2024-01-26, 15:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg tror ikke denne hypotesen er særlig sannsynlig 🤏

Men denne hypotesen derimot tilsvarer royal flush 👍 slik jeg ser det.

For orden skyld: Nå har vi fått opplyst (forrige pressekonferanse) at samtlige ofre ble skutt. Det betyr at min tidligere hypotese, om at ofrene døde av røykforgiftning/ulykke, er utelukket 👎

Politiet etterforsker fremdeles hvor vidt den siktede er skyldig. Inntil videre er det umulig å være helt sikker på hva som har skjedd.

Personlig mener jeg at det faktum at den siktede ringte politiet og innrømmet drapene, og planen om selvdrap, før huset sto i brann, stiller siktedes eventuelle planlegging, hevnmotiv og skyldighet i tvil.

Det er noe som skurrer. Politiet uttalte på pressekonferansen, at de har flere opplysninger enn de kan offentliggjøre på nåværende tidspunkt, av hensyn til etterforskningen. Inntil videre må vi andre derfor avstå fra å konkludere med noe som helst.

Det at den siktede ringte politiet og varslet "det som hadde skjedd og skulle skje", før huset var overtent, er en sterk indikator på at det kan finnes en ukjent gjerningsperson som ønsket å slette sine spor i boligen.
Det at politiet og brannvesen var såpass tidlig på åstedet og fikk slukket brannen, gir håp om oppklaring, hvis det er tilfellet 🤞

Opplysningene vi hittil har fått om familien, gir grunnlag for at misunnelse (Janteloven står sterkt i Norge) kan være et motiv, og at gjerningspersonen kan være ukjent. I tilfellet var det praktisk at oppkjørselen til parkering og inngangen til boligen var saltet/fri for snø ☝️

Detta är villkorligt tvivel. Det är gott så. Det är precis vad polisens tekniker bör ägna sig åt. Man bör i en utredning inte heller ta en mördares ord (över telefon) för gott. Omvänt så vore detta än mer fantastiskt än vad som redan nu skett. Men inte minst här i vår nordliga och ställvis råoljerika föreställningsvärld så kan man formellt se potentiella misstänkta i just detta fall som, hypotetiskt, kunde ha nästan lika ”goda skäl” av sakens utfall som det som nu tillskrivs MGM, och med en ondska som då inte skulle stå denna efter. I sånt fall.

Och det är just för detta som man har ett rättssystem. Också i Norge.

Därtill är man alltid två när man träter; bland annat då.

Att sen just detta fall förmodligen stannar ungefär vid vad det nu ser ut för, det är min skattning, här och nu…
Senast redigerad av Lonnrot 2024-01-26 kl. 15:50.
Citera
2024-01-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Jag tänkte i samma banor som dig men frågan blir sedan varför han går ned i källaren igen och skjuter sig? Ja, det är förbannat jävla synd om de anhöriga. Tycker så fruktansvärt synd om dem.

Hvis han tente på oppe, så var det kanskje litt mindre skummelt/litt lettere å puste nede i kjelleren?
Citera
2024-01-26, 15:54
Medlem
Citat:
"Ifølge Dagbladets opplysninger ble to av ofrene, ei datter og barnebarnet, funnet i boligens hovedetasje. Den andre dattera ble funnet i kjelleren, sammen med den antatte gjerningsmannen."

Det som är mest skrämmande är ju om alla fyra var i huset samtidigt. Det måste ju blivit en fruktansvärd fruktan när man hör att ett skott, eller två, avlossas i ett hus. Värst av allt är ju om ena dottern bevittnat att den andra skjutits och därefter tagit sin flykt ned i källaren för att undkomma sin egen far.

Den psykiska terrorn är obeskrivlig om någon av dem fått sett hur bebis, syster och hund har dött innan man själv möter samma öde. Tänk att bli jagad av sin egen far med ett jaktgevär i högsta hugg

Jeg tror de er skutt mens de sov. Jeg tror ikke han ville skade døtrene sine.
Citera
2024-01-26, 15:57
Citat:
Ursprungligen postat av annonnnym
Det er uten tvil det dummeste jeg har lest her inne denne uken.

Enig! Spot on
Citera
2024-01-26, 16:20
Medlem
Citat:
"Ifølge Dagbladets opplysninger ble to av ofrene, ei datter og barnebarnet, funnet i boligens hovedetasje. Den andre dattera ble funnet i kjelleren, sammen med den antatte gjerningsmannen."

Det som är mest skrämmande är ju om alla fyra var i huset samtidigt. Det måste ju blivit en fruktansvärd fruktan när man hör att ett skott, eller två, avlossas i ett hus. Värst av allt är ju om ena dottern bevittnat att den andra skjutits och därefter tagit sin flykt ned i källaren för att undkomma sin egen far.

Den psykiska terrorn är obeskrivlig om någon av dem fått sett hur bebis, syster och hund har dött innan man själv möter samma öde. Tänk att bli jagad av sin egen far med ett jaktgevär i högsta hugg.

Steinar är bland de största svinen jag någonsin stött på. För något år sedan var jag väldigt inne på amerikansk true crime och det enda jag kan komma på som är i samma klass var en fet amerikansk NEET som dödade sin egen mor och far och skar sedan huvudet av sin mor och började sedan koka hennes huvud på spisen.

Det finns många vidriga svin i Sverige också (Anders Eklund tex som våldtog och mördade minst två kvinnor/barn) så tro inte att jag vill pissa på er norrmän bara för att.

"Dagbladet får opplyst at den døde hunden, som ble funnet med skuddskader, sto i full fyr da brannvesenet ankom."

Om det visar sig att han tänt eld på hunden och inget annat så vet jag inte vad jag ska säga...

Han er vel ikke akkurat som sammen liga. Han planla det neppe. Det klikket nok bare for ham når samboeren ville gå fra ham og så for seg i sitt syke hode at livet var slutt og ville ha meg seg barna og barnebarnet i døden. En patetisk og feig mann altså.

Hvis vi skal snakke om virkelig store svin, kan man jo nevne Anders Behring Breivik som skjøt og drepte 69 unge og Jan Helge Andersen som voldtok og drepte to småjenter.
Senast redigerad av ExpertABC 2024-01-26 kl. 16:24.
Citera
2024-01-26, 16:21
Medlem
Citat:
Da er ju spörsmålet hvorfor han gad og ringe 112 på det hele tatt? Det skjönner eg ikke.

Det hade jo blivit maximal hevn hvis Bente opdaga sine döttrer drepte. Man kanske ikek skall spörre etter logikk i en tragedie som denne når eg tenker etter.

Mange som tar sitt eget liv, ringer politiet eller andre myndigheter for å bli funnet fort, og for at ikke naboer eller andre enn de som er trent til det finner vedkommende.
Citera
2024-01-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ressvering menar väl att Steinar gav bort pengar innan han dog för att det skulle bli så lite kvar till Bente som möjligt. Om vi nu antar att de fortfarande var gifta och/eller bodde under samma tak. Antar att det finns en liknande sambolag i Norge som här i Sverige.

Det gjør det ikke, men de kan ha opprettet en juridisk bindende kontrakt om midlene. Bente eier huset.
Citera
2024-01-26, 16:42
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
https://www.dagbladet.no/nyheter/ofr...teder/80881686

Da er det planlagt. Hvis han ikke bodde der må han ha ventet til mor dro på jobb for så å systematisk skyte de mens de sov. Drapene kan ha skjedd kl 09 for alt vi vet.

En av döttrarna va senast aktiv på Messenger kl 11, säkra källor men jag vill inte säga hur jag vet. Frugan har inte flyttat, hon bodde där och reste på jobb därifrån den morgonen. Den äldsta sov där för att hennes man jobbade natt, hon brukar sova där då.
Citera
2024-01-26, 16:45
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Jeg tror de er skutt mens de sov. Jeg tror ikke han ville skade døtrene sine.

Vi kan bara spekulera i hur händelseförloppet utvecklade sig. Antingen var bara en dotter hemma och han sköt henne och när andra dottern, med bebis, kom så sköt han även dem. Det är ju dock omöjligt att båda döttrarna sov samtidigt och blev skjutna i sömnen med tanke på att de hittades på olika våningar i huset. Går ett skott av i ett hus så hör man ju det och vaknar.

Dessutom så ringde ju Steinar till polisen någon gång vid 11-tiden på förmiddagen i tisdags. Jag vill ju tro att händelseförloppet gick snabbt och att han inte dödade dem tidigare på morgonen för att därefter dröja sig kvar i huset.
Citera
2024-01-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
En av döttrarna va senast aktiv på Messenger kl 11, säkra källor men jag vill inte säga hur jag vet. Frugan har inte flyttat, hon bodde där och reste på jobb därifrån den morgonen. Den äldsta sov där för att hennes man jobbade natt, hon brukar sova där då.
Kanskje alle drapene ble begått i løpet av svært kort tid rett før kl 11.16?
Fra Tidslinjen under denne overskriften "Trippeldrapet i Skogbygda":
"Klokken 11.16. Bestefaren ringte politiet
Mannen i 60-årene ringte selv inn til politiet. Samtalen endte hos feil politidistrikt, i Innlandet. Han ble overført til Øst politidistrikt klokken 11.18 og fortalte politiet at han hadde drept sine to døtre og sitt eneste barnebarn.
Han forklarte ikke hvorfor."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ysninger-i-dag
Citera
2024-01-26, 16:54
Medlem
Citat:
Vi kan bara spekulera i hur händelseförloppet utvecklade sig. Antingen var bara en dotter hemma och han sköt henne och när andra dottern, med bebis, kom så sköt han även dem. Det är ju dock omöjligt att båda döttrarna sov samtidigt och blev skjutna i sömnen med tanke på att de hittades på olika våningar i huset. Går ett skott av i ett hus så hör man ju det och vaknar.

Dessutom så ringde ju Steinar till polisen någon gång vid 11-tiden på förmiddagen i tisdags. Jag vill ju tro att händelseförloppet gick snabbt och att han inte dödade dem tidigare på morgonen för att därefter dröja sig kvar i huset.
Citat:
Går ett skott av i ett hus så hör man ju det och vaknar.
Hører man det og våkner man av det dersom det har blitt brukt lyddemper?
Citera
2024-01-26, 16:58
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hører man det og våkner man av det dersom det har blitt brukt lyddemper?

Nej, det har du väl rätt i. Dom kan alla ha blivit dödade när de låg och sov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in