2024-01-22, 12:13
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Har tagit Elvanse 60mg på morgonen, och 20mg vid lunch i drygt en månads tid. Har på sistone märkt att mitt minne har försämrats rejält, likaså min förmåga att uttrycka mig, ta till mig, tolka och förstå olika koncept, oberoende av komplexitetsnivå. Vanligtvis har jag ej dessa problemen, har väldigt bra minne och är bra på att förstå, tolka och ta till mig koncept, men känner att jag blivit "trögare" på sistone. Har kommit på mig själv sitta och försöka förstå simpla frågor i skolan exempelvis, som jag annars aldrig hade haft några problem med att begripa. Har även börjat ta Atarax på kvällen, då jag har extrema insomningssvårigheter.

Är det någon här på forumet som har varit med om liknande vid medicinering av Elvanse alternativt Atarax?
Citera
2024-01-22, 12:18
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Centralstimulantia --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2024-01-22, 12:22
Bannlyst
Droger som påverkar din sömn, ger dig kramp och knullar din hjärna ger såklart effekt och på sikt skador, amfetamin blir inte okej för att det kommer i ett piller.

Kliv av skiten innan du trillar dit ordentligt!
Citera
2024-01-22, 13:01
Medlem
KirkLazaruss avatar
Det kanske är längre tids sömnproblem som då påverkar. Jag blir också sjukt trög och off om jag sovit dåligt och tar medicinen, men den är ju inte till för att motverka dålig sömn heller. Har jag sovit bra fungerar också medcinen bra utan de problem du beskriver. Nu har jag korttidsverkande men tänker att det blir samma princip. Om jag vore du skulle jag nog se över hur du kan lösa sömnproblemen främst, kanske vore bättre att byta ut den där lunchdoseringen mot korttidsverkande attentin i stället så att inte medicinen stör sömnen. Jag vet inte hur länge du har effekt av elvanse men säg att den "bra" effekten varar i 6 timmar så upplever i alla fall jag att det ligger där och pyr i kroppen betydligt längre än så. Jag får sömnproblem även om jag bara skulle ta elvanse på morgonen, medan jag kan ta attentin kl 15 och sova vid 23.
Citera
2024-01-22, 14:49
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Hade elvanse (70 + 30mg) i ett par år..

..la av efter att jag vid en EKG-undersökning hade ca 110 i vilopuls; tänkte att det kan INTE vara bra för pumpen!
Citera
2024-01-22, 14:50
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AGHORIBABA1008
Hade elvanse (70 + 30mg) i ett par år..

..la av efter att jag vid en EKG-undersökning hade ca 110 i vilopuls; tänkte att det kan INTE vara bra för pumpen!

Man får ju inte glömma bort att det är trots allt tjack.
Citera
2024-01-22, 17:04
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Har tagit Elvanse 60mg på morgonen, och 20mg vid lunch i drygt en månads tid. Har på sistone märkt att mitt minne har försämrats rejält, likaså min förmåga att uttrycka mig, ta till mig, tolka och förstå olika koncept, oberoende av komplexitetsnivå. Vanligtvis har jag ej dessa problemen, har väldigt bra minne och är bra på att förstå, tolka och ta till mig koncept, men känner att jag blivit "trögare" på sistone. Har kommit på mig själv sitta och försöka förstå simpla frågor i skolan exempelvis, som jag annars aldrig hade haft några problem med att begripa. Har även börjat ta Atarax på kvällen, då jag har extrema insomningssvårigheter.

Är det någon här på forumet som har varit med om liknande vid medicinering av Elvanse alternativt Atarax?

Javisst. Atarax är en antihistamin, alltså en allergitablett. Sen visade den sig ge en bieffekt att "sänka oro & ångest" och började skrivas ut för detta. Alla dessa allergimediciner blir du ofta helt klubbad av dagen efter, särskilt om du tar en sent på kvällen för att sova.

Med läkemedelstjack eller egentligen all CS så skjutsar den upp dig över baslinje och sedan "tar" den och sänker dig till under. Du kommer ganska så snart inse att du inte kommer kunna uppnå någon balans ö.h.t av den. De flesta brukar gå av inom ca 1 år då man inser att det inte är långvarigt hållbart.
Citera
2024-01-22, 19:40
Medlem
Pansarhanes avatar
Låt mig ställa några frågor:

Första frågan: Har du provat att vara utan Elvanse vissa perioder? Det är till och med en rekommendation att vara utan på helgerna för att låta kroppen få återhämta sig.
Andra frågan: Antihistaminerna, hur länge har du tagit dem och i vilken dos? Alla läkemedel som används för insomning eller för sömn förstår hjärnan i längden och du vaknar upp med en trög och slö hjärna.

När jag läser om dina symtom så får det mig att fundera över hur bränd din hjärna är och om eller hur dina dopaminreceptorer är avtrubbade. Du borde lugna dig ett tag med Elvansen och låta kroppen få vila. Ät ordentligt med mat om du inte har gjort det på ett tag, minska ditt koffeinintag och se till att få tillräckligt med sömn, så ska du se att du får tillbaka den effekt som du en gång i tiden fick av Elvanse.
Citera
2024-01-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Droger som påverkar din sömn, ger dig kramp och knullar din hjärna ger såklart effekt och på sikt skador, amfetamin blir inte okej för att det kommer i ett piller.

Kliv av skiten innan du trillar dit ordentligt!

Precis. Folk verkar konstigt nog tro att amfetamin är säkert när det anses vara neurotoxiskt och väldigt toxiskt för kroppen.

Helt otroligt att vissa politiker vill att man ska snabbutreda barn för adhd så dom kan bli tjackisar. Varför inte ge dom lite horse också? Och lite benso mot ångesten som alla har idag?

Har man adhd bör man pröva allt innan man går på så tunga mediciner, dom flesta behöver inte det - i synnerhet om man äter något naturligt och nyttigt mot adhd (finns riktigt många naturliga alternativ som är minst lika effektiva men mycket säkrare och nyttigare).
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-01-23 kl. 09:47.
Citera
2024-01-23, 10:04
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Precis. Folk verkar konstigt nog tro att amfetamin är säkert när det anses vara neurotoxiskt och väldigt toxiskt för kroppen.

Helt otroligt att vissa politiker vill att man ska snabbutreda barn för adhd så dom kan bli tjackisar. Varför inte ge dom lite horse också? Och lite benso mot ångesten som alla har idag?

Har man adhd bör man pröva allt innan man går på så tunga mediciner, dom flesta behöver inte det - i synnerhet om man äter något naturligt och nyttigt mot adhd (finns riktigt många naturliga alternativ som är minst lika effektiva men mycket säkrare och nyttigare).
Instämmer i det du säger! Har du några exempel på det sistnämnda med naturliga alternativ?
Citera
2024-01-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken

Utbrändhet är otroligt vanligt hos oss med ADHD. Möjligen så har det inte med medicinen att göra alls? Atarax kan ju göra en trött men det brukar bli bättre efter man vänjer sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in