2024-01-19, 18:58
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
En siffra som förmodligen bara bygger på den felaktiga idén om att alla människor med rötter ifrån muslimska länder är muslimer.

Men de är väl kulturella muslimer även om de är sekulära eller inte tror på Islam ???
Liksom som vi är födda in i ett kristet kulturellt land ?
Citera
2024-01-19, 19:00
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Du är förmodligen så uppmärksam på dessa "huckelkärringar" att du inte inser hur liten andel av alla kvinnor du ser dessa faktiskt utgör.
Jag bor i ett område med många somaliska, eritreanska och etiopiska mäniskor och tror det är lätt att tro att alla dessa är muslimer. Men många av dem är kristna.
De bär ju traditionell kristen klädsel och täcker håret som kvinna.
Citera
2024-01-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Men de är väl kulturella muslimer även om de är sekulära eller inte tror på Islam ???
De ser uppenbarligen inte sig själva som muslimer.
Citera
2024-01-19, 19:03
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
De ser uppenbarligen inte sig själva som muslimer.

Uppenbart är det verkligen inte. Hur tänker du då ?
Citera
Medlem
Citat:
Nej, jag tror att varje muslim ser sig själv som muslim. Jag tror dock att 6 personer av 7 som du betraktar som muslimer inte är några muslimer.

Du är förmodligen så uppmärksam på dessa "huckelkärringar" att du inte inser hur liten andel av alla kvinnor du ser dessa faktiskt utgör.
Om vi vänder på frågan.
Vad har invandringen av muslimer och förekomsten av islam i Sverige tillför ursprungsbefolkningen?
Nu menar jag inte enstaka muslimer som gjort stordåd utan företeelsen islam.

Vad har islam tillfört Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Jag bor i ett område med många somaliska, eritreanska och etiopiska mäniskor och tror det är lätt att tro att alla dessa är muslimer. Men många av dem är kristna.
De bär ju traditionell kristen klädsel och täcker håret som kvinna.
Ja, och man behöver såklart inte vara religiös överhuvudtaget för att bära slöja. Den i grunden religiösa klädseln kan leva vidare längre än själva religionen, av ren tradition.
Citera
2024-01-19, 19:06
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ja, och man behöver såklart inte vara religiös överhuvudtaget för att bära slöja. Den i grunden religiösa klädseln kan leva vidare längre än själva religionen, av ren tradition.
Det intressanta i rapporten är ju att det är vad folk anser sig vara.
Känns som fler sekulariserade känner sig tillhöra en tro som kristendom än Islam.
Citera
2024-01-19, 19:07
Medlem
fullblods avatar
Citat:
Med "del av svenska samhället" syftar man på människor som lever i det svenska samhället, d.v.s. alla Sveriges medborgare.
Då hade du ju själv svaret. Många är ju inte medborgare, de har PUT eller TUT.
Citera
2024-01-19, 19:07
Medlem
Citat:
Uppenbart är det verkligen inte. Hur tänker du då ?
Jag tror det är sällsynt att man ser sig själv som muslim om man säger sig inte tillhöra religionen islam.
Citera
2024-01-19, 19:08
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Även de sk sekulära muslimer styrs av de islamiska sedvänjor och har värderingar som är mycket närmare islamiska än svenska värderingar.

Det finns säkert 10% muslimer i Sverige. Islam växer i Sverige och kommer påverka allt mer.

Vad gäller antalet sekulära muslimer så kan man få en fingervisning genom att se hur många kvinnor från Mellanöstern, Afghanistan och Somalia har inte slöja på sig, det är inte många.
Citera
2024-01-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullblod
Då hade du ju själv svaret. Många är ju inte medborgare, de har PUT eller TUT.
Det är inte särskilt många. Även om de flesta av dessa skulle vara muslimer så skulle det inte påverka resultatet nämnvärt.
Citera
2024-01-19, 19:13
Citat:
Diskutera!
Diskutera vadå? Även om många muslimer är sekulära och integrerade så är islam en dominant religion med noll acceptans för andra. Det är uppenbart och ren idioti att försöka tro något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in