• 1
  • 2
2024-01-26, 19:54
Medlem
LexSinners avatar
Vissa har ju åkt till Ukraina för att döda ryssar, får jag då åka till Israel? Vem hade inte velat mörda palestinier Skulle mörda palestinska kvinnor och barn för skojs skull.
Citera
2024-01-26, 20:00
Bannlyst
Ansluter du dig till de Israeliska trupperna så är det väl fritt fram, lär vara svårt om man inte har judiskt påbrå och kan uppvisa det med en extremt stor näsa eller ett efternamn som slutar på berg.

Drömmer du om att mörda människor på riktigt, så rekommenderar jag dig att istället åka till akutpsykiatrin, de där tankarna gör dig till en fara för dig själv och din omgivning
Citera
2024-01-26, 20:05
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexSinner
Vissa har ju åkt till Ukraina för att döda ryssar, får jag då åka till Israel? Vem hade inte velat mörda palestinier Skulle mörda palestinska kvinnor och barn för skojs skull.
Mord är naturligtvis straffbart i såväl Sverige, Ukraina, som Israel. Däremot kan du be att få ansluta dig till Israels försvarsmakt. Vad jag vet tar de inte emot frivilliga från andra länder, till skillnad från Ukrainas försvarsmakt. Om du går med i de reguljära trupperna blir du en kombattant. Som kombattant kan du inte straffas om du dödar fiendens kombattanter, så länge du håller dig inom det som brukar kallas ”krigets lagar”. Se Information om den humanitära rätten för mer detaljer om vad du får och inte får göra som soldat.

Det finns visserligen ett brott i Sverige som heter ”olovlig värvning” (19 kap. 12 § brottsbalken), men det är inte aktuellt när du reser till ett annat land och självmant går med i deras väpnade styrkor. Andra länder har strängare regler. Storbritannien, för att nämna ett exempel, förbjuder helt och hållet sina medborgare att gå med i andra länders väpnade styrkor (Foreign Enlistment Act 1870).
Citera
2024-01-26, 20:06
Medlem
Citat:

Det är lagligt att strida för främmande makt men det gäller då att du faktiskt strider för en legitim organisation. Du skulle alltså kunna strida för Israel, men bara om du är med i Israels försvarsmakt.
Om du åker ned på eget bevåg och strider som privatperson så är det olagligt.
Som soldat måste du ju sedan följa det landets lagar som gäller för sina soldater och internationella lagar.
Skulle du åka ned till Israel, bli antagen till deras försvarsmakt och sedan i tjänst mörda kvinnor och barn kan du bli dömd för mord och krigsbrott i Israel, Sverige och i Internationella brottmålsdomstolen.

Vissa länder är extremt ovilliga att döma sina egna soldater för krigsbrott, som t.ex. USA och Israel, där trots att uppenbara krigsbrott begås så utreds de sällan och ännu mer sällan kommer de fram till att någon enskild kan straffas.
Men som Svensk kan du dömas i Sverige om det skulle finnas bevis mot dig oavsett om israeliska armén anser att det inte var krigsbrott.

EDIT:
Samma gäller givetvis de Svenskar som strider idag för Ukraina. Om det kan bevisas att de mördat icke-kombattanter så kan de dömas för mord och krigsbrott i Sverige.
Senast redigerad av Aramir2 2024-01-26 kl. 20:13.
Citera
2024-01-26, 20:20
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Är du jude kan du åka till Israel och ta värvning i IDF. Risken att du blir dömd för eventuella folkrättsbrott är låg. Begår du däremot en rent kriminell gärning i vanlig civil mening, såsom att godtyckligt skjuta någon i benet som redan sitter i kurran så kan du räkna med att bli utesluten och får ta milda smällar på fingrarna i militärdomstol. Risken att du blir outad och efterlyst i Sverige är försvinnande liten.

Lycka till!
Citera
2024-01-26, 22:35
Medlem
Inhale82s avatar
Kolla om du kan ansluta dig till IDF.

Om det blir några problem i efterhand så kan du ju bara göra som ISIS babbarna gjort som varit nere och mördat kvinnor och barn, sagt att de bara jobbat som kock eller bagare eller kört lastbil.
Är väl ingen som blivit dömd än vad jag vet.
Citera
2024-01-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Kolla om du kan ansluta dig till IDF.

Om det blir några problem i efterhand så kan du ju bara göra som ISIS babbarna gjort som varit nere och mördat kvinnor och barn, sagt att de bara jobbat som kock eller bagare eller kört lastbil.

Även om de absolut flesta kommit undan så finns det flertalet domar mot "is-krigare" från Sverige och andra länder.
Det var någon idiot som t.ex. poserade omaskerad där han syntes skända lik.
2 "göteborgare" torskade på livstid för terrorbrott för att det fanns filmer och bilder som kopplade dem till brott.

Det svåra är att bevisa vad en enskild individ har gjort, man måste koppla de enskilda individerna till ett specifikt brott vilket ofta är svårt i krig.
Det är dock inte helt riskfritt, det finns massor med journalister i Gaza och massor med människor med kameror.
Sedan har du det faktum att sådana här personer oftast är totalt blåsta och har stora egon och gillar att skryta, ta troféer och dokumentera med bild och film och således sätter dit sig själva.
Citera
2024-01-26, 22:57
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Det finns flera fällande domar för krigsförbrytelser, folkmord, och dylika brott begångna i Irak och Syrien. Se Åklagarmyndighetens sammanställning för några av dem:

https://www.aklagare.se/om-brottslig...sforbrytelser/
Citera
2024-01-26, 23:57
Medlem
Det finns svenskar i IDF, det är nog inte osannolikt att de begått eller medverkat i krigsbrott eller t.o.m. folkmord. Det måste dock bevisas att man personligen begått brottsliga gärningar för att kunna dömas. Att bara vara med i en organisation som regelbundet begår folkrättsbrott är troligen inte tillräckligt för fällande dom, det är därför väldigt få jihadkrigare dömts i Sverige, det finns helt enkelt inte särskilt mycket bevis för att de begått brott.

Det har dock nyligen införts ett brott som kriminaliserar deltagande i terroristorganisation, oklart om det kan appliceras på statliga organisationer som IDF eller om det bara gäller så kallade icke-statliga aktörer. Men enligt lagtexten bör det vara tillämpligt.
Senast redigerad av derfilo999 2024-01-27 kl. 00:06.
Citera
2024-01-27, 06:33
Medlem
tnems avatar
Citat:

Nej det är straffbart att mörda/döda icke kombatanter i krig. Sen sker det narturligtvis misstag osv men det är fortfarande inte tillåtet att ge sig på civilbefolkningen.
Citera
2024-01-27, 09:07
Medlem
Citat:
Ja, om du har den sjuka läggningen så kanske IDF är platsen för dig. Om de nu tar emot någon som är icke-jude. Skulle dock rekommendera dig ett samtal till psykiatrin.
Citera
2024-01-27, 10:38
Medlem
Eoppoyzs avatar
Man måste vara israelisk medborgare för att kunna gå med i IDF. Bli det först, och sedan gå med i IDF. IDF har dock en motsvarighet för frivilliga utlänningar, men det är en vapenfri tjänst. Det är inte lagligt att mörda någon i Israel. Dödar du någon i självförsvar, så är det lagligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in