• 1
  • 2
2024-01-25, 14:36
Medlem
SexualCafes avatar
Hallo internet.
Jag har köpt en äldre men ändå hyfsad dator rent prestandamässigt.
Det enda som är lite utav en flaskhals är minnet.

Skulle vilja ha minst 16gb (helst 32gb) och har kollat lite på tradera amazon m.m och såg dessa: https://www.amazon.se/Gigastone-DDR3..._hp_atf_m&th=1

De verkar ha fått bra recensioner fast några (när jag kollade 1stjärna recension) har fått minnen som bara dött eller någon påstod till och med att deras moderkort brunnit pga minnet.

vad tror ni? det är ju ett frestande pris ändå.
Citera
2024-01-25, 15:10
Medlem
PeterNosters avatar
Lite fakta om minnesköp:

Kolla vilka minnen som sitter i datorn nu med programmet CPU-Z:
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Kolla med CPU-Z vad moderkortet heter.
Kolla på moderkortets datablad vilka minnen som passar. Brukar finnas en lista med kompatibla minnen.
Kan även finnas en lista hos minnestillverkarna vilka datorer minnena passar till.
Kolla även max minnesstorlek man kan ha på moderkortet.
Man köper minnen parvis för optimal hastighet. Helst matchade par.

Gigastone???

Kolla priser här:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=980

Hmm, DDR3 är nog svårt.
Senast redigerad av PeterNoster 2024-01-25 kl. 15:19.
Citera
2024-01-25, 15:31
Medlem
tomatlarss avatar
hur många minnes kort platser har moderkortet? Om den har 2 eller fler är det bättre att sprida ut det totala minnet över fler än 1 kort så 8+8 för 16 tillexempel. Men se till att det är 2 lika annars kan det bli strul.
Citera
2024-01-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexualCafe
Hallo internet.
Jag har köpt en äldre men ändå hyfsad dator rent prestandamässigt.
Det enda som är lite utav en flaskhals är minnet.

Skulle vilja ha minst 16gb (helst 32gb) och har kollat lite på tradera amazon m.m och såg dessa: https://www.amazon.se/Gigastone-DDR3..._hp_atf_m&th=1

De verkar ha fått bra recensioner fast några (när jag kollade 1stjärna recension) har fått minnen som bara dött eller någon påstod till och med att deras moderkort brunnit pga minnet.

vad tror ni? det är ju ett frestande pris ändå.
Ddr3 köper man på Tradera lämpligen, mitt bästa tips. Samt som ovan, kolla vad ditt moderkort klarar av.
Citera
2024-01-25, 16:09
Medlem
SexualCafes avatar
det är ett asus p8z68-v lx som har fyra ddr3-platser och iaf enligt inet ska klara 32gb.

topp ska kolla med det programmet sen ikväll.

Jo tradera har jag kollat men det har en tendens att vara dyrt + att tradera är lite utav ett spel där folk gärna betalar överpriser bara för att få känna ruset.
Ironiskt nog köpte jag burken där till ett bra pris

Antar att Amazon-minnena oftast funkar men förmodligen har en bristfällig kvalitetskontroll då över 80% ger topp betyg och några få verkar få minnen som är döda redan i påsen. Eller?
Citera
2024-01-25, 16:17
Medlem
jontebulas avatar
Inte lönt köra 32gb DDR3 om din cpu inte är svagare än ditt grafikkort.! Annars kommer du inte märka stor skillnad då ditt moderkort måste stödja quad channel mode så det kräver ett mycket bra moderkort och cpu annars kommer det inte fungera bra.!

Jag hade satsat på att köra 2 x 8 gb DDR3 då blir det sällan problem även om ditt moderkort eller cpu inte är det bästa.!

Rekommenderar Corsair DDR3 minne och inte billigt skräp från amazon!!
Citera
2024-01-25, 16:36
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
det är ett asus p8z68-v lx som har fyra ddr3-platser och iaf enligt inet ska klara 32gb.

topp ska kolla med det programmet sen ikväll.

Jo tradera har jag kollat men det har en tendens att vara dyrt + att tradera är lite utav ett spel där folk gärna betalar överpriser bara för att få känna ruset.

Antar att Amazon-minnena oftast funkar men förmodligen har en bristfällig kvalitetskontroll då över 80% ger topp betyg och några få verkar få minnen som är döda redan i påsen. Eller?
Eftersom ddr3 är 2 generationer gammalt så blir det mindre vanligt på marknaden och därför dyrare i jämförelse med de nyare generationerna i samma prestanda.
Citera
2024-01-25, 20:13
Medlem
SexualCafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Inte lönt köra 32gb DDR3 om din cpu inte är svagare än ditt grafikkort.! Annars kommer du inte märka stor skillnad då ditt moderkort måste stödja quad channel mode så det kräver ett mycket bra moderkort och cpu annars kommer det inte fungera bra.!

Jag hade satsat på att köra 2 x 8 gb DDR3 då blir det sällan problem även om ditt moderkort eller cpu inte är det bästa.!

Rekommenderar Corsair DDR3 minne och inte billigt skräp från amazon!!

Hur är det att köra 16gb fördelat på 4x4gb? (hittade en som sålde)
Citera
2024-01-25, 21:09
Medlem
Loxuss avatar
Citat:

Kan fungera sämre. Kan fungera bra. Svårt att veta i förväg.
Citera
2024-01-25, 21:25
Citat:

Vissa säljare sätter udda sluttider, tar riktigt usla bilder och dålig beskrivning om ens beskrivning.
Då ökar chansen för fynd.
Citera
2024-01-25, 22:01
Medlem
PeterNosters avatar
Manual:
https://www.manualslib.com/manual/44...page=31#manual

På sidan 31 36 har du listor på lämpliga minnen:
P8Z68-V LX Motherboard Qualified Vendors List (QVL)

En liten varning fanns det också:
This motherboard does not support DIMMs made up of 512Mb (64MB) chips or less.

Det går att mixa storlek för en sniklösning. Du kan ha t.ex 2* 4 GB plus 2* 8GB så får du 24 GB och kan behålla ett par av de du har.

Köp nya minnen med garanti. Onödig chansning.
Senast redigerad av PeterNoster 2024-01-25 kl. 22:07.
Citera
2024-01-27, 23:59
Medlem
jontebulas avatar
Citat:

Dumt!! Du riskerar bara att minnen kommer köras i lägre hastighet.! Man ska alltid helst köra 2 stickor som ett par på lite äldre moderkort ..!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in