• 1
  • 2
2024-01-21, 18:10
Medlem
Domass avatar
Jag undrar om det är några där ute som har investerat sina bitcoins eller andra kryptovalutor för att köpa guld, för att sedan kunna sälja vidare.

Är detta hållbart? Hur ser staten på det? Hur mycket guld säljer ni av per år?

Här är ett inlägg från en annan tråd om det hela och som fick mig att undra:

Du kanske också kan fundera på att köpa guld för dina BTC? https://www.jmbullion.com/gold/ är ett förslag (Obs, jag är inte affilierad och vet ingenting om sidan i sig). Guld är momsbefriat i hela världen liksom Bitcoin, vilket gör att du inte förlorar någon andel i moms heller, liksom vid fastighetsköp. Guldet i sig borde vara superlätt att sälja vidare, egentligen utan några frågor.

Här har du alltså;

1) Köpt Bitcoin
2) Köpt en vara utan mervärdesskatt (moms) utan att först konvertera dina BTC till fiat.
3) Sålt din vara, och du har givetvis ett inköpskvitto på guldet som du kan visa upp för Skatteverket, så slipper du betala speciellt mycket eventuell vinstskatt på guldet.

Jag vet inte och jag kan ha fel, men detta är nog det bästa sättet, tillsammans med fastighetsköp.
Citera
2024-01-21, 18:21
Medlem
fittslems avatar
Så fort du säljer av BTC så ska det deklareras och även skattas på eventuell vinst.

Ser inte vad vinsten riktigt är här? Du kan lika gärna köpa och sälja guld för vanliga pengar så slipper du massa arbetete.
Citera
2024-01-21, 18:24
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Så fort du säljer av BTC så ska det deklareras och även skattas på eventuell vinst.

Ser inte vad vinsten riktigt är här? Du kan lika gärna köpa och sälja guld för vanliga pengar så slipper du massa arbetete.
Vad menar du? Om man köper guld för kryptovaluta o säljer vidare behöver man väl inte skatta mer än nödvändigt?
Citera
2024-01-21, 18:39
Medlem
Du får ju betala skatt på eventuell vinst både för bitcoin och guld.

Om det är guld som du vill äga är det betydligt lägre transaktionskostnader att betala med pengar istället för omvägen över bitcoin.
Citera
2024-01-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Jag undrar om det är några där ute som har investerat sina bitcoins eller andra kryptovalutor för att köpa guld, för att sedan kunna sälja vidare.

Är detta hållbart? Hur ser staten på det? Hur mycket guld säljer ni av per år?

Här är ett inlägg från en annan tråd om det hela och som fick mig att undra:

Du kanske också kan fundera på att köpa guld för dina BTC? https://www.jmbullion.com/gold/ är ett förslag (Obs, jag är inte affilierad och vet ingenting om sidan i sig). Guld är momsbefriat i hela världen liksom Bitcoin, vilket gör att du inte förlorar någon andel i moms heller, liksom vid fastighetsköp. Guldet i sig borde vara superlätt att sälja vidare, egentligen utan några frågor.

Här har du alltså;

1) Köpt Bitcoin
2) Köpt en vara utan mervärdesskatt (moms) utan att först konvertera dina BTC till fiat.
3) Sålt din vara, och du har givetvis ett inköpskvitto på guldet som du kan visa upp för Skatteverket, så slipper du betala speciellt mycket eventuell vinstskatt på guldet.

Jag vet inte och jag kan ha fel, men detta är nog det bästa sättet, tillsammans med fastighetsköp.

Om du följer reglerna till punkt och pricka så ska du vid köpet av guldet betala 30 procent skatt på värdeökningen av dina bitcoin, trots att du inte har växlat dem till fiat. I praktiken kanske ingen noterar dig om du struntar i detta, men det blir i så fall en chansning.

Om det är fiat du är ute efter är det i dagsläget ingen större poäng med att ta omvägen över guld. Det finns gott om privatpersoner som gärna vill köpa bitcoin. Det är nog nästan lättare att sälja bitcoin till privatpersoner än att sälja guld till privatpersoner.

Bitcoin köpta privat (för kontanter eller någon vara) får en liten extra "guldkant" för köparen eftersom det blir ett KYC-fritt köp.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-01-21 kl. 18:45.
Citera
2024-01-21, 19:11
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om du följer reglerna till punkt och pricka så ska du vid köpet av guldet betala 30 procent skatt på värdeökningen av dina bitcoin, trots att du inte har växlat dem till fiat. I praktiken kanske ingen noterar dig om du struntar i detta, men det blir i så fall en chansning.

Om det är fiat du är ute efter är det i dagsläget ingen större poäng med att ta omvägen över guld. Det finns gott om privatpersoner som gärna vill köpa bitcoin. Det är nog nästan lättare att sälja bitcoin till privatpersoner än att sälja guld till privatpersoner.

Bitcoin köpta privat (för kontanter eller någon vara) får en liten extra "guldkant" för köparen eftersom det blir ett KYC-fritt köp.

Inressant, är staten även intresserad av hur jag fått bitcoinen från första början med?

Är det något de kommer fråga om när jag möjligen skattar för differansen vid en stegring av värdet?

Berätta gärna om KYC fritt köp med om du har ork.

Är det att man bara sätter över till någons virituella plånbok då? Och så får man kontanter eller nåt annat? Var hittar man sånna som är KYC intresserade?
Citera
2024-01-21, 19:22
Medlem
Citat:
Inressant, är staten även intresserad av hur jag fått bitcoinen från första början med?

Är det något de kommer fråga om när jag möjligen skattar för differansen vid en stegring av värdet?

Berätta gärna om KYC fritt köp med om du har ork.

Är det att man bara sätter över till någons virituella plånbok då? Och så får man kontanter eller nåt annat? Var hittar man sånna som är KYC intresserade?

Om du är känd som bitcoinägare i bekantskapskretsen kommer du märka att folk är intresserade av att köpa bitcoin privat. Ja, i princip för du över bitcoin till köparens plånbok och får kontanter eller något annat du vill ha i utbyte. För köparen kan inte bitcoininnehavet kopplas till honom som person, vilket kan vara åtråvärt.

Dock har det sina nackdelar att vara känd som bitcoinägare. Det kan sprida sig till fel personer och medföra en säkerhetsrisk. Se t.ex.

(FB) Förvara bitcoin säkert

och några sidor framåt.

Det är säkrare om ingen eller så få som möjligt vet att du äger bitcoin.

Behöver du överhuvudaget göra dig av med dina bitcoin? Det finns knappast någon bättre placering för ens kapital. Och behöver du konsumera något kan detta ofta göras för bitcoin, t.ex. genom bitrefill.com.
Citera
2024-01-21, 19:33
Medlem
Domass avatar
Citat:
Om du är känd som bitcoinägare i bekantskapskretsen kommer du märka att folk är intresserade av att köpa bitcoin privat. Ja, i princip för du över bitcoin till köparens plånbok och får kontanter eller något annat du vill ha i utbyte. För köparen kan inte bitcoininnehavet kopplas till honom som person, vilket kan vara åtråvärt.

Dock har det sina nackdelar att vara känd som bitcoinägare. Det kan sprida sig till fel personer och medföra en säkerhetsrisk. Se t.ex.

och några sidor framåt.

Det är säkrare om ingen eller så få som möjligt vet att du äger bitcoin.

Behöver du överhuvudaget göra dig av med dina bitcoin? Det finns knappast någon bättre placering för ens kapital. Och behöver du konsumera något kan detta ofta göras för bitcoin, t.ex. genom bitrefill.com.

Okej tack för infon! Men skattar man inte på sådant man köper med kryptovaluta?

Gäller ju även guld kanske?
Citera
2024-01-21, 19:37
Medlem
Citat:
Okej tack för infon! Men skattar man inte på sådant man köper med kryptovaluta?

Gäller ju även guld kanske?

Jo, egentligen. Men det handlar normalt sett om så små summor att ingen lär bry sig om du skulle ertappas. Och köper du från t.ex. Bitrefill behöver du inte ange mer än en epostadress vilken som helst, så du kan svårligen kopplas till affären.
Citera
2024-01-21, 19:39
Medlem
Domass avatar
Citat:
Jo, egentligen. Men det handlar normalt sett om så små summor att ingen lär bry sig om du skulle ertappas. Och köper du från t.ex. Bitrefill behöver du inte ange mer än en epostadress vilken som helst, så du kan svårligen kopplas till affären.

Tack för infon!
Citera
2024-01-21, 22:48
Medlem
Penningtvätt blir det väl i princip om du ska undvika skatten.

Detta funkar absolut, men var maxgränsen går vet ingen.
Om jag går på soc och regelbundet börjar få in 10-50k genom att säga jag säljer guldtackor så kommer det knappast funka.
Men har du vanlig lön så borde det gå lite bättre, men även där kommer det ju synas på deklarationen att du fått in 100k via guldtackor som du nyligen köpt för bitcoin.
När skatteverket utreder dig så kommer dom eb dig att bevisa att du skattat på dessa bitcoin som du köpte guldet för.

Cash is king säger jag.
Har du bitcoin så absolut kan du köpa guld för det och sälja för kontanter, men smartaste måste ju vara att sälja dina btc för kontanter direkt och sen använda dessa kontanter till vardagskonsumption.
Då kommer ju ditt bankkonto växa med flera tusen per månad eftersom du använder en stor del av dina utgifter med kontanterna.
Bara bensin och mat lär väl gå på 5k per månad för en ensamstående.
Lägg till nöjen på det och att du kanske köper nåt nytt klädesplagg så kan nog bankkontot växa med 10k bara genom att du använder kontanter istället.

Det absolut, absolut absolut bästa är att skaffa ett offshore konto där sverige inte får ut några uppgifter om dig.
Har ingen bra koll på exakt vilka länder som fortfarande säger fuck you till sverige om dom frågar, men det finns.
Nackdelen är at du måste lita på den banken, men är det en betrodd bank sen länge så ska det inte vara ås jättestor risk, men den finns.
Citera
2024-01-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Du får ju betala skatt på eventuell vinst både för bitcoin och guld.

Får?! Vilket privilegium!

En likvid marknad mellan kryptovalutor och ädelmetaller och fiatvaluta skulle i praktiken omöjliggöra beskattning i någon annan form än godtycklig expropriering. Bitcoin-mässigt skulle det vara som att åka tillbaka i tiden från "much wow blackrock etf" till det här. Jag vågar påstå att den enda anledningen till att staten fortfarande tillhandahåller kontanter är för att bromsa den här utvecklingen, även om det officiella narrativet bygger på att "hjälpa tant Agda som inte förstår sig på elektronik".
Senast redigerad av oshin.cantwell 2024-01-21 kl. 23:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in