Citat:
Ursprungligen postat av
Trixton
Man skulle kunna tycka att det borde ha gått att skapa en ny sådan databas från scratch på dessa två veckor som har gått sedan attacken. Det bör inte vara alltför avancerat...
Att de på två veckor heller inte har kunnat ta reda på om det finns en fungerande backup låter också märkligt. Beredskapen är inte särskilt bra.
Jag vet inte hur tankarna har gått kring att inte ha någon kompetens i huset (för det kan de ju inte ha med tanke på hur det låter), och lägga ut allt på entreprenad till ett företag som man inte riktigt har någon koll på vad de sysslar med.
Mja, det är klart det är konstigt.
Rusta.se te.x har ju sina medlemmar hos eclub.se, skickar man sms till deras kortnummer på "71 550" så får man svar - Dit kan man skicka ett personummer med 12 siffror så får man en länk tillbaka från Club Rusta, trycker man då på den länken i smset då kommer man till en rusta sida te.x på en annan domän. Så "deras" system eller tjänster kanske man skall säga för medlemmar är inte helt nere i alla fall, "medlemsregistret" står det när man besöker den länken i smset på sidan som dyker upp :P
Men som flesp skrev, det är inte så lite allvarligt med rusta ..... Det är ju helt sjukt att dom inte kan gå ut med mer information. Det tro FAN att det är konstigt. Varför är de så lite information..? Vi pratar om tandvårdens data! Det är ju sjukt? Sjukaste jag hört! Jag undrar om det är sant ens. Isåfall har ju polisen inte möjlighet att spåra information via tandmatches iaf.. Hoppas alla DNA register också försvinner och alla skuld register också. :P
Jobbar dom ens på problemet? Det undrar jag det. Dom påstår sig "återställa" systemen men mer och mer info kommer fram och de verkar inte återställas, snarare försvinna? Dom kan ju märka det med tiden att mer och mer försvinner ju mer saker dom försöker återställa.
Ingen vet någonting om något? Dom vill inte ens säga om det läckt något? Har dom inte följt trafiken ens för att se vad som hänt och vad som är drabbat?
Det är klart det är konstigt på alla dess olika vis.
Kod:
Men nu blir det ingen sänkning i juni utan den skjuts upp till november, meddelar myndigheten eftersom man behöver databasen för att få fram listan över de läkemedel som eventuellt ska få ett lägre pris – den databas som nu är utslagen.
Det är så sjukt så man vet inte vad man skall säga ens? Konstigt att just den databasen försvann av alla saker också? Haha, man kan ju inte annat än tycka att det är en parodi.
Jag följer en del ransomware och malware developers och ryska folk dom är helt sjuka i huvudet men det finns ingenting om Sverige? Inte ett ord. De finns ingen alls som pratar om detta, inte ens på nätet jag menar i form av att "granska" vad som har hänt ens.. Det pratas dock mycket om te.x Alphv men ingen nämner "Akira". Såg några som pratade om Sverige, från Turkiet dock då var det om VPN:er och hur FBI verkar ha fått tag på nycklar och det har varit väldigt många TOR busts lately så dom ligger "lågt" alla ransomware folk det är allt jag jag vet i alla fall, men det pratas verkligen ingenting om det någonstans jag menar, det verkar ju vara en hur stor attack som helst och ingen ens nämner det. Det är ovanligt det är det jag tänker på verkligen. Det står ju ignenting om detta någonstans och dom pratar mest skit om Chetan sista tiden, BR4 ni vet(
https://bruteratel.com/ ) - Sedan om att dom fått ut någon mördare från fängelset efter en cyber incident :P
Är detta en ransomware attack av Akira och det visar sig att dom har attackerat sjukhus m.m så har dom brytit mot dom få regler som finns. Det låter som sagt, extremt konstigt, dom hade hängts ut direkt och blivit banned.
Det var några som attackerade ett mentalsjukhus i florida för 1 vecka sedan, då var det ett jävla liv om det, står på vx underground. Hade saker blivit attackera i form av tandvård m.m? Det låter ju hur konstigt som helst?
Här är iaf Conti's källkod:
https://github.com/gharty03/Conti-Ransomware/blob/main/locker/locker.cpp
Det pratas om kommuner och allt möjligt, hela landet skulle vara "lamslaget" och ingen, absolut ingen pratar om det? Det låter verkligen overkligt? Vilka kommuner ens är drabbade? Varför säger dom inte ens det?
"Ingen rabatt på läkemedel denna gången - Databasen försvann" - Parodi?