2024-01-27, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är av yttersta vikt att polisen och andra myndigheter inte anställer personer där det finns uppenbar risk för kopplingar till kriminella klaner. Sådant borde alltid utredas inför varje nyanställning.

I detta fallet handlar det om personer som redan har anställning. Rimligen bör poliser ha samma anställningstrygghet som alla andra anställda. Om arbetsgivaren vill avskeda eller säga upp en personal så ska det finnas giltiga skäl, som ska hålla i en domstolsprövning.

Har inte arbetsgivaren det så går det också att omplacera eller att köpa ut vederbörande.

Jaha vad har man på FRA kvinnan som får pengar för att sluta när hon varit häktad o omskriven som kriminell
Citera
2024-01-27, 00:24
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Jaha vad har man på FRA kvinnan som får pengar för att sluta när hon varit häktad o omskriven som kriminell

Det har jag ingen aning om. Jag skriver rent generellt här, inte om något enskilt fall som jag inte är insatt i.
Citera
2024-01-27, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag pratade för en tid sedan med en person som är involverad i säkerhetsklassningar. Denne var givetvis väldigt tystlåten om hur det går till (och jag frågade inte heller) men en sak sa han: Han har ännu inte varit med om att säga nej till en persons lämplighet utan att han var säker på att personen själv förstod precis vad som var orsaken till detta. Dock kan folk bli förvånade, typ "det där var väl ingenting" men det handlar i så fall om bristande omdöme eller förståelse för kraven. De kan också skämmas så mycket för vad som finns i deras bakgrund att de säger sig vara oförstående men det är just vad som gör dem till en säkerhetsrisk - de kan bli föremål för utpressning om de är så rädda för att det ska bli känt.
Jag tror mig ha hört samma sak. Jag tvivlar starkt på att man har sparkat alla tre utan en enda förklaring. På en arbetsintervju, visst, men människor som varit anställda flera år på en myndighet - inte en chans. De har garanterat fått allt svart på vitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
De kan också skämmas så mycket för vad som finns i deras bakgrund att de säger sig vara oförstående men det är just vad som gör dem till en säkerhetsrisk - de kan bli föremål för utpressning om de är så rädda för att det ska bli känt.
Gissningsvis handlar det om folk från Mellanöstern, så någon skam lär inte existera. De lär inte ha kontaktat media om så vore fallet heller.

Jag tror snarare att de vill mjölka de svenska skattebetalarna på pengar genom att spela offer. Förhoppningen är väl att de ska få skadestånd för att de inte får leka polis längre. Snart får vi väl se dem göra karriär i TV-rutan när de "pratar ut" om rasismen och sexismen.
Citera
2024-01-27, 02:55
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Detta var intressant. Tre kvinnor som är i släkt med varandra, sparkas utan att få veta varför.
Kan de klassas som en säkerthetsrisk? Män som tillhör klaner?

Länk: https://www.sydsvenskan.se/2024-01-2...ar-veta-varfor (låst)
Eller könsdiskrimination? Är ju uppenbart mer ok i Sverige och världen att diskriminera kvinnor än tex blattar från olika länder.
Citera
2024-01-27, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Det kan vara att de alla tre skilts och varit extra bitchiga mot sin ex-man.Sånt går faktiskt i släkten/familjen

Spekulerar du i att det rör sig om något form av 'harem' där en person fallit offer för samtliga tre?
Citera
2024-01-27, 06:05
Medlem
Förmodligen att medan dom var kommenderade (!) till, och befann sig mitt i ett ingripande, slet dom fram var sin bönematta o vips la dom sig på knä, tog av sig tjänstekängorna o kastade sig fram o tillbaka o började be.

En av dom pausade, hämtade polisbilen o parkerade den i riktning mot Mekka varefter samtliga tre fortsatte bedjandet.

Dessförinnan hade man klagat till polisledningen att bla produktionslinjen av deras tjänstevapen samt vid tillverkandet av övrig utrustning, sammansättandet dvs produktionen inte hade farit riktad mot Mekka vid produktionstillfället.

Man hade redan under aspirantutbildningen sett tendenser på frustration bland dom avskedade, över att inte få köra poliskamel o kommunicera via trum-radio. Vid ett annat tillfälle hade man övat arab-jakt med helikopter varpå en av rekryterna varit arg för att man inte fick använda matta o sjukanmälde sig.

Polisledningen har under i stort sett hela anställningen erhållit klagomål på att brottslingarna huvudsakligen är sandnegrer och inte som i rekryteringskampanjer utlovat, ariska, kristna o judiska skurkar.

Bra att vi blev av med dom!
Citera
2024-01-27, 06:22
Medlem
Äntligen har någon börjat se över området ordentligt.

Det har varit lite för mycket läckor/ incidenter de senaste åren, så det här var ju ett gott tecken.

Jävligt många har jag tyvärr, fått lära mig tänker förbannat märkligt av invandrarna, och jag har haft alltför många dåliga erfarenheter för att orka med fler.

Senast igår berättade min son om en som verkligen skulle behöva ett nytt jobb, och min ( O-) vana trogen var min ryggmärgsreflex att vilja hjälpa honom (Familjen av Iranskt ursprung) , efter ett tags berättande återkommer samma historik av ”jävligt märkliga val” som satt dom där dom är.

Jag vill verkligen.
Men man orkar inte mer.
Senast redigerad av Dörren 2024-01-27 kl. 06:32.
Citera
2024-01-27, 06:56
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror mer på att polisen har fått hårdare krav på sig. Om så kan det bli stora utrensningar framöver.
Illojala medarbetare som snackar med kriminella utgör ett hot mot kollegor på flera sätt. Behöver inte vara krav uppifrån som orsakat avsked.
Citera
2024-01-27, 08:27
Medlem
cerns avatar
Vadå "utan att de får veta varför"?

Snacka om vilseledande rubrik.. Det är 3 st som är släkt med varandra och haft kriminella bakgrunder och skit i släkten. Det är bara till att kicka ut dom hårt!
Citera
2024-01-27, 08:49
Medlem
Kanske har någon suspekt källarimam i släkten likväl som någon kriminell.
Citera
2024-01-27, 08:54
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Jag gissar att säkerhetsprövningar görs regelbundet även efter anställning och den släktingen kanske har blivit en grövre kriminell sen första prövningarna och nu tar det stopp?

Görs inga regelbunda såna, söker man annan tjänst eller gissningsvis arbetar inom ytterst speciella befattningar ja då är det möjligen större chans att man faktiskt gör det.

Men för vanliga poliser så, nej knappast att det finns rutiner för det, det tar upp för mycket tid och resurser för sånt.

Frågan är om ens det alltid görs någon bättre koll om personers namn börjar figurera i samband med vissa frågetecken.....redan under personens anställning.

Det är en no brainer att det idag finns massvis med personer inom känsliga yrken som ej borde vara där, självfallet är kriminaliteten på en helt annan nivå idag just pga invandringen som skett sista 20 åren, såklart att man inte ens behöver vara involverad men ha någon i släkten på även oanat håll som kan bli föremål för risk för just t.ex. påtryckningar.

Klart är också att det eskalerar, en korrupt kultur breder ut sig i takten med att man får in folk i yrken med annan mentalitet och kulturella bakgrunder - något som man i de allra flesta fall nog står handfallna mot.

På senare år så har jag träffat individer i uniformsyrken som inte alls borde vara där, då inom säkerhetsbranschen och inom polis, kriminalvård säkert något därtill.

Det mest absurda är att man många gånger inte kollar personerna bättre, referenser etc. eller en bätre känsla för vad man tar in för folk så...personalbrist finns överallt och då blir det ett större tryck och mindre koll på vad för folk man anställer.

Ett annat, om än mer olyckligt, ärligt scenario kan ju vara att ens svågers son t.ex. börjar bli aktiv inom säg gäng, kanske kan den då bli föremål för en något svår sits och därefter bli av med jobbet efter en "fridfull" tid som t.ex. polis i flera år. Men pga kopplingar, händelser etc så kan denne bli föremål för avsked just pga detta.
Senast redigerad av itsallalie 2024-01-27 kl. 08:59.
Citera
2024-01-27, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men det finns ju en baksida också i form av att den "drabbade" och dennes krets känner noll tillit till myndigheten och systemet om det inte föreligger någon säkerhetsrisk.

Jag känner till en kvinna som inte fick bli polis som inte kan se någon som helst förklaring. Det var tio år sedan och hon ältar fortfarande detta och kommer förmodligen fundera på det livet ut.

Jag förstår inte riktigt varför man inte kan gå en medelväg och i alla fall ge en liten hint om vad skälet är.

Troligen för att det inte är något som kan diskuteras eller ifrågasättas, och delges skälet kommer den utsatta absolut se det som en punkt att förhandlas om, som om det är en rättighet eller möjlighet.

Så finns det ingen poäng, men även jag tycker det känns odemokratiskt som fan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in