2024-01-28, 21:12
Medlem
Hej,

Tänker för de som kan så är det en enkel fråga, precis startade AB, har en privat bil, borde jag sälja den till mitt AB?

Tack på förhand
Citera
2024-01-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Hej,

Tänker för de som kan så är det en enkel fråga, precis startade AB, har en privat bil, borde jag sälja den till mitt AB?

Tack på förhand

Behöver du bli av med en bil privat? Behöver ditt AB en bil? Ja. Annars nej. Äger ABn bilen så får du ju inte åka privat i den hur som helst.
Citera
2024-01-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Behöver du bli av med en bil privat? Behöver ditt AB en bil? Ja. Annars nej. Äger ABn bilen så får du ju inte åka privat i den hur som helst.

Tack för ditt svar, egentligen AB:n inte behöver bil då jag konsultar och jobbar hemifrån. Däremot bilen behövs i privat syfte, exempelvis om man skulle på utflykt till en annan stad. Oki, det var något nytt för mig eller snarare något som jag inte tänkt på, att bilen icke får användas i privatsyfte. Men om jag skulle behöva ta mig till och från jobbet med bil så skulle det gynna mig ha den på företaget?

Tack för din tid
Citera
2024-01-28, 21:59
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar, egentligen AB:n inte behöver bil då jag konsultar och jobbar hemifrån. Däremot bilen behövs i privat syfte, exempelvis om man skulle på utflykt till en annan stad. Oki, det var något nytt för mig eller snarare något som jag inte tänkt på, att bilen icke får användas i privatsyfte. Men om jag skulle behöva ta mig till och från jobbet med bil så skulle det gynna mig ha den på företaget?

Tack för din tid

Jag skulle säga att om du inte funderar på att bryta mot massa lagar och du inte har något stort behov av firmabil så är det slöseri med din tid och resurser.
Citera
2024-01-28, 22:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Tack för din tid

1. Du bör ej sälja in din bil till ABt då du kan bli misstänkt för en förtäckt utdelning, dvs att du betalat ett överpris, utan minst en skriftlig värdering. Du behöver, om du ska sälja in bilen, minst en seriös värdering på bilen.
2. Ska du använda den privat ska du betala skatt på den förmånen. Svaret på din fråga blir avhängning vad det är för bil (förmåns- och marknadsvärde) hur den kommer användas osv.
3. Resa till och från jobb är normalt privat. Från jobbet (kontoret) till kund är dock en tjänsteresa.
Citera
2024-01-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
1. Du bör ej sälja in din bil till ABt då du kan bli misstänkt för en förtäckt utdelning, dvs att du betalat ett överpris, utan minst en skriftlig värdering. Du behöver, om du ska sälja in bilen, minst en seriös värdering på bilen.
2. Ska du använda den privat ska du betala skatt på den förmånen. Svaret på din fråga blir avhängning vad det är för bil (förmåns- och marknadsvärde) hur den kommer användas osv.
3. Resa till och från jobb är normalt privat. Från jobbet (kontoret) till kund är dock en tjänsteresa.

Låter som att låta bli ha den privat. Men en resa hemifrån till, ska vi säga en kommun där jag konsultar räknas alltid som en resa till en kund. Tanken med varför den skulle stått på AB är självklart olika avdrag i form av service, reparation mm

Tack för ditt svar
Citera
2024-01-28, 22:10
Medlem
Blanda aldrig ihop dina privata och AB's affärer.

Ska bilen säljas, sälj den som vanligt.
Behöver AB't en bil, köp en bil på vanligt sätt.

Om du nödvändigtvis absolut måste ha just den bilen i bolaget skaffa ett par riktiga värderingsintyg och sälj bilen BILLIGARE än dessa.

Just say'n..
Citera
2024-01-28, 23:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej,

Tack på förhand

NEJ!
Citera
2024-02-10, 23:17
Medlem
Om du verkligen behöver en bil till ditt arbete så kör på det. värdera bilen innan och sälj den sen till ditt AB. Du har två alternativ, antingen betalar du förmånskatt på bilen varje månad som läggs till på dina arbetsgivaravgifter och då kan du använda den privat och i arbete utan att behöva redovisa mil, var du åker etc.

Alternativt skippar du förmånskatten men du behöver redovisa var du åker osv. Väldigt krångligt. Kör på förmånskatten istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in