2024-01-23, 23:14
Medlem
Jag använder alltid VPN och det fungerar oftast generellt bra men jag har märkt att FB slutar svara efter ett tag. Först trodde jag att FB var nere men sen insåg jag att om jag slog av VPN så började FB att svara. Är det en bug? Är det en konspiration för att få min IP-adress eller vad beror det på?
Detta har hänt ett flertal gånger den senaste månaden.
Citera
2024-01-24, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Flashback förbjuder mängder av VPN & TOR för att tvinga användarna att presentera så mycket personlig data som möjligt.

Det tror jag inte. Jag kör alltid med Qubes + Whonix + TOR/Mullvad på denna datorn och det har alltid funkat här. Har prövat mängder med olika servrar. Aldrig haft problem med att använda Flashback. Däremot har jag märkt att sidan ibland timeout och man får göra en hard refresh men det är sällan.
Citera
2024-01-24, 01:48
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Det tror jag inte. Jag kör alltid med Qubes + Whonix + TOR/Mullvad på denna datorn och det har alltid funkat här. Har prövat mängder med olika servrar. Aldrig haft problem med att använda Flashback. Däremot har jag märkt att sidan ibland timeout och man får göra en hard refresh men det är sällan.
Det var en salig blandning, berätta mer om hur det fungerar som? Räcker det inte bara med Mullvad?
Citera
2024-01-24, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Det var en salig blandning, berätta mer om hur det fungerar som? Räcker det inte bara med Mullvad?

Att bara använda Mullvad duger för de flesta, men vill man vara helt anonym bör du använda ett operativsystem specifikt gjort för integritet. Exempelvis Tails eller Qubes. Qubes är ett betydligt "tyngre" operativsystem som kommer kräva iaf 16 GB RAM om du vill ha en bra experience. Tails kör på en vanlig USB sticka. Whonix är en stensäker VM du kan använda dig av, och routar allt genom TOR. Vissa sidor fungerar inte med TOR så därför switchar jag till Mullvad ibland.

Tails är lite mindre anonymt men lämnar 0 spår. Qubes är det säkraste operativsystemet, men kan lämna spår på datorn. Så det beror på din setup helt enkelt. Qubes är också betydligt krångligare att använda och det kan ta några veckor innan du förstår allt. Rekommenderar man skaffar Tails. Det är betydligt säkrare än att enbart använda Mullvad, och det är gratis. Du bränner det till en USB, kopplar in USB:n och bootar in i det. Tails installeras inte på datorn, utan körs endast via USB. Ingenting sparas. När du är klar, koppla ur USB:n och allting är rensat utan minsta spår av din aktivitet. Det finns möjlighet att lagra filer permanent i Tails också, men ju mer du lagrar desto mindre säkert blir det. Dokument/bilder osv. är inga problem att lagra dock. Men undvik helst programvaror osv.

Har du en USB med typ 8 GB utrymme kan du skaffa Tails. Det tar bara någon minut att ladda ner. Enkelt att använda dessutom.

Men vill du som sagt vara helt anonym på nätet, då är det enda valet Qubes med Whonix och TOR. Det är skapat för individer som exempelvis kan riskera sitt liv om de röjs. Många journalister använder det. Inte sällan används det för spionage och kommunikation med andra länder osv. Personligen använder jag det för att jag absolut hatar all tracking och gillar inte att installera om saker och ting (med Tails). Har en extra dator specifikt för det.
Senast redigerad av Ehandel 2024-01-24 kl. 02:07.
Citera
2024-01-24, 02:08
Bannlyst
Citat:
Att bara använda Mullvad duger för de flesta, men vill man vara helt anonym bör du använda ett operativsystem specifikt gjort för integritet. Exempelvis Tails eller Qubes. Qubes är ett betydligt "tyngre" operativsystem som kommer kräva iaf 16 GB RAM om du vill ha en bra experience. Tails kör på en vanlig USB sticka. Whonix är en stensäker VM du kan använda dig av, och routar allt genom TOR. Vissa sidor fungerar inte med TOR så därför switchar jag till Mullvad ibland.

Tails är lite mindre anonymt men lämnar 0 spår. Qubes är det säkraste operativsystemet, men kan lämna spår på datorn. Så det beror på din setup helt enkelt. Qubes är också betydligt krångligare att använda och det kan ta några veckor innan du förstår allt. Rekommenderar man skaffar Tails. Det är betydligt säkrare än att enbart använda Mullvad, och det är gratis. Du bränner det till en USB, kopplar in USB:n och bootar in i det. Tails installeras inte på datorn, utan körs endast via USB. Ingenting sparas. När du är klar, koppla ur USB:n och allting är rensat utan minsta spår av din aktivitet. Det finns möjlighet att lagra filer permanent i Tails också, men ju mer du lagrar desto mindre säkert blir det. Dokument/bilder osv. är inga problem att lagra dock. Men undvik helst programvaror osv.

Har du en USB med typ 8 GB utrymme kan du skaffa Tails. Det tar bara någon minut att ladda ner. Enkelt att använda dessutom.

Är du gängkriminell eller nojjar du bara lite mycket?

Jag själv använder Qubes, Multi-hop VPN, public ISP och TOR, men det är för att jag nojjar. Tror två av de grejer jag nämnde tillsammans hade gjort mig helt anonym.
Citera
2024-01-24, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilosofensMamma
Är du gängkriminell eller nojjar du bara lite mycket?

Jag själv använder Qubes, Multi-hop VPN, public ISP och TOR, men det är för att jag nojjar. Tror två av de grejer jag nämnde tillsammans hade gjort mig helt anonym.

Är inte kriminell, utan använder den setupen för skojs skull.
Nojig är jag inte, iaf inte så värst mycket. Jag vet hur mycket data sociala medier och webbplatser spårar.

Jag använder en hel del sociala medier i företaget för marknadsföring, men har ingenting privat. Så att använda Qubes gör det enkelt att separera skiten utan att de kan spåra mig privat. Riskerar således heller inte att mina företagskonton (sociala medier) läggs ned för något man skrivit eller någon sida man besökt, vilket tyvärr händer rätt ofta på woke sidor som Instagram. Har en del socialamediekonton men de är med falska namn och används enbart via Qubes.

Det är inte så att jag alltid använder Qubes, har vanliga datorer också (både Windows och andra Linuxdistributioner). Men jag gillar göra livet obekvämt ibland för annars blir jag mindre produktiv. Ska jag surfa på Flashback eller något annat diskussionsforum/social media så blir det genom Qubes. Då slösar jag inte mycket tid där. Någon timme i veckan. Jag använder inte Qubes för något annat än browsing eller email. Det är ganska onödigt komplicerat, vilket gör att jag inte orkar använda skiten mer än korta stunder åt gången. Det gör mig mer produktiv känner jag. Annars börjar jag slösurfa hit och dit dessvärre. Att jag dessutom kan ha min "bullshit time" helt anonymt är bara ett plus. Annars spenderar jag större tiden med företagande på de andra datorerna.
Senast redigerad av Ehandel 2024-01-24 kl. 02:20.
Citera
2024-01-24, 02:27
Medlem
Qubes: https://www.youtube.com/watch?v=f4U8YbXKwog
Snubben i videon ovan pratar förjävligt. Men han gör en riktigt bra demo av det.
Men kom ihåg att Qubes är inte för en average person. Många klarar inte ens av att installera det. När man väl lärt sig använda det kan det vara ganska nice.

Tails: https://www.youtube.com/watch?v=YdE4-o2_v14
Senast redigerad av Ehandel 2024-01-24 kl. 02:35.
Citera
2024-01-25, 02:59
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:

Men vill du som sagt vara helt anonym på nätet, då är det enda valet Qubes med Whonix och TOR. Det är skapat för individer som exempelvis kan riskera sitt liv om de röjs. Många journalister använder det. Inte sällan används det för spionage och kommunikation med andra länder osv. Personligen använder jag det för att jag absolut hatar all tracking och gillar inte att installera om saker och ting (med Tails). Har en extra dator specifikt för det.
Tack för grym review! Så, till exempel, varje gång jag vill surfa på Flashback eller mina sociala medier eller annan sida där jag vill vara anonym ska jag då använda Tails för att inte lämna spår, sen dra ut usb stickan och voilá, jag och dator är safe? Gillar ju Windows eller måste jag ha en en annan dator för sånt?

Är man inte tillräckligt safe om man bara kör protonvpn? Går väl inte spåra någon via det, framförallt inte myndigheter? Eller?
Senast redigerad av Adrenaline976 2024-01-25 kl. 03:05.
Citera
2024-01-25, 07:48
Medlem
SmyghukareNs avatar
Inte för att jag vill skrämma alla snälla användare, men i alla datorer finns det IME, Intel Management Engine, som ser allt du gör på din dator.

Är en hel liten dator i datorn så att säga, kan helt självständigt kommuicera med nätet.

Så varje gång du är ute på nätet med jätteknepiga VPN Tor lösningar med lite udda Linux varianter, sitter IME och ser varenda sak du gör på nätet, och direkt rapporterar det.

Enkelt egentligen, loggar och rapporterar allt du gör på datorn oavsett operativsystem, förr eller senare loggar du in på just den datorn med ditt riktiga namn, pang - allt du gör och ser på nätet är nu exakt knuten till dig som person.

Lär finnas äldre datorer som IME går att stänga av, men alla moderna datorer har nu i många år levererats med kontrollsystemet och bakdörren i fråga som tvångsmässig standard, och ja AMD har en liknande variant.

Nycklarna till alla världens datorer finns enligt rykten i ett litet land i Mellanöstern, vilken makt dom har när dom kan se och kontrollera alla datorer som finns.
Citera
2024-01-25, 08:42
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Qubes: https://www.youtube.com/watch?v=f4U8YbXKwog
Snubben i videon ovan pratar förjävligt. Men han gör en riktigt bra demo av det.
Men kom ihåg att Qubes är inte för en average person. Många klarar inte ens av att installera det. När man väl lärt sig använda det kan det vara ganska nice.

Tails: https://www.youtube.com/watch?v=YdE4-o2_v14

Va? Då kan de aldrig ha installerat ett OS i hela sitt liv... för Qubes OS är inte alls svårt att installera.
Citera
2024-01-25, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Tack för grym review! Så, till exempel, varje gång jag vill surfa på Flashback eller mina sociala medier eller annan sida där jag vill vara anonym ska jag då använda Tails för att inte lämna spår, sen dra ut usb stickan och voilá, jag och dator är safe? Gillar ju Windows eller måste jag ha en en annan dator för sånt?

Är man inte tillräckligt safe om man bara kör protonvpn? Går väl inte spåra någon via det, framförallt inte myndigheter? Eller?

Mullvad VPN är den enda VPN jag kan rekommendera för integritet. De hade nyligen en raid också, och polisen kunde inte få ut någon data.

Men ja, använd Tails om du vill vara mer anonym. Du kan ha med dig en sån USB var du än är. T.ex. på ett kafe. Bara koppla in den, boota in i USB:n, gör din grej, när du är klar stänger du av och kopplar ur USB:n. Inga (eller åtminstone EXTREMT få) spår av din aktivitet finns sparad.

Det är betydligt säkrare än VPN
Citera
2024-01-25, 21:32
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Mullvad VPN är den enda VPN jag kan rekommendera för integritet. De hade nyligen en raid också, och polisen kunde inte få ut någon data.

Men ja, använd Tails om du vill vara mer anonym. Du kan ha med dig en sån USB var du än är. T.ex. på ett kafe. Bara koppla in den, boota in i USB:n, gör din grej, när du är klar stänger du av och kopplar ur USB:n. Inga (eller åtminstone EXTREMT få) spår av din aktivitet finns sparad.

Det är betydligt säkrare än VPN
Nice! Ska genast kolla upp! Tack för all info!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in