2024-01-28, 01:19
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Psykopater, kriminella, downspersoner kan vi alla behandla med någon form utav respekt men just autistiska personer är det fritt fram att behandla hur man vill. Vad är det i mänsklig psykologi som gör att människor känner sig så hotade av autister?

Stämmer detta? Trist att höra, i sådana fall.

Har ett ex med autism och flera nära vänner med autism. Som tur var är folk inte elaka mot dem! Phew!

Kan du ge några exempel? Misstror dig inte.

Tycker däremot att det kan vara lite krävande att upprätthålla sådana relationer. Är väldigt mycket "my way or the high way" och man MÅSTE sätta sig in i minsta lilla detalj ibland till vansinne annars är man "taskig"
Otroligt lite ödmjukhet ofta trots att man får lov att spela efter deras regler oavsett vad man själv kämpar med. Kan bli lite ensidigt ändå..

Nu låter det som man hatar sina autistiska vänner eller autister i allmänhet. Så är det absolut inte.
Vart bara nyfiken på ditt påstående.

Skulle tro att folk med allt ifrån depression till bipolär känner att folk är lite "elaka" och "inte förstår" ibland och det inte är bara folk med autism?

Det är ju väldigt svårt. ALLA fungerar olika. Folk med diagnoser, och folk utan. Svårt att på något vis förvänta sig att den enskilda individen ska lära sig allt om alla. Går inte.

Men det grundläggande + vanligt hyfs, hänsyn, förståelse och respekt. Absolut!!

Ledsamt att höra dock att autister känner att samhället i det stora hela är elaka mot dem? Hur kan vi vända på det?
Citera
2024-01-28, 02:53
Medlem
E-Mac.s avatar
Människan är väl generellt ganska feg i sin natur, och minoriteter är och har alltid varit lättare att hoppa på. Är de som drabbas av elakheter dessutom dåliga på att försvara sig så lockar det ofta fram det sämsta bland vissa typer av människor, såsom ointelligenta, barndoms-traumatiserade, fegisar,... etc., mobbare.
Sedan om det är just autister som råkar mest illa ut av alla typer med funktionsnedsättning och andra typer av diagnoser, ja det vet jag inte, kanske.

Min gissning är att autister får vissa NTs (=neurotypiska, majoriteten av människor) att bli lite rädda och obekväma, eftersom autister fungerar annorlunda. Många är dessutom okunniga vad autism innebär, så de förstår inte, och då blir det svårare att tex förlåta (dvs släppa och gå vidare i livet).

Mötet mellan en autist och en NT kan alltså utvecklas till en känsla av oförrätt hos den senare, och "man skall då minsann visa vad den autistiska människan fick en att känna".

När människor blir rädd, obekväm och kantstött (i sin okunskap) så kan man reagera olika, men att reagera med ilska är nog ganska vanligt.
Sitter man på en maktposition så kanske man missbrukar den i syfte att hämnas för känslan av oförrätt.

Missförstånd är också vanligt mellan autister och neurotypiska (NTs). Just missförstånd är en källa till irritation för många. Man blir frustrerad och då ligger ilskan inte långt borta, speciellt när respekten inte är särskilt stor.

Missförstånd beror på att autister har svårt med icke-verbal kommunikation. Missförstånd uppstår också pga att autister inte har så bra mentaliseringsförmåga, att exempelvis förstå vad andra känner och tänker.

Så, ganska mycket i social kommunikation, som sker automatiskt för de flesta, gör inte det för människor med autism, vilket som sagt ger upphov till osäkerhet och frustration.

Skulle säga att människor rent generellt kan inte mycket om autism, och samhället är dessutom inte anpassat något för människor med den här typen av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Många hittepådiagnoser som finns nuförtiden som inte fanns förr.

Utvecklingen går framåt, så gäller även foskningen inom psykologi.

Tidigare tror jag autister kallades kufar, eremiter, ensamvargar och original, och det finns beskrivningar på sådana längre bakåt i tiden, men då hade man inget enhetligt namn för människor som tänkte och fungerade annorlunda, bland annat socialt.
Citera
2024-01-28, 04:10
Medlem
Vet faktiskt inte. Men tror inte de förstår på djupet.
Citera
2024-01-28, 05:08
Medlem
Kan tycka qtt det är lite skevt att man får tala nedsättande mot autistiska människor på plattformar såsom twitch men inte raser
Citera
2024-01-28, 05:40
Medlem
Bawsbawsbawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Psykopater, kriminella, downspersoner kan vi alla behandla med någon form utav respekt men just autistiska personer är det fritt fram att behandla hur man vill. Vad är det i mänsklig psykologi som gör att människor känner sig så hotade av autister?

E du autist? Va inte så ledsen å arg. Det ingen fara vännen.
Citera
2024-01-28, 05:44
Medlem
Bawsbawsbawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Avrätta alla son tagit in sexliv i denna tråd genom ord som "incel".

Hahahaha. Du upprepar dig. Du har nog psykos, tyvärr. Synd.
Citera
2024-01-28, 06:18
Medlem
Muppetys avatar
Vissa autister är superkänsliga mot kritik. Själv är jag uppväxt på Flashback o tolererar det mesta, men gillar inte att bli tillsagd av auktoriteter, även om jag förstår att de vill klaga på nått.

Men t.ex. så hänger jag i en del asperger-grupper på Facebook. En gång var det en som var så chockad att hon var tvungen att "skriva av sig". Hon hade stått i kön i kassan o ångrade att hon skulle köpa en köttbit, så la hon bara den bredvid kassan. Nån sa till henne att hon inte bara kan lägga köttbiten där, att det är en kylvara som förstörs. O hon blev helt chockad av det! Hon tålde inte att någon sa det till henne!

Jag skrattade gott o sa till; -Du kan väl för f-n inte bara lägga en kylvara på det viset, den blir ju förstörd! Vilket fick henne att börja grina ännu mer!

Det är väl sådant som folk tycker är "elakt"!?

Jag må ha asperger själv, men är inte känslig för kritik, eller om nån säger till mig. Möjligen om den är från auktoriteter, men det tror jag fler än aspergare gör.

EDIT: Vissa andra aspergare klarar jag inte att stå ut med. Sådana rättshaverist-typer. Dom orkar jag inte med o går bara därifrån om de börjar tjafsa!
Senast redigerad av Muppety 2024-01-28 kl. 06:21.
Citera
2024-01-28, 09:13
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Avrätta alla son tagit in sexliv i denna tråd genom ord som "incel".

Avrätta? Hur tänker du där?
Citera
2024-01-28, 09:34
Citat:
Ursprungligen postat av Ostepops
Det är ett sunt och normalt beteende att flocken försöker döda/göra sig av med alla kufar och märkliga elemet i populationen.

Enda anledningen att ni autister fortfarande lever är rättssamhället, ni åtnjuter rättigheter men tar inte era skyldigheter mot samhället seriöst alls för allt handlar ju endast om er här i livet

Varför skulle Autister känner någon som helst "skyldigheter" gentemot samhället, när empatistörda typer som du vill se de utrotas genom folkmord? Intressant att du ser ner på alla som är "märkliga", men själv sitter och är stöddig bakom en skärm. Du är nog inte så "manlig" som du själv tror.
Citera
2024-01-28, 09:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOLCOZ
Varför skulle Autister känner någon som helst "skyldigheter" gentemot samhället, när empatistörda typer som du vill se de utrotas genom folkmord? Intressant att du ser ner på alla som är "märkliga", men själv sitter och är stöddig bakom en skärm. Du är nog inte så "manlig" som du själv tror.

Ganska mycket projicering. Han tror att han inte har fler skyldigheter än vara normal, vilket han inte ens är.
Citera
2024-01-28, 09:38
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Många hävdar att de har austim eller aspberger när de i själva verket inte har det men som en ursäkt ifall de betett sig svinigt eller varit allmänt otrevliga. Många hittepådiagnoser som finns nuförtiden som inte fanns förr.

Det är inga "hittepå" diagnoser! Vi vet mer om hjärnan än vad vi gjorde under 60-talet. Och bara för att man är autistisk innebär inte att man är otrevlig eller jobbig. Autism är ett spektrum och inom det spektrumet finns en rad personligheter. Det verkar snarare som att du är emot alla som inte är som du själv och känner dig hotad när någon sticker ut. Autister kan vara både kloka, roliga och intressanta att umgås med.

Jag hade själv hellre umgåtts med en autist, än någon trångsynt, hatiskt och elak person som du själv.
Citera
2024-01-28, 09:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Vissa autister är superkänsliga mot kritik. Själv är jag uppväxt på Flashback o tolererar det mesta, men gillar inte att bli tillsagd av auktoriteter, även om jag förstår att de vill klaga på nått.

Så är jag med oförrätter som autister inte ska kunna släppa. Är de på en jämn nivå så glömmer jag dem efter att varit förbannad en dag eller så. Men är det från en som har verklig makt över mitt liv, så kan hens röst sitta fast i huvudet och exakt de orden hen sa. Jag tror detta är för att man ska minnas att alla inte är på jämn nivå och vissa kan förstöra ens liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in