Citat:
Ursprungligen postat av
Adrenaline976
Det var en salig blandning, berätta mer om hur det fungerar som? Räcker det inte bara med Mullvad?
Att bara använda Mullvad duger för de flesta, men vill man vara
helt anonym bör du använda ett operativsystem specifikt gjort för integritet. Exempelvis Tails eller Qubes. Qubes är ett betydligt "tyngre" operativsystem som kommer kräva iaf 16 GB RAM om du vill ha en bra experience. Tails kör på en vanlig USB sticka. Whonix är en stensäker VM du kan använda dig av, och routar allt genom TOR. Vissa sidor fungerar inte med TOR så därför switchar jag till Mullvad ibland.
Tails är lite mindre anonymt men lämnar 0 spår. Qubes är det säkraste operativsystemet, men kan lämna spår på datorn. Så det beror på din setup helt enkelt. Qubes är också betydligt krångligare att använda och det kan ta några veckor innan du förstår allt. Rekommenderar man skaffar Tails. Det är betydligt säkrare än att enbart använda Mullvad, och det är gratis. Du bränner det till en USB, kopplar in USB:n och bootar in i det. Tails installeras inte på datorn, utan körs endast via USB. Ingenting sparas. När du är klar, koppla ur USB:n och allting är rensat utan minsta spår av din aktivitet. Det finns möjlighet att lagra filer permanent i Tails också, men ju mer du lagrar desto mindre säkert blir det. Dokument/bilder osv. är inga problem att lagra dock. Men undvik helst programvaror osv.
Har du en USB med typ 8 GB utrymme kan du skaffa Tails. Det tar bara någon minut att ladda ner. Enkelt att använda dessutom.
Men vill du som sagt vara helt anonym på nätet, då är det enda valet Qubes med Whonix och TOR. Det är skapat för individer som exempelvis kan riskera sitt liv om de röjs. Många journalister använder det. Inte sällan används det för spionage och kommunikation med andra länder osv. Personligen använder jag det för att jag absolut hatar all tracking och gillar inte att installera om saker och ting (med Tails). Har en extra dator specifikt för det.