Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-08, 23:23
  #1
Medlem
Jag har gått ner 65 kg i vikt genom att äta mycket fett och lite kolhydrater. Det har varit en enkel resa, men då och då har jag funderat på vad fettintaget kan ha för hälsoeffekter på sikt. Det är ju inte så stor poäng med att gå ner i vikt om man dör av kuren.

Jag har nu tillbringat ett par dagar hos läkaren Calle Carlsson för att få ett säkert svar på mitt hälsotillstånd. Calle Carlsson driver ett privat hälsohem i Österäng, någon mil från Mariestad. För den som inte känner till honom botar han fettisar och diabetiker sedan mer än tjugo år. Metoden är i första hand kost- och livsstilsförändringar, inte medikamenter.

Calle Carlsson har byggt upp ett avancerat labb där han kan göra tester av alla slag. Man väntar en stund och sedan får man testresultat och en genomgång med Calle själv. Jag tror inte att det finns någonting motsvarande i norra Europa.

Syftet med mitt besök var att i grunden utröna vilka hälsoeffekter min fettladdade kost haft. Jag har ju ätit stora mängder mättat fett i fyra och ett halvt år. Fibrer och kolhydrater har jag i görligaste mån undvikit.

Det är tveksamt om det finns någon annan människa i Sverige som har ätit så mycket mättat fett och så lite kolhydrater som jag, åtminstone under så pass lång tid. De flesta som kör någon form av lågkolhydratdiet börjar ju lägga till en massa grönsaker redan efter ett par veckor. Rimligtvis borde min ganska extrema kost resultera i avvikande hälsovärden. Åtminstone om det finns någon som helst substans i kostrekommendationerna.

Resultatet då? Ja, det blev i alla fall en besvikelse för mig. Jag hade förväntat mig extremt höga eller extremt låga värden, beroende på parameter, men vad jag begriper såg det alldeles normalt ut.

Jag plockar några värden ur mängden:
Värdena för leverpåverkan (olika aminotransferas) ska ligga mellan 0.0 och 0.70. Jag hade 0,22 och 0,29.

Glukos ska ligga mellan 3 och 6. Jag hade 4,3.

Kolesterol ska ligga mellan 3,5 och 6,8. Jag hade 5,4.

Det “goda” kolesterolet (HDL) ska ligga mellan 0,8 och 2,1. Jag hade 2,1.

Det “onda” kolesterolet (LDL) ska ligga under 4,0. Jag hade 3,5.

Akut fasprotein (CRP) är ett slags modern sänka. Många anser att detta är ett viktigt mått. Det ska ligga mellan 0 och 20. Jag hade 1,6.

De enda värden som avvek något från de normala var järnförrådet och insulinet. Mitt järnvärde, ferritin inte serumjärn, låg på 450. Normalt anses vara upp till 440. Jag antar att järnförrådet avspeglar min kost. Insulinet låg strax under 11 bägge dagarna och är väl en följd av min gamla prediabetes. Helt fri tycks jag inte bli.

Blodtrycket var normalt (134/81), blodvärdet (hb) var 152. EKG var normalt. Inga cancermarkörer etc. Inga tecken på njurpåverkan. Värdet för sköldkörtelhormon var möjligen något högt(?) (22,7) men det håller sig inom det normala (10-23).

Sammanfattningsvis tycks jag vara vid god hälsa och varningarna för mättat fett kan åtminstone jag ta lätt på.

Sten Sture Skaldeman
Citera
2006-08-08, 23:46
  #2
Medlem
Ja du, Calle verkar ju vara en skön lirare.

Vad är det vi ska diskutera egentligen? Du droppar värsta läkar-rapporten utan att säga bu eller bä egentligen.

Det här kändes mycket traumatiskt för mig ska du veta.
Citera
2006-08-09, 00:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karisma
Ja du, Calle verkar ju vara en skön lirare.

Vad är det vi ska diskutera egentligen? Du droppar värsta läkar-rapporten utan att säga bu eller bä egentligen.

Det här kändes mycket traumatiskt för mig ska du veta.

Ja, det var kanske inte så smart av mig att dumpa rapporten utan bruksanvisning. Min tanke var bara att visa att man inte behöver vara rädd för att gå emot kostråden. Enligt min uppfattning är det dagens kostråd och dagens livsmedel som gör oss feta och sjuka. Återgår vi till ett mer ursprungligt ätande, ett sådant som våra jagande förfäder ägnade sig åt, så får vi tillbaka vår hälsa.

Själv var jag nära att kvävas i mitt eget fett för fem år sedan. Jag åt minimala portioner men jag blev bara fetare. När jag övergick till att äta rejält med fett och skippade bröd och potatis försvann övervikten. Men många har frågat mig om jag inte varit rädd för hälsoeffekterna. Nu vet jag att denna kost är bra för hälsan. Det bör fler veta.

Sten Sture
Citera
2006-08-09, 00:03
  #4
Medlem
Att smälla i sig massa mättat fett låter inget vidare. Varför skulle det vara bra att snaska i sig massa mättat fett? Menar du att alla hälsoexperter snackar skit?
Citera
2006-08-09, 00:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Att smälla i sig massa mättat fett låter inget vidare. Varför skulle det vara bra att snaska i sig massa mättat fett? Menar du att alla hälsoexperter snackar skit?

Ja, det menar jag.

Sten Sture
Citera
2006-08-09, 00:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaldeman
Ja, det menar jag.

Sten Sture

Återkom om några år så får vi se hur du och ditt hjärta mår. Tillsvidare väljer jag att tro på experterna...
Citera
2006-08-09, 00:14
  #7
Medlem
Asgarvads avatar
Säljer inte boken din något bra då du måste göra reklam för den här på FB?
Citera
2006-08-09, 00:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Tillsvidare väljer jag att tro på experterna...

Det bästa är nog att skita i vad endera sida säger, kanske hitta nåt mellanting?

Det är ju ofta man ser nån tidning slå på stora trumman för nya rön.
En dag så orsakar vatten helt plötsligt cancer i pannan och hjärnblödning, nästa dag så förlänger det livet med tio år.
Dagen efter så snackas det återigen om cancer och hjärnblödning men denna gång är det fem gånger så stor risk som innan.
Plus att Professor Snuggles å det bestämdaste hävdar att din pung kommer att explodera i färgen blå och din näsa kommer att stämma dig för förtal osv.

Bah, låt mig vara. Jag dör när jag dör, end of story.
Citera
2006-08-09, 00:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Återkom om några år så får vi se hur du och ditt hjärta mår. Tillsvidare väljer jag att tro på experterna...

Om du såg mitt inledande inlägg så noterade du kanske att jag ätit den här kosten i fyra och ett halvt år. När jag började hade jag hjärtsvikt och superhögt blodtryck. Nu har jag ingen hjärtsvikt, ingen övervikt och helt normala värden i övrigt.

Sten Sture
Citera
2006-08-09, 00:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Säljer inte boken din något bra då du måste göra reklam för den här på FB?

Jag har väl inte sagt en bokstav om mina böcker? Den här tråden handlar om en dagsfärsk hälsorapport som visar att dagens kostråd är åt helvete.

Sten Sture
Citera
2006-08-09, 10:16
  #11
Medlem
Jomazis avatar
Att lowcarb-dieter är hälsosamma har varit känt i flera år, det förvånande med din rapport är att mättat fett inte ökar LDL-halterna.

Frågan är varför, när det beviserligen är farligt att äta mycket mättat fett tillsammans med en mer "normal" diet. Blir kroppen på något sätt immun?

Det jag vore mest intresserad av är hur värdena skulle skilja sig mellan två lowcarb-grupper där den ena äter mättat fett och den andra äter omättat och fleromättat fett, dvs det som idag anses nyttigt.
Citera
2006-08-09, 14:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Att lowcarb-dieter är hälsosamma har varit känt i flera år, det förvånande med din rapport är att mättat fett inte ökar LDL-halterna.

SSS:
Några tusen elever har skrivit till mig det senaste året. De rapporterar samma fenomen.

Frågan är varför, när det beviserligen är farligt att äta mycket mättat fett tillsammans med en mer "normal" diet. Blir kroppen på något sätt immun?

SSS:
Nej, det är inte farligt att äta mättat fett. Då skulle kroppen inte lagra så mycket av sin reservnäring i den formen. Däremot är det inte bra att äta fettrik kost om man samtidigt höjer sitt blodsocker. Insulin och fett är en giftig kombination.

Det jag vore mest intresserad av är hur värdena skulle skilja sig mellan två lowcarb-grupper där den ena äter mättat fett och den andra äter omättat och fleromättat fett, dvs det som idag anses nyttigt.

SSS:
Självklart skulle de som åt en hög andel mättat fett få bättre hälsovärden. Det visar alla antropologiska studier. Några näringsstudier inom området kommer vi inte att få. Mättat fett är dyrt att producera och ingen livsmedelsproducent vill gräva sin egen grav.

Sten Sture

Sten Sture
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback