2025-11-12, 15:20
Medlem
BekraftadNegers avatar
Sonen har klurat på lokförare då det påstås vara eller bli brist på lokförare. Vi har diskuterat och jag säger att kunna slå en sjua eller strypa en neger efter behov är rätt behagligt.

Känns som tåg och buss går bort, eller?
Hur hantera rallybajja och allmän akut nödighet halvvägs in i passet?
Citera
2025-11-12, 17:29
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Sonen har klurat på lokförare då det påstås vara eller bli brist på lokförare. Vi har diskuterat och jag säger att kunna slå en sjua eller strypa en neger efter behov är rätt behagligt.

Känns som tåg och buss går bort, eller?
Hur hantera rallybajja och allmän akut nödighet halvvägs in i passet?
Som alla andra, man går på toaletten.
Citera
2025-11-13, 19:57
Medlem
Bara 5 av 26 får jobb från lokförarutbildningen i Sundsvall. Är det dåligt med jobb nu eller vad är problemet?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...bb-och-praktik
Citera
2025-11-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Bara 5 av 26 får jobb från lokförarutbildningen i Sundsvall. Är det dåligt med jobb nu eller vad är problemet?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...bb-och-praktik

Ja, det är dåligt med jobb nu, och har väl varit det i drygt ett år.
Förhoppningsvis vänder det nångång under 2026, annars borde det se okej ut senast 2027.

Lågkonjunktur, samt ev. ett litet glapp i pensionsavgångarna då de sista med 60-års pensionsålder gick hem under 2024, sen körs det väl lite mindre upphandlad trafik än det var tänkt. Men det kommer med största sannolikhet att vända, kanske inte till en stor brist, men iaf till att 80-90% av dom som går utbildningen får jobb.
Citera
2025-11-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Det var 2004, och det var en Y2, sök på "nosabyolyckan".

LL
Så var det, jag minns helt enkelt fel, jag hade för mig att den olyckan skedde när jag gick utbildningen, men det var visst ett halvår före.
Citera
2025-11-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
60-års pensionsålder

What?
Citera
2025-11-15, 21:59
Medlem
Citat:
What?

En gammal SJ-grej från "affärsverkstiden" som vissa förare fick behålla när SJ bröts upp i mindre delar.
Citera
2025-11-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
En gammal SJ-grej från "affärsverkstiden" som vissa förare fick behålla när SJ bröts upp i mindre delar.

Sjukt. Det är väl därför tågbiljetter är så dyra.
Citera
2025-11-15, 23:35
Medlem
Citat:
Sjukt. Det är väl därför tågbiljetter är så dyra.

Nej, det har inte haft någon påverkan på biljettpriserna för SJ eller andra bolag. Det var ett ytterst marginellt fenomen som hade sin grund i att SJs lokförare hade rätt att gå i pension vid 60 års ålder på den tiden då SJ var ett statligt verk.

När SJ delades upp och bolagiserades så behöll de som var anställda sina pensionsrättigheter så länge de inte bytte arbetsgivare. De förare som hade pensionen inom räckhåll höll nog ut men de allra flesta som hade många år kvar till pension bytte arbetgivare under sin karriär och förlorade rätten till sin tidiga pension.

Det handlar om en väldigt liten grupp personer som har lyckats behålla den här rätten fram tills nu.
Citera
2025-11-15, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Nej, det har inte haft någon påverkan på biljettpriserna

...Vem betalar deras tidigarelagda pension i 7 år om inte SJ och i förlängningen kunderna?
Citera
2025-11-16, 00:29
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
...Vem betalar deras tidigarelagda pension i 7 år om inte SJ och i förlängningen kunderna?

Fast biljettpriserna sätts inte utifrån SJs kostnader, biljettpriserna sätts för att maximera intäkterna.

Så det är möjligen SJs vinst som hållits nere.

LL
Citera
2025-11-16, 11:05
Medlem
Citat:

Vid tidpunkten för bolagiseringen så tror jag att pensionsåldern för lokförarna höjdes från 60 år till 63 år och senare till 65 år. De aktuella förarna avstod dessutom löneutrymme för att möjliggöra upplägget om jag har förstått det rätt. Alla aktuella förare jobbade inte heller vidare på SJ utan en hel del hamnade på Green Cargo och andra bolag när SJ styckades upp.

Det var 25 år sedan det här hände och de allra flesta förarna tappade sin tidiga pension under åren i samband med att de bytte arbetsgivare.

Det är alltså mer av historisk kuriosa än något som haft någon verklig inverkan på SJs ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in