• 1
  • 2
2024-01-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hesgo
Fick idag AVI att jag har nåt att hämta sänt från pantbanken (address) , jag blev först förbryllad men sen kom jag på att jag gick in där för kanske 6 mån sen med frågan ifall några armbandsur jag har är värda nåt.

De var medelmåttiga märken som Tissot men jag använder själv aldrig armbandsur så tänkte även nån hundring kan vara värd besväret men de sa nej de är inget de är villiga ge pengar för. Nehe sa man , tack och hej tog med sig dem och inget mer med det. Hade nästan glömt det hela.

Jag lämnade absolut inget hos dem och fick heller inte ett öre från dem, så vad kan de vilja tror ni ? Har erfarenhet att rek brukar vara delgivningsfälla , men från pantbanken ? Nån med mer insikt som kan gissa bättre ?

Om du vill veta vad de vill så får du väl gå och hämta ut REKet. Annars så får du låta det va och inte veta vad de ville.
Citera
2024-01-26, 16:13
Medlem
De vill kanske ha betalt för värderingen?
Citera
2024-01-26, 21:45
Medlem
fittslems avatar
Ring dem bara.

Men man blir ju nyfiken, så jag tycker du ska hämta ut det och sedan berätta här.

Om det nu vore en betalning så varför skulle du då behöva hämta ut det?
Citera
2024-01-26, 21:53
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De vill kanske ha betalt för värderingen?
Pantbanken har alltid kostnadsfri värdering.
Citera
2024-01-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Vad stampen vill dig får du väl reda på när du öppnat posten.
Reklam kanske?

Att skicka reklam som REK verkar helt sinnessjukt så det kan vi vara hyffsat säkra på att det inte är.
Citera
2024-01-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Att skicka reklam som REK verkar helt sinnessjukt så det kan vi vara hyffsat säkra på att det inte är.

Det finns mycket som är udda.

Att fråga på FB vad ett brev kan tänkas innehålla faller väl nästan under den kategorin?
Att öppna brevet och se efter är nog jättekonstigt det med
Citera
2024-01-27, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det finns mycket som är udda.

Att fråga på FB vad ett brev kan tänkas innehålla faller väl nästan under den kategorin?
Att öppna brevet och se efter är nog jättekonstigt det med

Först måste han ju hämta ut det. Och det är ju inte så säkert man vill med REK, då det i regel antingen är en värdeförsändelse (men då brukar man ju veta att den kommer) eller någon form av delgivning
Citera
2024-01-27, 01:14
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Om värderingen av dina klockor tog mer än 10 minuter så kostar det dig en viss summa i värderingskostnad. Klockor brukar gå loss på 3-450 kronor. Lika bra att betala så de inte kopplar in ett inkassoföretag.
Citera
2024-01-27, 02:49
Medlem
Googlade och hittade det här;
Har du tur kan du få lite mer pengar om dina värdesaker säljs på auktion med vinst. Ett så kallat överskott!
Överskott betalas ut om ett lån säljs på auktion för mer än vad vi behöver för att täcka våra kostnader. När du får ett överskott kontaktar vi dig via ett rekommenderat brev som vi skickar till den adress du uppgett.

Men vad jag förstod så har du inte lämnat in något på pantbanken?
Citera
2024-01-27, 08:03
Medlem
Om du visade leg och de regga dig i deras system så har jag en tanke vad det kan vara. Pantbanker lever under krav på kundkännedom för att motverka penningtvätt. Troligen saknar de någon info om dig i systemet och begär in den i brevet annars kommer du inte få vara kund hos dem tills det är åtgärdat.

Kan även var ett par standardfrågor alla kunder måste svara på och de har inget registrerat svar från dig.

Om pantbanken inte följer regelverket så kan de få vite, därför gör de mycket sånt här arbete.

Dessa går automatiskt från systemet så det är troligen ingen fara att hämta ut.
Citera
2024-01-27, 09:15
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesgo
Fick idag AVI att jag har nåt att hämta sänt från pantbanken (address) , jag blev först förbryllad men sen kom jag på att jag gick in där för kanske 6 mån sen med frågan ifall några armbandsur jag har är värda nåt.

De var medelmåttiga märken som Tissot men jag använder själv aldrig armbandsur så tänkte även nån hundring kan vara värd besväret men de sa nej de är inget de är villiga ge pengar för. Nehe sa man , tack och hej tog med sig dem och inget mer med det. Hade nästan glömt det hela.

Jag lämnade absolut inget hos dem och fick heller inte ett öre från dem, så vad kan de vilja tror ni ? Har erfarenhet att rek brukar vara delgivningsfälla , men från pantbanken ? Nån med mer insikt som kan gissa bättre ?
Äh, jävla fegis, hämta ut paketet/brevet och kolla bara istället för att sitta och nojja över ingenting - skärpning!
Citera
2024-01-27, 12:52
Medlem
noll.con.trolls avatar
Jag har löst myateriet. Nån snodde ditt leg för flera år sedan, eller du tappade det och hämtade ut ett nytt. Nån pundare har lämnat in en Rolex (förhoppningsvis) som nu blivit såld med ett överskott på 30-40 lax, och vinsten får du eftersom pundaren använde ditt leg när han pantade Rolexen. Tadaa!

PS. Jag är f.ö. den pundaren. Grattis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in