• 1
  • 2
2024-02-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
På vad sätt diskrimineras egenförsörjande?

Hur skulle du vilja att reglerna var?

Jag tycker försäkringskassan ska ta all sjukskrivning, visar det sig bero på arbetsgivaren/företaget så får försäkringskassan kräva det av företaget. Jag som företagare ska då kunna välja om jag vill betala försäkringskassan eller har en tecknad försäkring som täcker dom kostnaderna.
Med dagens arbetsmoral på många så kommer det bli svenska företags undergång.
Man stannar hemma för minsta lilla.
Tycker det är sjukt att arbetsgivaren ska betala 14 dagar för att Kalle spelat korpfotboll och stukat foten.
Samtidigt har företaget alla kostnader som finns runt den anställde ex leasing av bil, overheadkostnader på lokaler och administrativ personal m.m. som ska betalas oavsett om det arbetas eller inte.
Citera
2024-02-13, 16:02
Medlem
Samtidigt som många tycker det är perfekt att man kan arbeta i egen firma för då får man ju behålla hela lönen och det inte är någon som tar för sig av det jag tjänar.....

Det finns en relation mellan att vara anställd och egenanställd, den senare med high risk/high reward, det vore inte speciellt rimligt om man som företagare kunde ta vinsten om allt går bra, men när man blir sjuk så landar kostnaden på någon annan (samhället).

Ersättning för anställda som skadat sig utanför arbetet är surt, men får också ligga i kalkylen när man anställer

Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Precis.

Ytterligare en sak där egenförsörjande är diskriminerade. Regelverket är inte utformat för fåmansbolag.

Tänk att det blir ännu värre om du har en anställd som är sjuk i tid och otid. Då måste du betala lön både för den och dig själv. Är ni sjuka båda 2 samtidigt kan det bli riktigt jobbigt.

I sossesverige ska alla vara arbetare och med i facket. Inte försörja sig själva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in