• 1
  • 2
2024-01-20, 17:33
Medlem
Jag brukar väldigt ofta se klipp på Youtube av folk i USA som införskaffar sig en varuautomat och visar hur hela processen fungerar, samt hur mycket dom tjänar. Jag undrade bara om det här är något som faktiskt är värt det, även i Sverige? Är det någon här som har haft en, som kanske kan förklara hur det gick/går för er? Tror ni att hyran för var man placerar maskinen bara kostar för mycket i Sverige? Anledningen till att jag ens tänkte på det här, var för att det känns som att jag knappt ser varuautomater längre. Det känns som att det var mycket vanligare förut.
Citera
2024-01-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlite95
Jag brukar väldigt ofta se klipp på Youtube av folk i USA som införskaffar sig en varuautomat och visar hur hela processen fungerar, samt hur mycket dom tjänar. Jag undrade bara om det här är något som faktiskt är värt det, även i Sverige? Är det någon här som har haft en, som kanske kan förklara hur det gick/går för er? Tror ni att hyran för var man placerar maskinen bara kostar för mycket i Sverige? Anledningen till att jag ens tänkte på det här, var för att det känns som att jag knappt ser varuautomater längre. Det känns som att det var mycket vanligare förut.

Det är nog ingen lönsam affärsverksamhet i Sverige. För få besöker ställen där de vanligtvis placeras ut jämfört med förr. För få har kontanter på sig. Och jag tror många hade brytit upp dem bara, särskilt de som är nyanlända flyktingar som behöver mat, dryck och grejer.
Citera
2024-01-20, 17:41
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Det är nog ingen lönsam affärsverksamhet i Sverige. För få besöker ställen där de vanligtvis placeras ut jämfört med förr. För få har kontanter på sig. Och jag tror många hade brytit upp dem bara, särskilt de som är nyanlända flyktingar som behöver mat, dryck och grejer.
Har du gått förbi en varuautomat säg de senaste tio åren? Finns ingen modern automat som inte har betallösning med kort. Och de automater som uppställs används mer än vad man kan tro. Speciellt på arbetsplatser där massvis med 20-30 åringar jobbar som köper energidryck och godis för ockerpriser p.g.a lathet.
Citera
2024-01-20, 18:50
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Har du gått förbi en varuautomat säg de senaste tio åren? Finns ingen modern automat som inte har betallösning med kort. Och de automater som uppställs används mer än vad man kan tro. Speciellt på arbetsplatser där massvis med 20-30 åringar jobbar som köper energidryck och godis för ockerpriser p.g.a lathet.
När jag var i Japan så kunde man köpa pizza i en varuautomat.
Och den var dessutom riktigt god.
Citera
2024-01-20, 19:11
Medlem
Citat:

Convini och Selecta är exempel på bolag vars affärside det är att driva automater. Convini på arbetsplatser och Selecta på offentliga platser och större företag.
Citera
2024-01-20, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det fanns i Sverige 2022 företaget heter Fizza, vet att de la ner sin verksamhet i något ort. Men tror de finns kvar i Göteborg.
Citera
2024-01-20, 19:16
Medlem
hippilis avatar
Förr kommer jag ihåg automater man kunde köpa godis smörgåsar dricka tobak och sånt men det funkar inte i dagens samhälle dom skulle slås sönder och nu har affärer öppet efter kl 18 och bensinstationer har natt öppet så dom behövs inte längre
Citera
2024-01-20, 19:16
Medlem
Citat:
Automaterna tar t om Swish idag utöver kortbetalning.
Citera
2024-01-20, 19:39
Medlem
Förr fanns det automater där man kunde köpa porrtidningar. Sådana har jag inte sett på länge.
Citera
2024-01-21, 11:06
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Det fanns i Sverige 2022 företaget heter Fizza, vet att de la ner sin verksamhet i något ort. Men tror de finns kvar i Göteborg.
Coolt!
Måste jag testa nästa gång jag är i Göteborg.
Citera
2024-01-21, 12:05
Medlem
swebarbs avatar
Som sagt ingen marknad i sverige direkt, såna skulle bli rätt snabbt vandaliserade i dagens sverige också. Det är inte som i japan där har dom helt annan kultur och respekt lycka till med att etablera detta här kommer aldrig gå. Men visst hade det varit najs med såna runt om i stan köpa nån iskall dricka eller nåt snabbt att äta.
Citera
2024-01-21, 12:23
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
På 70-talet fanns det i alla fall två varuautomater för varmkorv. En på väg upp till fjällen (även om jag inte minns var) och en utefter vägen mellan Lund och Klippan. Bandet Torsson har pratat en del om denna automat.

Jag käkade den upp¨t en gång som barn och jag minns smaken som plast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in