2024-01-19, 19:14
Medlem
Pillar43s avatar
1 % siffran fallerar direkt när man läser själva studien. Novus uppger själv att den beräknade siffran inte ens är i närheten av de 270 000 som, genom andra källor, uppges öppet tillhöra ett muslimskt trossamfund. Sättet de formulerar 270 000 siffran på insinuerar också att det antagligen förekommer ett stort mörkertal - genom att det kanske inte registreras på samma sätt som svenska kyrkan. De uppger också att 300 000/personer under 18 inte inkluderats i studien.

Utöver det kan men väl "anta" att det finns flera faktorer som kan påverka en studie av denna natur. Jag tror inte att det är helt orimiligt att förutsätta att muslimer i största allmänhet har förstått att de inte står så högt i kurs bland resten av befolkningen och kanske därför inte är helt ärliga (taqiyyah) . Det är väl inte helt olikt hur SD'are kanske mörkade sin partipolitiska inställning för några år sedan. Jag tror inte heller det är orimligt att förutsätta att svarsfrekvensen i de mest tätbefolkade muslimska områdena kanske inte varit överväldigande.
Citera
2024-01-19, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Även de sk sekulära muslimer styrs av de islamiska sedvänjor och har värderingar som är mycket närmare islamiska än svenska värderingar.

Det finns säkert 10% muslimer i Sverige. Islam växer i Sverige och kommer påverka allt mer.

Vad gäller antalet sekulära muslimer så kan man få en fingervisning genom att se hur många kvinnor från Mellanöstern, Afghanistan och Somalia har inte slöja på sig, det är inte många.
Eller så kan man helt enkelt fråga dem, vilket Novus har gjort.
Citera
2024-01-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Diskutera vadå? Även om många muslimer är sekulära och integrerade så är islam en dominant religion med noll acceptans för andra. Det är uppenbart och ren idioti att försöka tro något annat.
Vilken tur att endast 1% av Sveriges befolkning är muslimer i så fall. Denna undersökning handlade inte om graden av religiositet, utan om man ser sig själv som muslim överhuvudtaget.
Citera
2024-01-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och hur många utav de ute i no-go-zonerna har man frågat? Det här är så mycket fake news det bara kan bli

Och där har vi problemet. Merparten av islamist-muslimerna är inte en del av det svenska samhället - och vill heller inte vara det.

Ja det här var fanimig den dummaste ”nyhet” jag hört på länge.
Senast redigerad av Dörren 2024-01-19 kl. 19:49.
Citera
2024-01-19, 19:18
Medlem
fullblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Citat:
Ursprungligen postat av fullblod
Då hade du ju själv svaret. Många är ju inte medborgare, de har PUT eller TUT.
Det är inte särskilt många. Även om de flesta av dessa skulle vara muslimer så skulle det inte påverka resultatet nämnvärt.
Avsaknad av referens. Avfärdas.

Näst sista meningen i rapporten:
Totalt ca 300 000 personer av 10,5 miljoner är medlem i ett muslimskt trossamfund i Sverige.
I sista tabellen ser man att 13000 av dem är "mycket religiösa" (omskrivning av fanatiker).
Citera
2024-01-19, 19:20
Citat:
Vilken tur att endast 1% av Sveriges befolkning är muslimer i så fall. Denna undersökning handlade inte om graden av religiositet, utan om man ser sig själv som muslim överhuvudtaget.
Konstigt då att varje stadskärna kryllar av muslimer och man måste vara blind om man tror på 1%.
Citera
2024-01-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillar43
1 % siffran fallerar direkt när man läser själva studien. Novus uppger själv att den beräknade siffran inte ens är i närheten av de 270 000 som, genom andra källor, uppges öppet tillhöra ett muslimskt trossamfund. Sättet de formulerar 270 000 siffran på insinuerar också att det antagligen förekommer ett stort mörkertal - genom att det kanske inte registreras på samma sätt som svenska kyrkan. De uppger också att 300 000/personer under 18 inte inkluderats i studien.

Utöver det kan men väl "anta" att det finns flera faktorer som kan påverka en studie av denna natur. Jag tror inte att det är helt orimiligt att förutsätta att muslimer i största allmänhet har förstått att de inte står så högt i kurs bland resten av befolkningen och kanske därför inte är helt ärliga (taqiyyah) . Det är väl inte helt olikt hur SD'are kanske mörkade sin partipolitiska inställning för några år sedan. Jag tror inte heller det är orimligt att förutsätta att svarsfrekvensen i de mest tätbefolkade muslimska områdena kanske inte varit överväldigande.
Exakt
Analfabeterna Fatima och Youssef är nog inte representerade i Novus undersökning.
Jag kastar alla undersökningar i papperskorgen, och mina invandrade vänner gör definitivt samma sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Intressant och bra TS.
Jag blir mest förvånad övar att 65% ser sig som kristna.
Låter ju helt överdrivet.
Men allt beror ju på vad man lägger för värde på tro.
1% troende aktiva muslimer verkar lågt men korrekt.
Tror kristna aktiva är mycket lägre än 65% snarare 5-10% men intressant att så många ser sig som kristna.

Många är kristna utan att vara religösa. Man kan tro på en Gud utan att bokstavligen tro på vad som är skrivet i bibeln.

Många har insett att man behöver faktiskt någon slags tro, spiritualitet för att främja det psykiska måendet och finna sinnesro och mening med liv t.ex. och det kan man ha utan att vara religös.

Detsamma gäller med många människor från Mellanöstern, många tror att det finns en Gud men är inte religösa och ser bristerna med religion likt vi kristna gör.
Tror dock inte att siffran 1% stämmer. Snarare 5 eller mer skulle jag gissa på.

Sedan är många sekulära likt kristna.
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-01-19 kl. 19:25.
Citera
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Eller så kan man helt enkelt fråga dem, vilket Novus har gjort.

Om vi säger att Sverige har 10miljoner invånare , då är 1% =100.000
och 100.000 muslimer finns säkert bara i Malmö.
Citera
2024-01-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullblod
Avsaknad av referens. Avfärdas.

Näst sista meningen i rapporten:
Totalt ca 300 000 personer av 10,5 miljoner är medlem i ett muslimskt trossamfund i Sverige.
I sista tabellen ser man att 13000 av dem är "mycket religiösa" (omskrivning av fanatiker).
3% av befolkningen är med i ett muslimskt trossamfund, men hur många av dessa är det bara för släktens skull? Liksom, man kan ju knappast sägas vara kristen bara för att man är medlem i svenska kyrkan.

Du inser att 13000 är en extremt liten siffra?
Citera
2024-01-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Hela studien slår ju hål på SDs propaganda, klart att alla lågbegåvade SDare från banjoland ifrågasätter studien. Vilka foliehattar det finns på flashback
… och SD troll

Alla andra undersökningar spm avviker från det här resultatet, är det sd:are eller foliehattar som gjort dom studierna?
Citera
2024-01-19, 19:24
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och hur många utav de ute i no-go-zonerna har man frågat? Det här är så mycket fake news det bara kan bli

Och där har vi problemet. Merparten av islamist-muslimerna är inte en del av det svenska samhället - och vill heller inte vara det.

Jag bor i ett sådant område. Ibland är det islam som är problemet, ibland inte. T ex har jag aldrig haft problem med syriska muslimer. Vår och deras kultur är ganska lika. De sätter ofta sin stolthet i att vara duktiga i skolan. Sedan kommer somaliska muslimer som sätter sin stolthet i hur många barn de har, och att göra rätt enligt det de tror står i koranen. De är ofta närapå analfabeter. De är kaotiska, de gör vad de vill med sina barn, de kommer aldrig i tid och de sätter ibland amira även på små barn. Sedan har vi de kristna eritreanerna. De kan plugga. De kan engelska. De kommer i tid. De ger mer friheter än svenskar till sina barn, men de släpps inte helt vind för våg.

Antalet muslimer har verkligen ändrats här beroende på vem som är den största gruppen.

Kristna invandrare kan också ställa till problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in