Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-02, 08:00
  #145
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
5-10K kostade en C64. IBM model 5150 kostade ca 50-60k dvs lika mycket som en Volvo 240.

Har en tidning som hette Datorhobby den kom ut med 2-3 nummer på början på 80 talet. Där nämner man fösta Macen som hette Apple Lisa ( Eller senare hetter Macintosh XL ) kostade 100k sek i dåtidens peningvärde. Den billigast datorn man kunde köpa på tidig 80 tal var Sinclair Zx81

PCn blev billiga först när klonerna kom. Idag är väl den billigaste Linux datorn raspberry Pi Zero. Men misstänker att man bygger in linux i allt möjligt. Har en internet radio som köptes för 400:- ifrån Amazon, den har både färgskärm och kan koppla upp sej emot internet. Skulle gissa att det sitter en nerbantad linux dist i den.

Synd att mobil telefoner har låst boot, många kina telefoner skulle kunna bli utmärkta små linux datorer, som man kunde göra något vettigt med. Har en redmie 12 c som har bra batteritid och bra skärm.. Dessutom ganska snabb. Skulle defintivt kunna användas till något kreativt.
__________________
Senast redigerad av 53280 2024-02-02 kl. 08:03.
Citera
2024-02-02, 14:45
  #146
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Har en tidning som hette Datorhobby den kom ut med 2-3 nummer på början på 80 talet. Där nämner man fösta Macen som hette Apple Lisa ( Eller senare hetter Macintosh XL ) kostade 100k sek i dåtidens peningvärde. Den billigast datorn man kunde köpa på tidig 80 tal var Sinclair Zx81

Min första dator var en Sinclair ZX81 för 995.- (på den tiden). Var hemskt membrantangentbord, men med en riktigt bra tjock ringbunden manual som jag lärde mig att programmera med. Var ett riktigt bra prisvärt paket på den tiden för att komma igång med programmering och en egen dator som alla kunde han råd med. Det lilla RAM-minnet på 1kB blev dock snabbt expanderat till 16kB.
Citera
2024-02-02, 15:49
  #147
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Min första dator var en Sinclair ZX81 för 995.- (på den tiden). Var hemskt membrantangentbord, men med en riktigt bra tjock ringbunden manual som jag lärde mig att programmera med. Var ett riktigt bra prisvärt paket på den tiden för att komma igång med programmering och en egen dator som alla kunde han råd med. Det lilla RAM-minnet på 1kB blev dock snabbt expanderat till 16kB.

Zx81 största begräsningar var väl minnes mängden, min plast pappa tyckte jag var bortskämd när jag tyckte 1 KB RAM inte räckte. Sedan hade den en annan kul funktion. Man kunde använda basic kommandot fast, så stängde den av skärmen när den jobbade med grafik. . Sedan glappade RAM Minnet, så kom man åt datorn fel så restades allt.. Hade man då suttit knappat in kod ifrån någon datatidning och det glappade till, fick man börja om ifrån böran.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback