Citat:
Ursprungligen postat av
Plastanjfolie
Vi behöver fler whitehats som kan jobba för företagen och få hittelön för att hitta sårbarheter.
Nu känns det som att för många "IT-nissar" kör set and forget, skiter i att uppdatera mjukvaror eller hålla koll på nätverket generellt.
Jag tror knappast att det saknas kompetens hos Tietoevry. Har man 24 000 anställda så är det naturligtvis svårt att undvika att en del pappskallar halkar in i organisationen, men de har alldeles säkert många duktiga medarbetare.
Sedan är det väl så att kunden får vad han betalar för. Vill du ha system som garanterat patchas samma dag som patchar finns, och som är säkerhetskopierade med backuper som inte bara är verifierade utan även finns off site, så går det naturligtvis att få det. Om man vet att det är det man vill ha, och om man betalar för det.
Om man får tro Vellinges IT-chef Thomas Jarbo så har de system som blev helt förstörda i den här härvan eftersom all tillhörande data är krypterad och inga intakta backuper finns. Med tanke på att han antagligen inte har betalat Tieto för att ha en vettig backupstrategi så är det väl hans fel att saker och ting inte går att återställa. Jag har svårt att tänka mig att Tieto har sagt till honom att han inte behöver köpa en sådan lösning för att det är onödigt. Thomas vill säkert spara pengar han också.
Jag vet inte hur Rusta resonerar kring hur det går att klara sig utan fungerande onlinenärvaro i flera veckor, men jag gissar att de i framtiden kommer att lägga någon krona på bättre redundans.
Att en massa myndigheter fick klara sig utan Primula en stund är kanske inte av samma vikt. Uppenbarligen fanns det möjligheter att sparka igång systemen i god tid innan den här månadens lönekörning, och att Pelle tog semester en dag och att Lisa var föräldraledig en annan, det kanske man mäktar med att lägga in i efterhand. Det är kanske inget system som det är ekonomiskt försvarbart att säkra upp med hängslen och livrem.