Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-26, 14:44
  #1
Medlem
Sterges avatar
Har en billig laptop från Luxor som jag köpte för nåt år sen som ändå funkat helt okej om man inte är jättekräsen med att saker ska ske snabbt 😅

Problemet är att ganska många tangenter har slutat fungera. Hela raden med siffror, F-knapparna tror jag inte fungerar heller. Backspace och många bokstäver funkar inte heller. Känns spontant som att det är nåt riktigt allvarligt hårdvarufel. Har skruvat isär datorn men kan inte se nåt uppenbart. Har kollat så kablar och sånt är itryckt ordentligt och det är dem. Inga synbara skador på dem heller. Bara att bita i det sura eller? 😥
Citera
2024-01-26, 14:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sterge
Har en billig laptop från Luxor som jag köpte för nåt år sen som ändå funkat helt okej om man inte är jättekräsen med att saker ska ske snabbt 😅

Problemet är att ganska många tangenter har slutat fungera. Hela raden med siffror, F-knapparna tror jag inte fungerar heller. Backspace och många bokstäver funkar inte heller. Känns spontant som att det är nåt riktigt allvarligt hårdvarufel. Har skruvat isär datorn men kan inte se nåt uppenbart. Har kollat så kablar och sånt är itryckt ordentligt och det är dem. Inga synbara skador på dem heller. Bara att bita i det sura eller? 😥
Nån idiot har väl spillt något i den. Så antingen byter du tangentbord, vilket oftast är ganska pilligt på laptopar eller så testar du med ett externt tangentbord och hoppas på att det fungerar.
Citera
2024-01-26, 15:41
  #3
Medlem
tomatlarss avatar
har du tagit bort tangenterna och städat tangentbordet ordentligt?.
Citera
2024-01-26, 18:22
  #4
Medlem
Låter som du behöver kolla flatkabeln som går från tangentbordet ner till moderkortet i laptopen. Den sitter i en liten hållare. Googla på "flatcable keyboard laptop" och tryck för att se bilder. Om du hittar den så försök lossa den (dra inte i den. lossa den genom lossa den lilla låsanordningen på kontakten) och blås i kontakten. Gärna med luft på burk. Möjligen lite elektronikrengöring på burk också. Bägge brukar finnas att köpa på Biltema, Mekonomen eller liknande ställen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback