Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-02, 10:17
Medlem
OceanDeeps avatar
Fortfarande ligger Rusta nere...

Det verkar som att deras backup var av typen långsam eller att de inte går ut med information förrän de själva löst det. Jag gillar att ge information om jag har en lösning men oftast är det ändå bättre att gå ut med uppdateringar om vad som hänt än att vara helt tyst. Det jag saknar är information om när och eller om de själva arbetar på något. Rusta hänvisar bara att it leverantörer arbetar på saken, inte att de själva funderar ut en egen lösning eller har andra planer, men det sista kanske de inte får avslöja publikt.

Det ingår i olika jobbtitlar att göra riskbedömningar. Det verkar som att många företag inte gjort detta och negligerat chanserna som små att något ska hända. Det är ju bättre att använda gamla burkar från 90-talet och hoppas att grejerna håller än att göra jobbet att uppgradera. Även beslut om outsourcing till bästa billiga abonnemang där backupsystemets implementering är billig om man väljer "långsam backup"
Citera
2024-02-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Tjena, du vet att din decryptor används nu av TietoEVRY? Du kommer få cred i kommande utskick.

Decryptorn har väl inte fungerat på länge?

https://decoded.avast.io/threatresearch/avast-q2-2023-threat-report/

"Avast discovered a flaw in the cryptography schema of Akira and published a decryptor [June 29, 2023] that can help victims recover their data. However, Akira authors reacted swiftly and released an updated version of their encryptor that is no longer decryptable."
Citera
2024-02-02, 12:35
Medlem
Enligt rapporter så fungerar Primula igen, i alla fall hos ett flertal av verksamheterna som använder det.
Citera
2024-02-02, 16:47
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuriSahin
Enligt rapporter så fungerar Primula igen, i alla fall hos ett flertal av verksamheterna som använder det.

Yes, har kört sen 8 tiden i morse
Citera
2024-02-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Precis, nu har du kommit på hur kapitalism delvis fungerar, det är rent ut sagt för djävligt att företag vill tjäna pengar. Jag säger bara, höj skatterna så vi kan betala ut bidrag till de stackars företagarna så de inte behöver fakturera sina kunder så hutlöst mycket.

Det är fullt möjligt att fakturera exakt lika mycket. Med bra edge (skyddad backup), så kan man man motivera ett högre pris av grundtjänsen. Inga som helst problem efter Coop-attacken är i alla fall min högst personliga marknadsspaning (ja, jag verkar i hostingbranschen).
Citera
2024-02-02, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
I natt har det gått två veckor. Rusta.se är fortfarande nere. Det känns som att skyddade backuper saknats i flera fall. Jag tänker att Stadium.se är ändå tillbaka sedan en vecka men att Rusta.se fortfarande ligger nere. Backup-policyn har således inte varit konsekvent utan TietoEvry kanske således bara erbjudit den för de som betalar för det?

Det kanske är något som många säljare ser som självklart - en första backup ingår men ingen skyddad. En perfekt sak att
tjäna extra på. Men vad säljarna i så fall inte tänkt på är vad som händer när den första backupen blir förstörd/otillgänglig. Säljare fattar inte ransomware. De bryr sig bara om profit och den rörliga ersättningen. Säljarna har dessutom säkert gått vidare till andra arbetsgivare. Rörligheten är ofta hög bland sådana.

Nu får istället teknikerna sitta där och även om det är cheferna som får ta ”skulden”, dvs förklara för ledningsgruppen varför de inte har några backuper. Teknikerna som levererat efter bästa förmåga efter förutsättningarna får nu jobba dygnet runt med att mocka skit.

Istället för att helt enkelt ha en skyddad backup i standardtjänsten. Ransomware gör att inget annat är seriöst nog.

Jag kanske är fördomsfull men ett lågprisföretag som funnits så pass länge som Rusta har antagligen en soppa till IT-lösning. Det kan vara ett jättejobb att få allt att lira ihop igen även om det finns bra backupper.
Citera
2024-02-02, 19:17
Medlem
Struntar i Rusta, men det här låter lite allvarligare:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.780884/efter-tietoevryattacken--prissankning-pa-aldre-lakemedel-skjuts-upp
Citera
2024-02-03, 08:54
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.780884/efter-tietoevryattacken--prissankning-pa-aldre-lakemedel-skjuts-upp

Man skulle kunna tycka att det borde ha gått att skapa en ny sådan databas från scratch på dessa två veckor som har gått sedan attacken. Det bör inte vara alltför avancerat...

Att de på två veckor heller inte har kunnat ta reda på om det finns en fungerande backup låter också märkligt. Beredskapen är inte särskilt bra.

Jag vet inte hur tankarna har gått kring att inte ha någon kompetens i huset (för det kan de ju inte ha med tanke på hur det låter), och lägga ut allt på entreprenad till ett företag som man inte riktigt har någon koll på vad de sysslar med.
Citera
2024-02-03, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp

Det kanske förklarar varför vissa läkemedel på Apoteket är restnoterade till Mars vet jag i alla fall, anledningen skall vara oklar men problem hos "tillverkaren" står det på Apoteket.

Uppdaterades 29 Januari: https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/forskrivning/restsituationer - Förrgår alltså.
Senast redigerad av Lamron 2024-02-03 kl. 09:16.
Citera
2024-02-03, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Man skulle kunna tycka att det borde ha gått att skapa en ny sådan databas från scratch på dessa två veckor som har gått sedan attacken. Det bör inte vara alltför avancerat...

Att de på två veckor heller inte har kunnat ta reda på om det finns en fungerande backup låter också märkligt. Beredskapen är inte särskilt bra.

Jag vet inte hur tankarna har gått kring att inte ha någon kompetens i huset (för det kan de ju inte ha med tanke på hur det låter), och lägga ut allt på entreprenad till ett företag som man inte riktigt har någon koll på vad de sysslar med.

Mja, det är klart det är konstigt.

Rusta.se te.x har ju sina medlemmar hos eclub.se, skickar man sms till deras kortnummer på "71 550" så får man svar - Dit kan man skicka ett personummer med 12 siffror så får man en länk tillbaka från Club Rusta, trycker man då på den länken i smset då kommer man till en rusta sida te.x på en annan domän. Så "deras" system eller tjänster kanske man skall säga för medlemmar är inte helt nere i alla fall, "medlemsregistret" står det när man besöker den länken i smset på sidan som dyker upp :P

Men som flesp skrev, det är inte så lite allvarligt med rusta ..... Det är ju helt sjukt att dom inte kan gå ut med mer information. Det tro FAN att det är konstigt. Varför är de så lite information..? Vi pratar om tandvårdens data! Det är ju sjukt? Sjukaste jag hört! Jag undrar om det är sant ens. Isåfall har ju polisen inte möjlighet att spåra information via tandmatches iaf.. Hoppas alla DNA register också försvinner och alla skuld register också. :P

Jobbar dom ens på problemet? Det undrar jag det. Dom påstår sig "återställa" systemen men mer och mer info kommer fram och de verkar inte återställas, snarare försvinna? Dom kan ju märka det med tiden att mer och mer försvinner ju mer saker dom försöker återställa.

Ingen vet någonting om något? Dom vill inte ens säga om det läckt något? Har dom inte följt trafiken ens för att se vad som hänt och vad som är drabbat?

Det är klart det är konstigt på alla dess olika vis.

Kod:
Men nu blir det ingen sänkning i juni utan den skjuts upp till november, meddelar myndigheten eftersom man behöver databasen för att få fram listan över de läkemedel som eventuellt ska få ett lägre pris – den databas som nu är utslagen.

Det är så sjukt så man vet inte vad man skall säga ens? Konstigt att just den databasen försvann av alla saker också? Haha, man kan ju inte annat än tycka att det är en parodi.

Jag följer en del ransomware och malware developers och ryska folk dom är helt sjuka i huvudet men det finns ingenting om Sverige? Inte ett ord. De finns ingen alls som pratar om detta, inte ens på nätet jag menar i form av att "granska" vad som har hänt ens.. Det pratas dock mycket om te.x Alphv men ingen nämner "Akira". Såg några som pratade om Sverige, från Turkiet dock då var det om VPN:er och hur FBI verkar ha fått tag på nycklar och det har varit väldigt många TOR busts lately så dom ligger "lågt" alla ransomware folk det är allt jag jag vet i alla fall, men det pratas verkligen ingenting om det någonstans jag menar, det verkar ju vara en hur stor attack som helst och ingen ens nämner det. Det är ovanligt det är det jag tänker på verkligen. Det står ju ignenting om detta någonstans och dom pratar mest skit om Chetan sista tiden, BR4 ni vet( https://bruteratel.com/ ) - Sedan om att dom fått ut någon mördare från fängelset efter en cyber incident :P

Är detta en ransomware attack av Akira och det visar sig att dom har attackerat sjukhus m.m så har dom brytit mot dom få regler som finns. Det låter som sagt, extremt konstigt, dom hade hängts ut direkt och blivit banned.

Det var några som attackerade ett mentalsjukhus i florida för 1 vecka sedan, då var det ett jävla liv om det, står på vx underground. Hade saker blivit attackera i form av tandvård m.m? Det låter ju hur konstigt som helst?

Här är iaf Conti's källkod: https://github.com/gharty03/Conti-Ransomware/blob/main/locker/locker.cpp

Det pratas om kommuner och allt möjligt, hela landet skulle vara "lamslaget" och ingen, absolut ingen pratar om det? Det låter verkligen overkligt? Vilka kommuner ens är drabbade? Varför säger dom inte ens det?

"Ingen rabatt på läkemedel denna gången - Databasen försvann" - Parodi?
Senast redigerad av Lamron 2024-02-03 kl. 10:15.
Citera
2024-02-03, 10:58
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
Mja, det är klart det är konstigt.

Rusta.se te.x har ju sina medlemmar hos eclub.se, skickar man sms till deras kortnummer på "71 550" så får man svar - Dit kan man skicka ett personummer med 12 siffror så får man en länk tillbaka från Club Rusta, trycker man då på den länken i smset då kommer man till en rusta sida te.x på en annan domän. Så "deras" system eller tjänster kanske man skall säga för medlemmar är inte helt nere i alla fall, "medlemsregistret" står det när man besöker den länken i smset på sidan som dyker upp :P

Men som flesp skrev, det är inte så lite allvarligt med rusta ..... Det är ju helt sjukt att dom inte kan gå ut med mer information. Det tro FAN att det är konstigt. Varför är de så lite information..? Vi pratar om tandvårdens data! Det är ju sjukt? Sjukaste jag hört! Jag undrar om det är sant ens. Isåfall har ju polisen inte möjlighet att spåra information via tandmatches iaf.. Hoppas alla DNA register också försvinner och alla skuld register också. :P

Jobbar dom ens på problemet? Det undrar jag det. Dom påstår sig "återställa" systemen men mer och mer info kommer fram och de verkar inte återställas, snarare försvinna? Dom kan ju märka det med tiden att mer och mer försvinner ju mer saker dom försöker återställa.

Ingen vet någonting om något? Dom vill inte ens säga om det läckt något? Har dom inte följt trafiken ens för att se vad som hänt och vad som är drabbat?

Det är klart det är konstigt på alla dess olika vis.

Kod:
Men nu blir det ingen sänkning i juni utan den skjuts upp till november, meddelar myndigheten eftersom man behöver databasen för att få fram listan över de läkemedel som eventuellt ska få ett lägre pris – den databas som nu är utslagen.

Det är så sjukt så man vet inte vad man skall säga ens? Konstigt att just den databasen försvann av alla saker också? Haha, man kan ju inte annat än tycka att det är en parodi.

Jag följer en del ransomware och malware developers och ryska folk dom är helt sjuka i huvudet men det finns ingenting om Sverige? Inte ett ord. De finns ingen alls som pratar om detta, inte ens på nätet jag menar i form av att "granska" vad som har hänt ens.. Det pratas dock mycket om te.x Alphv men ingen nämner "Akira". Såg några som pratade om Sverige, från Turkiet dock då var det om VPN:er och hur FBI verkar ha fått tag på nycklar och det har varit väldigt många TOR busts lately så dom ligger "lågt" alla ransomware folk det är allt jag jag vet i alla fall, men det pratas verkligen ingenting om det någonstans jag menar, det verkar ju vara en hur stor attack som helst och ingen ens nämner det. Det är ovanligt det är det jag tänker på verkligen. Det står ju ignenting om detta någonstans och dom pratar mest skit om Chetan sista tiden, BR4 ni vet( https://bruteratel.com/ ) - Sedan om att dom fått ut någon mördare från fängelset efter en cyber incident :P

Är detta en ransomware attack av Akira och det visar sig att dom har attackerat sjukhus m.m så har dom brytit mot dom få regler som finns. Det låter som sagt, extremt konstigt, dom hade hängts ut direkt och blivit banned.

Det var några som attackerade ett mentalsjukhus i florida för 1 vecka sedan, då var det ett jävla liv om det, står på vx underground. Hade saker blivit attackera i form av tandvård m.m? Det låter ju hur konstigt som helst?

Här är iaf Conti's källkod: https://github.com/gharty03/Conti-Ransomware/blob/main/locker/locker.cpp

Det pratas om kommuner och allt möjligt, hela landet skulle vara "lamslaget" och ingen, absolut ingen pratar om det? Det låter verkligen overkligt? Vilka kommuner ens är drabbade? Varför säger dom inte ens det?

"Ingen rabatt på läkemedel denna gången - Databasen försvann" - Parodi?

Jag tror att du behöver ta något lugnande. Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket sitter inte på "tandvårdens data". Det är en samling byråkrater som bestämmer vad en rotfyllning borde kosta. Just den datan har de inte ens blivit av med, så delar av den samhällsviktiga verksamheten rullar på.
Citera
2024-02-03, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag tror att du behöver ta något lugnande. Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket sitter inte på "tandvårdens data". Det är en samling byråkrater som bestämmer vad en rotfyllning borde kosta. Just den datan har de inte ens blivit av med, så delar av den samhällsviktiga verksamheten rullar på.

Jaha, det var ju tur att just den datan inte hade försvunnit i alla fall.

Jag läste nämligen TLV.se från igår: https://www.tlv.se/press/nyheter/arkiv/2024-02-02-information-till-apotek-om-periodens-vara-med-mera-med-anledning-av-it-attack.html

Verkar vara bluff alltihop? 120 myndigheter i sverige har blivit drabbade och ingen vet någonting och jag tycker allt flyter på som vanligt!

Det finns lite notiser här och där och kollar man på vilka som skriver dom så är det gamla kärringar på dom flesta sidorna? Även på IDG:se?

Går man in på tietoevry hemsida finns ingen information alls om det som hänt, inte ens en länk? Det verkar väldigt allvarligt. Kvartalsrapporten finns dock och läsa och ladda ner för Q3. Intressant. Den tar vi och läser va? Haha

https://regeringen.se/ - Står inte ett ord om denna attack på regeringen.se heller. Inehåll från Regeringen och Regeringskansliet har ingen information alls? Jag tror inte på någon attack faktiskt.
Senast redigerad av Lamron 2024-02-03 kl. 11:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in