• 1
  • 2
2024-01-21, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
I Sverige säger vi att vi satsar på suicidprevention.

Men ringer man suicide zero tutar det upptaget, och åker man till psykakuten blir man hemskickad.

Så det är oklart vad fan som ens menas. Vi hjälper ju inte ens akut självmordsbenägna som uttryckligen säger att de vill dö.

Fasader, är det mest...
Kanske för att psykisk ohälsa ses som en svaghet.
Citera
2024-01-21, 18:20
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Eller också ser man det som att även denna inskränkning i friheten är en del av straffet.
Detta är i så fall en väldig grymhet som inte låtsas om, eller kan uttryckas högt. Om man aktivt vill att en fånge ska lida, så är det ju inte speciellt svårt att göra det till verklighet, tänker jag. Men det gör man ju oftast inte.

Så det blir bara vissa som kanske påverkas mer psykiskt av att vara inlåsta (eller att bli bestraffade ö.h.t.) som blir lidande.
Citera
2024-01-21, 20:53
Medlem
TallPinneKottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Jag läste den här notisen av Justitieombudsmannen och blev... äcklad.

JO är "mycket kritisk" till att en hylla inte satt fast ordentligt, vilket gav en intagen i häktet fysisk möjlighet att hänga sig. Nu är det inte JOs uppgift att göra moraliska ställningstaganden, men det här är en bedömning av vad som har gått fel utifrån statens perspektiv. Någon dog, för att en hylla satt löst.

Staten bryr sig inte om att människan mår så dåligt att den väljer att hellre dö än leva. Detta är för övrigt tre gånger så vanligt bland intagna i fängelser som det är bland befolkningen som helhet, vilket nämns i denna studie om självmord i krininalvården. Dessutom så tar de intagna ofta livet av sig i nära anslutning till sitt frigivande. Man kan då alltså anta att "suicidprevention" har tvingat dem att leva i lidande helt i onödan. Detta trots att staten själv ihärdigt hävdar att "suicidprevention" är ett sätt att skydda folk på.

Men faktum är att själva ordet suicidprevention är ett sätt att prata om självmord på som får det att kännas främmande och kliniskt. Hela meningen med ordet är att apparatchiks ska kunna ignorera människan som de tvingar att lida.

Är det inte djupt oetiskt av ett land att medvetet skapa emotionella skygglappar för att fegt kunna blunda från sanningen: Att man medvetet skapar lidande?

Jag kan bara tycka att det känns grymt att ta ifrån någon möjligheten att göra slut på sitt eget lidande.
Jag håller med om att det används för mycket som ett sätt att blunda för roten till problemet. Istället för att hjälpa folk må bra så nöjer de sig så länge folk är vid liv.

Däremot håller jag inte med om att suicidprevention i sig är omoraliskt. När någon dör så är det bara de som lämnas kvar i livet som det gör ont i. Suicid skadar de som älskar den som tar sitt liv. Att hindra den skadan är inte omoraliskt, men det är omoraliskt att tillåta att en person mår så dåligt! För det gör också ont i anhöriga när någon man älskar mår as. Psykiatrin är så underprioriterad att den knappt har möjlighet att hjälpa folk förrän de är självmordsbenägna, det finns inte plats för förebyggande arbete och det är fan omoraliskt på riktigt!

Så jag håller med. Att medvetet skapa lidande genom att inte hjälpa folk förrän de redan vill dö är sjukt oetiskt!
Citera
2024-01-21, 21:26
Medlem
Fail om man tar livet av sig i fängelset och hamnar i ett fängelse efter döden den tid man skulle sitta ändå. Eller komma tillbaka och hamna i fängelset för en sak man var oskyldig för denna gång.
Senast redigerad av Alva-zin 2024-01-21 kl. 21:29.
Citera
2024-01-22, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Jag läste den här notisen av Justitieombudsmannen och blev... äcklad.

JO är "mycket kritisk" till att en hylla inte satt fast ordentligt, vilket gav en intagen i häktet fysisk möjlighet att hänga sig. Nu är det inte JOs uppgift att göra moraliska ställningstaganden, men det här är en bedömning av vad som har gått fel utifrån statens perspektiv. Någon dog, för att en hylla satt löst.

Staten bryr sig inte om att människan mår så dåligt att den väljer att hellre dö än leva. Detta är för övrigt tre gånger så vanligt bland intagna i fängelser som det är bland befolkningen som helhet, vilket nämns i denna studie om självmord i krininalvården. Dessutom så tar de intagna ofta livet av sig i nära anslutning till sitt frigivande. Man kan då alltså anta att "suicidprevention" har tvingat dem att leva i lidande helt i onödan. Detta trots att staten själv ihärdigt hävdar att "suicidprevention" är ett sätt att skydda folk på.

Men faktum är att själva ordet suicidprevention är ett sätt att prata om självmord på som får det att kännas främmande och kliniskt. Hela meningen med ordet är att apparatchiks ska kunna ignorera människan som de tvingar att lida.

Är det inte djupt oetiskt av ett land att medvetet skapa emotionella skygglappar för att fegt kunna blunda från sanningen: Att man medvetet skapar lidande?

Jag kan bara tycka att det känns grymt att ta ifrån någon möjligheten att göra slut på sitt eget lidande.

Sverige är som bekant världens fegaste och mest hycklande land. Naturligtvis ska man alltid kunna välja en snabb och smärtfri död.
Citera
2024-02-11, 15:17
Medlem
Jofs avatar
TS verkar vilja driva en tes och vill att vi skall hålla med hen. ?

(Ja, jag håller med.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in