2024-01-23, 20:54
Medlem
Hej!

Tänkte dela med mig av min historia kring svullna lymfkörtlar, och kika om någon har samma sak.

Upptäckte första knölen när jag var 14 eller 15 på en mattelektion, under hakan.
Blev snabbt orolig, och efter en googling stod det klart att jag hade cancer och skulle dö inom ett par veckor, nåväl.

Besökte vårdcentral, och det blev konstaterat att knölen var ofarlig vilket ledde till att jag snabbt glömde bort detta. Men under åren dök det upp fler och fler knölar, runt 1cm i diameter. Fram tills 17-18 års åldern.
I nacken, munnen och en på pannan, slutade med tio stycken totalt!
Oron dök upp igen, och det blev upp emot tio vårdbesök tillslut. Varje gång informerade doktorn att det var ofarligt, och tillslut fick jag t.om ta blodprover och röntgen men inget visade tendens på cancer eller dylikt.

Till nutid!

De svullna lymfkörtlarna/knölarna sitter kvar, men det har nu gått 7 år sedan mitt senaste vårdbesök och 9 år sedan första knölen dök upp.
Hade det varit cancer hade jag väl varit stendöd vid det här laget, eller?

Funderar på att dra en sväng och kolla upp dem igen, men ingen har växt i storlek såvitt jag vet. Och det har inte heller dykt upp några nya senaste 6-7 åren.
Vårdcentralen verkar inte heller bry sig så värst mycket, har inte fått någon förklaring vad det kan bero på eller varför dem är kvar, så till min fråga.

Finns det någon annan där ute med samma upplevelse? Eller någon som har en aning om vad detta kan bero på?
Citera
2024-01-23, 21:29
Medlem
retinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjezz
Hej!

Tänkte dela med mig av min historia kring svullna lymfkörtlar, och kika om någon har samma sak.

Upptäckte första knölen när jag var 14 eller 15 på en mattelektion, under hakan.
Blev snabbt orolig, och efter en googling stod det klart att jag hade cancer och skulle dö inom ett par veckor, nåväl.

Besökte vårdcentral, och det blev konstaterat att knölen var ofarlig vilket ledde till att jag snabbt glömde bort detta. Men under åren dök det upp fler och fler knölar, runt 1cm i diameter. Fram tills 17-18 års åldern.
I nacken, munnen och en på pannan, slutade med tio stycken totalt!
Oron dök upp igen, och det blev upp emot tio vårdbesök tillslut. Varje gång informerade doktorn att det var ofarligt, och tillslut fick jag t.om ta blodprover och röntgen men inget visade tendens på cancer eller dylikt.

Till nutid!

De svullna lymfkörtlarna/knölarna sitter kvar, men det har nu gått 7 år sedan mitt senaste vårdbesök och 9 år sedan första knölen dök upp.

Funderar på att dra en sväng och kolla upp dem igen, men ingen har växt i storlek såvitt jag vet. Och det har inte heller dykt upp några nya senaste 6-7 åren.
Vårdcentralen verkar inte heller bry sig så värst mycket, har inte fått någon förklaring vad det kan bero på eller varför dem är kvar, så till min fråga.

Finns det någon annan där ute med samma upplevelse? Eller någon som har en aning om vad detta kan bero på?

Jag har samma sak. Om de påverkar mitt utseende har sjukvården erbjudit sig att avlägsna dem. Syns dina eller känns de bara?
Citera
2024-01-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Jag har samma sak. Om de påverkar mitt utseende har sjukvården erbjudit sig att avlägsna dem. Syns dina eller känns de bara?
Man ska ABSOLUT INTE operera bort dom, kan hela din kropp svälla upp. Kolla på hur folks armar har blivit efter dom opererat bort lymf körtlarna i armhålan.

Det svullnar pga en anledning, din infektion försvinner inte för du operera bort organet som detoxar dig.
Citera
2024-01-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina

Den i pannan syns lite, samt en bakom örat.
Men det är inget som stör mig.

Hur länge har du haft dina?
Citera
2024-01-24, 21:03
Medlem
retinas avatar
Citat:
Den i pannan syns lite, samt en bakom örat.
Men det är inget som stör mig.

Hur länge har du haft dina?

10 år minst
Citera
2024-01-25, 18:00
Medlem
Flashback.Psyop snackar dynga i flera led.

Det saknas ju en del information, vilken sorts röntgen vilka prover etc.

Gränsen för att bry sig om cancer (lymfom) är runt 1.5 cm i diameter enligt vårdprogrammet. Dina verkar varit välutredda och oförrändrade över lång tid.

Lymfkörtlar, eller lymfnoduli eftersom det i egentlig mening inte är några körtlar, är fullt normalt att ha. Nästan alla har några körtlar om man letar riktigt noga. Det är fullt normalt och vanligt att man efter genomgången infektion, mer sällan vaccination, får tillfällig förstoring. Vissa infektioner sitter primärt i lymfkörtlarna, t.ex körtelfeber (mononukleos). Bägge kan ge permanent förstoring som man har kvar resten av livet även om de ofta minskar något. Gör de inte ont, kan förskjutas fritt från omgivande vävnad och växer inte på 7 år är sannolikheten för att det skulle vara något allvarligt nästintill obefintlig.
Citera
2024-01-26, 13:23
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Det finns fall där det går över 10 år innan man märker av sin cancer men du hade ju redan gjort prover medan du hade detta tillstånd som inte visade på det.

Om du är orolig är det väl bäst för din psykiska hälsa att du går och gör dessa provet igen istället för att sitta varje dag och oroa dig för ifall det skulle vara något som händer i din kropp då det kommer tära på dig över tid. Lika bra att göra tester och få oron ur världen.
Senast redigerad av Bbobi 2024-01-26 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in