• 1
  • 2
2024-01-19, 20:00
Medlem
Jag passerade en viss milstolpe med portföljen idag som jag sett fram emot länge och fick då stor lust att dela glädjen med ett par släktingar och vänner genom att skicka ett screen shot. Men till sist avbröt jag innan jag klickade send knappen då det känns som att ingen annan delar med sig av sin portfölj.

Så hur resonerar ni andra? Visar ni upp portföljen till några andra än familjen? Är det socialt accepterat att skicka screen shots till vänner och kollegor när man uppnår en milstolpe osv? Om ni håller på det för er själva, känns det inte lite jobbigt att tvingas hemlighålla det hela?
Citera
2024-01-19, 20:11
Medlem
3Godisars avatar
I Göteborg gör vi aldrig så, vi håller den för oss själva inom mobiltelefonen.
Citera
2024-01-19, 20:12
Medlem
Miekkalinnas avatar
Rekommenderar aldrig aktier men berättar gärna vilka jag köper.
Citera
2024-01-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Så hur resonerar ni andra? Visar ni upp portföljen till några andra än familjen?
Har saker där som jag inte vill visa, så nej, ingen får titta i min väska-
Citera
2024-01-19, 20:20
Medlem
Livssynslurks avatar
Känner det inte som att hålla det som en hemlighet. Men man pratar inte om summor gällande portföljen. Fråga dig istället om varför du måste skryta inför vänner och familj. Det räcker med att bara säga att du haft en fin period, så du känner för att bjuda på en middag. Om du nödvändigtvis måste säga något så räcker det att nämna x-antal procent under specifik tid.
Citera
2024-01-19, 20:25
Medlem
sebastian66s avatar
Hålla käften brukar alltid fungera bäst. Jag ser likosm inte poängen med att skryta om hur duktig du varit och haft lite tur på vägen. Kan du inte hävda dig utan att skryta så är du ju liksom bara en i mängden.
Citera
2024-01-19, 20:30
Medlem
Hade inte tänkt det som skryt utan mer för att dela glädjen liksom.

Kommer ihåg när en kompis skickade en bild på sin portfölj till mig för ca 5 år sedan då den nått samma nivå som jag nu nått. Kommer ihåg att jag blev riktigt imponerad och tänkte att dit ska jag nå en dag också.

Så givetvis skulle man inte skicka det till någon som har det kämpigt utan till andra som har ett ekonomiskt intresse och som man snackar aktier med ibland.

Men det anses nog inte ok kände jag och det verkar ju folk vara överens om hittills. Tydligen helt ok för tjejer att dela bilder på sina gymrövar men om man som man vill visa upp sin portfölj så är det no no.
Citera
2024-01-19, 20:34
Medlem
Håll allt för dig själv. Ingen bryr sig. Frågar dem så kan du svara om du vill.
Citera
2024-01-19, 20:52
Medlem
Citat:
Jag passerade en viss milstolpe med portföljen idag som jag sett fram emot länge och fick då stor lust att dela glädjen med ett par släktingar och vänner genom att skicka ett screen shot. Men till sist avbröt jag innan jag klickade send knappen då det känns som att ingen annan delar med sig av sin portfölj.

Så hur resonerar ni andra? Visar ni upp portföljen till några andra än familjen? Är det socialt accepterat att skicka screen shots till vänner och kollegor när man uppnår en milstolpe osv? Om ni håller på det för er själva, känns det inte lite jobbigt att tvingas hemlighålla det hela?
Det beror väl på om de själva är aktie intresserade och gärna delar med sig till dig med? Annars kan det uppfattas som skryt eller rent av en källa till avundsjuka? Jag skulle nog avstå faktiskt om jag inte är riktigt tight med någon familjemedlem.
Citera
2024-01-19, 21:53
Medlem
Heauxms avatar
Jag visar upp den eftersom det ser hemskt ut. Halverat mina totala besparingar. Bor hemma vid 30.
Så ja vad ska man säga. Folk får väl sig ett gott skratt
Citera
2024-01-19, 23:09
Medlem
Uninteresteds avatar
Visar aldrig upp den medvetet, men jag döljer aldrig telefonen om jag kollar Avanza på tex. jobbet.
Citera
2024-01-19, 23:45
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Hade inte tänkt det som skryt utan mer för att dela glädjen liksom.

Kommer ihåg när en kompis skickade en bild på sin portfölj till mig för ca 5 år sedan då den nått samma nivå som jag nu nått. Kommer ihåg att jag blev riktigt imponerad och tänkte att dit ska jag nå en dag också.

Så givetvis skulle man inte skicka det till någon som har det kämpigt utan till andra som har ett ekonomiskt intresse och som man snackar aktier med ibland.

Men det anses nog inte ok kände jag och det verkar ju folk vara överens om hittills. Tydligen helt ok för tjejer att dela bilder på sina gymrövar men om man som man vill visa upp sin portfölj så är det no no.

Förstår hur du känner dig. Jag visar för min sambo, brukar inte ens visa för mina föräldrar, men skickar någon gång om det varit en fin uppgång ( men visar inga summor).

Tycker inte det är skryt om du annars är ödmjuk o man kan känna av glädjen i din text.

Jag undviker att tala om summor för att folk inte ska kunna använda det mot mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in