2024-01-29, 13:24
Medlem
Jag har slutat jobba och har typ gått i pension.
Men jag gör lite snickerijobb svart och har ett fullutrustat snicketi hemma.
Jag undrar om det skulle vara en lösning att öppna en enskild firma så jag kan ta vita uppdrag ibland och även sälja saker jag tillverkat till företag. Tanken är att omsätta lite lagom och hyra ut snickeriet till firman och ta lite ersättning för bil m.m. säg för 100.000 om året. Företaget ska inte gå med vinst utan pengarna ska gå till mig lågbeskattat + lite svarta pengar utöver det såklart.
Vad gäller för regler här om någon har erfarenhet eller kunskap om något liknande.
Citera
2024-01-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag undrar om det skulle vara en lösning att öppna en enskild firma så jag kan ta vita uppdrag ibland och även sälja saker jag tillverkat till företag. Tanken är att omsätta lite lagom och hyra ut snickeriet till firman och ta lite ersättning för bil m.m. säg för 100.000 om året. Företaget ska inte gå med vinst utan pengarna ska gå till mig lågbeskattat + lite svarta pengar utöver det såklart.
Vad gäller för regler här om någon har erfarenhet eller kunskap om något liknande.

En risk är förstås att skatteverket får upp ögonen för din verksamhet vilket ju blir mindre kul. Skall man köra svart gäller det nog att ligga lågt, och om man är uppe på radarn så gäller det nog att ha rimligt trovärdiga siffror - givetvis baserat på hur du ser ut på radarn så att säga.

Jag skulle nog ta och skatta undan lite när du gör till företag - trots allt så är det ju så att det är det som du skall ta betalt för, det är det de förväntar sig att betala för. Svartjobb gör man lite billigare ju. Då är det troligare att skatteverket tycker det verkar rimliga siffror.
Citera
2024-01-29, 13:39
Medlem
fimbuls avatar
Mig veterligt så kan du inte hyra ut utrustning till din egna enskilda firma.

Du och den enskilda firman är en och samma.

Du måste starta ett AB om du ska fula dig med med sådana upplägg.
Citera
2024-01-29, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Mig veterligt så kan du inte hyra ut utrustning till din egna enskilda firma.

Du och den enskilda firman är en och samma.

Du måste starta ett AB om du ska fula dig med med sådana upplägg.
Låter märkligt att fastighet och verktyg som betalats med skattade pengar inte ska kunna hyras ut.
Citera
2024-01-29, 21:31
Medlem
fimbuls avatar
Citat:
Låter märkligt att fastighet och verktyg som betalats med skattade pengar inte ska kunna hyras ut.

Jodå, de kan hyras ut, men du och den enskilda firman är samma sak.
Det är pengar ut och in i samma plånbok. Finns ingen skatteteknisk finess i det.
Citera
2024-01-30, 19:00
Moderator
HelgeBuks avatar
Rubrik ändrad, lagt till parentesen. /Mod
Citera
2024-01-31, 09:33
Medlem
Citat:

Min fetning ovan. Vet inte vad ni menar här, "inte gå med vinst" - då finns inget att beskatta, ej heller några medel till dig själv. För övrigt skall företag städse drivas i vinstsyfte.
Starta ett AB och använd befintlig utrustning som apportegendom är en idé. Bilkostnad kan ersättning skattefritt erhållas, men endast för resor som har samband med verksamheten, bör vara dokumenterat med körjournal.
Citera
2024-01-31, 20:24
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Det är pengar ut och in i samma plånbok. Finns ingen skatteteknisk finess i det.

Exakt,

TS får skapa ett bolag och köra lite utdelningar osv. Klart han kan hyra ut verkstaden till sig själv då, men då vlirndet ju en intäkt man ska skatta på sen, alternativt och lättare är väl att ta utdelning istället för 20.6%
Citera
2024-02-04, 16:28
Medlem
Citat:
Vad säger du om den här texten då. Det låter ju som att det finns fina möjligheter att få lite tillbaka på det man har.

"Om du har en enskild näringsverksamhet och använder en privatbostad som arbetslokal måste den vara särskilt inrättad för näringsverksamhetens behov för att du ska kunna göra avdrag. Du kan då göra avdrag för en skälig del av driftskostnader som hyra, el, värme och vatten."
Citera
2024-02-04, 22:22
Medlem
fimbuls avatar
Det finns möjligheter att göra avdrag för delar av privata utgifter för saker som "firman" har nytta av.

Det är utgifter till andra det handlar om.

Du kan inte hyra ut saker till dig själv och lyckas få till något avdrag.
Som enskild firma är det ingen skillnad på din och firmans ekonomi.

Åter igen, vill du försöka fiffla lite måste du starta ett AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in