Citat:
Ursprungligen postat av
Jobbjakt
Vid tidpunkten för bolagiseringen så tror jag att pensionsåldern för lokförarna höjdes från 60 år till 63 år och senare till 65 år. De aktuella förarna avstod dessutom löneutrymme för att möjliggöra upplägget om jag har förstått det rätt. Alla aktuella förare jobbade inte heller vidare på SJ utan en hel del hamnade på Green Cargo och andra bolag när SJ styckades upp.
Det var 25 år sedan det här hände och de allra flesta förarna tappade sin tidiga pension under åren i samband med att de bytte arbetsgivare.
Det är alltså mer av historisk kuriosa än något som haft någon verklig inverkan på SJs ekonomi.
Det var ett pensionsavtal som började gälla 1992-01-01 som innebar att alla som hade fyllt 28 år när avtalet trädde i kraft fick behålla 60-års pensionsålder oavsett hur lång anställningstid du hade, (Detta gällde vad jag har förstått lokförare och växlare), det var några lokförare som omfattades av nån övergångsregel och fick behålla 60 år även om inte ålder 28 var uppnådd.
Det var ganska många som hade kvar 60-års pensionsålder på SJ och Green Cargo fram t o m 2024, så visst påverkade det behovet av personal, eftersom SJ på 80-talet oftast anställde i sjok så var många i ungefär samma ålder vid anställning vilket gjorde att det nu har uppstått ett litet glapp i pensionsavgångarna, hur mycket detta påverkar vet jag inte.