2024-01-22, 14:15
Medlem
Mindbusinesss avatar
Är det bara jag som tycker det är märkligt att kriminella videofilmar när de begår sina brott. Och dessutom sprider filmerna via sociala medier. Inte alla kriminella, men vissa.
Så var det inte förr vad jag vet,
Vad är poängen, förutom, att man ger polisen hjälp med utredningen?
Citera
2024-01-22, 14:17
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Är det bara jag som tycker det är märkligt att kriminella videofilmar när de begår sina brott. Och dessutom sprider filmerna via sociala medier. Inte alla kriminella, men vissa.
En perverterad form av "social credit score", där kriminella vill höja sin status genom att visa när de hotar, rånar eller skjuter.
Citera
2024-01-22, 14:40
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
En perverterad form av "social credit score", där kriminella vill höja sin status genom att visa när de hotar, rånar eller skjuter.
Vi människor är ju gruppvarelser där vi vill ha så högt socialt anseende som möjligt i den grupp som vi vill få tillhöra. I krimgrupperna räknas brott högt, och ju värre brott desto högre värde som kan överföras på en själv. Lite grand som att få medalj eller en orden, men har bara status i de grupper som åtrår medaljer. Facebook och insta är väl också en plats för statusuppvisning, så också gymmets speglar.
Citera
2024-01-22, 14:46
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Det är för nyhetsvärdet.
Dom kan sälja filmena till både mainstream media och alternativ media och därmed tjäna en god slant.
Brotten är bara skådespelare.
Citera
2024-01-22, 15:03
Medlem
Turioturen1s avatar
Ja det är ju helt efterblivet egentligen och det sista en brottsling borde göra, men många av de som gör detta är gäng medlemmar och då kanske man filmar i syfte av att förnedra, visa upp sitt våldskapital för en bred publik och skrämma sina nuvarande fiender och eventuellt framtida fiender.
Citera
2024-01-22, 15:05
Medlem
Brist på hjärnceller tror jag.. Vad annars.
Citera
2024-01-22, 15:41
Medlem
Citat:

Det kallas bland snorungarna för "clout/status" och är ovärdeligt, alltså mer imponerande än något annat i världen.
Citera
2024-01-22, 18:35
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666

Men så var det inte förr. Vad har hänt?
Citera
2024-01-22, 18:36
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turioturen1
Ja det är ju helt efterblivet egentligen och det sista en brottsling borde göra, men många av de som gör detta är gäng medlemmar och då kanske man filmar i syfte av att förnedra, visa upp sitt våldskapital för en bred publik och skrämma sina nuvarande fiender och eventuellt framtida fiender.

Gamla tiders maffia höll ju låg profil och undvek uppmärksamhet. Och maffian i Italien nu filmar väl inte sina mord?
Citera
2024-01-23, 23:42
Medlem
Citat:
Gamla tiders maffia höll ju låg profil och undvek uppmärksamhet. Och maffian i Italien nu filmar väl inte sina mord?

Är väl en förskjutning i vad som anses viktigt.

Förr var det allt fokus på att göra pengar men inte synas, idag syns det vare viktigare att verka tuff på film.

Förutom då de bossarne i Italien som gömmer sig i råtthål men fortsätter göra pengar i hemlighet.
Citera
2024-01-23, 23:54
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Nja, de klädde sig både extravagant och gillade att vara i tidningarna, flasha på nattklubbar och öppna soppkök
Citera
2024-01-24, 03:21
Avstängd
Citat:

Det är ett sätt att klättra på karriär stegen!
Åker man sen fast så är det ytterligare en bonus bland sina likasinnade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in