2024-05-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Nu ska jag erkänna att jag ibland inte är ett dugg bättre än min köttbullekokande vän.

Ibland köper jag nämligen ”delikatessköttbullar” och äter dem som snacks rätt ut asken..

Det är nån skev nostalgigrej jag håller på med och inte helt sexigt

Ibland smyger jag med det, i mörkret, kylskåpslampan lyser upp mitt hungriga anlete

Nästan alla har väl gjort det någon gång? De är ju färdigstekta så det är knappast farligt... Köttbullar smakar dock så himla mycket bättre brynta i en stekpanna. Så det är kanske värt besväret att värma upp en platta, sätta på en panna och smälta lite smör eller hälla i olja?
Citera
2024-05-19, 12:12
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nästan alla har väl gjort det någon gång? De är ju färdigstekta så det är knappast farligt... Köttbullar smakar dock så himla mycket bättre brynta i en stekpanna. Så det är kanske värt besväret att värma upp en platta, sätta på en panna och smälta lite smör eller hälla i olja?

Jag gillar dem ju faktiskt kalla.
Precis som en kall grillkorv rätt ur paketet med en sträng senap på kan vara gott

Men absolut, trash-stämpel på den 😂
Citera
2024-05-27, 03:22
Medlem
Citat:
Vad betyder det egentligen? Jag menar att det finns en likhet med folk som säger att de "inte kan sjunga". Alla kan nog sjunga på något sätt men många kan inte sjunga så bra direkt... Att "inte kunna sjunga" betyder oftast att inte vara bra på att sjunga...

Men inte kunna laga mat? Alla eller i varje fall de flesta som hävdar detta, bör väl åtminstone kunna koka en korv? Häll vatten i gryta, ställ på spis-plattan och lägg i en korv... Det bör väl alla kunna klara?

Sen att kanske vissa inte är bra på det, inte klarar eller inte gillar avancerad matlagning. Det kan jag förstå... Men att inte alls kunna laga mat?

Vad tror ni om detta? Känner ni folk som "inte kan laga mat"? Eller säger ni kanske så om er själva?

Det betyder att de är lata och bekväma att de inte orkar att lära sig saker.

Har man väl lärt sig att laga mat så är det väldigt snabbt och enkelt för det mesta (även om man kan göra det komplicerat om man känner lust till det).
Citera
2024-05-27, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Det betyder att de är lata och bekväma att de inte orkar att lära sig saker.

Har man väl lärt sig att laga mat så är det väldigt snabbt och enkelt för det mesta (även om man kan göra det komplicerat om man känner lust till det).

Det kräver väl viss "praktisk förmåga". Typ att kunna hacka lök hyfsat snabbt, portionera och dela saker på lämpligt sätt. Även att kanske ha en känsla för hur länge något ska värmas och liknande och en "touch". Typ att personen faktiskt klarar framställa en maträtt som är god....
Citera
2024-05-27, 19:11
Medlem
Citat:
"Kokar köttbullar"? Köper han färdiga och kokar är det helt rubbat. De är färdigstekta och behöver egentligen bara värmas. Det kan även om det kanske inte ger bästa resultat, göras i mikron.

De värms ju upp i vattnet. Låter som att han har kommit på ett bra sätt att slå två flugor i en smäll.
Citera
2024-05-30, 02:36
Medlem
Citat:
Det kräver väl viss "praktisk förmåga". Typ att kunna hacka lök hyfsat snabbt, portionera och dela saker på lämpligt sätt. Även att kanske ha en känsla för hur länge något ska värmas och liknande och en "touch". Typ att personen faktiskt klarar framställa en maträtt som är god....

Absolut. Men börjar man aldrig att lära sig något så kommer man aldrig göra så. Då kommer man aldrig heller kunna cykla eller ta körkort. Samma sak med matlagning. Det är enkelt, men är man för lat att aldrig lära sig så är det kört. Då blir man ett tappat mähä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in