2024-01-20, 02:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
Är uppväxt i trakterna med många vänner kvar.

Enligt deras/allas utsago så hittades barnet under en massa snö..dvs att han måste fått bra med snö över sig och sedan kävdes till döds. Hur han fick massa snö över sig är lite mer oklart men man misstänker att en snögrotta hade fallit ihop över barnet.

Hursomhelst...läskig död att gå tillmötes med massa ångest in i det sista.

Hemskt tråkigt. Minns hur man blev varnad för detta när man var barn. Sedan gjorde man det förstås ändå - och hade turen på sin sida. Men förr eller senare händer det ju.
Citera
2024-01-20, 03:23
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
När jag var 15 1977 gjorde vi en snögrotta .vi holkade ut en snöhög, 2 kompisar kröp in vi Hade gjort " fönster" på sidan. när dom var inne där täppte vi för " fönstren "och rullade fram en stor snöboll som dörr. Dom 2där inne satt med stearinljus och .. sen började ena där inne i panik slå sönder där vi täppt för fönstren , vi byggde på för att täppa till.. han där inne vart mer och mer intensiv och skrek vi hörde inte, men sen fattade vi . Harry som han hette hade svimmat först slocknade Stearinljuset . sen Harry. vi drog ut Harry satte han mot staketet. ingen av oss visste vad vi skulle göra så vi kastade snö i ansiktet på honom då piggnande han till.. vart syrebrist p,ga ljuset fatta man nu på äldre dagar

Hur jävla korkad va du som 15-åring? Dom slår ut fönstret och ni täpper igen?? Hahaha. Det skulle kunnat bli mordutredning på det om det gått illa.
Men ja... ni byggde kojor som 15-åringar, det kanske är en förklaring i sig...

OnT: Undrar hur länge han låg där och kämpade. Låter ju som han hade lekt ensam..
Senast redigerad av Whatelseshouldi 2024-01-20 kl. 03:27.
Citera
2024-01-20, 04:28
Avslutad
Här är en artikel från 2012 i Finland där en snögrotta var orsaken till att ett barn omkom.

https://svenska.yle.fi/a/7-572527

Platsen i Finland 2012:

https://www.google.se/maps/place/Metsäkylä,+39160+Kangasniemi,+Finland/@62.3721334,18.8399117,5z/data=!4m6!3m5!1s0x468f29ea58febc83:0xa00b553b98e8a 20!8m2!3d61.5720007!4d23.5077281!16s%2Fg%2F122sgbj x?entry=ttu
Citera
2024-01-20, 05:56
Medlem
Jag var fullt medveten om att en snögrotta kunde rasa in när jag var liten. Så jag byggde alltid mina snögrottor med öppningen högst upp så att man fick klättra ner i den.
Citera
2024-01-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Hur jävla korkad va du som 15-åring? Dom slår ut fönstret och ni täpper igen?? Hahaha. Det skulle kunnat bli mordutredning på det om det gått illa.

OnT: Undrar hur länge han låg där och kämpade. Låter ju som han hade lekt ensam..
Vi var 4 st 2 inne 2 ute, dom inne ville att vi skulle täppa till så det vart mörkt så dom kunde tända ljus. men ljuset tog syret för det slocknade först.
Citera
2024-01-20, 11:58
Medlem
Jag är mest förvånad över att föräldrarna lät en sjuåring leka ensam utomhus utan tillsyn under så pass lång tid?
Det tar väl ett tag att bygga en snögrotta om det nu var det som var orsaken.
Citera
2024-01-20, 12:13
Medlem
Byggde snögrottor som barn varje vinter, fanns inte en tanke på hur farligt det kunde vara, stackars pojk..
Citera
2024-01-20, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Jag är mest förvånad över att föräldrarna lät en sjuåring leka ensam utomhus utan tillsyn under så pass lång tid?
Mest förvånad över att folk är förvånade...
Men det är nog en åldersfråga. Förr var föräldrarna bara glad om barnen lekte utomhus och självständigt. Man gick hem när fötterna och benen domnat bort på grund av kylan.
Då kunde de vuxna göra viktiga saker som laga mat, städa, tvätta (kvinnan), läsa tidningen, ställa in tv-kanalerna med de där små rattarna och röka pipa (mannen).

Idag blir föräldrar nervösa om barn leker utomhus och inte frågar efter mamma var femte minut.
Samtidigt gnäller föräldrar att de inte får egentid. Ett sjukt samhälle.

Det här är en tragisk olycka - en ovanlig sådan ska tilläggas.
Och vi bör absolut inte uppmuntra föräldrar till MER övervakning av sina barn - och vi bör absolut inte skrämma barn så att de leker ännu MINDRE utomhus.
Senast redigerad av martinator 2024-01-20 kl. 12:36.
Citera
2024-01-20, 12:55
Medlem
jagejagets avatar
Har det kommit fram mer i detta fall? Händelsen och vem?
Citera
2024-01-20, 15:38
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Vi var 4 st 2 inne 2 ute, dom inne ville att vi skulle täppa till så det vart mörkt så dom kunde tända ljus. men ljuset tog syret för det slocknade först.

Jag fattar det men om dom slår ut fönstret så borde ni ju fattat att dom ville ut.
Citera
2024-01-20, 16:35
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
Är uppväxt i trakterna med många vänner kvar.

Enligt deras/allas utsago så hittades barnet under en massa snö..dvs att han måste fått bra med snö över sig och sedan kävdes till döds. Hur han fick massa snö över sig är lite mer oklart men man misstänker att en snögrotta hade fallit ihop över barnet.

Hursomhelst...läskig död att gå tillmötes med massa ångest in i det sista.
Att kvävas av packad snö går snabbt. Tragiskt
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi

Missade du årtalet? 1977 kunde 15 åringar fortfarande leka som barn med snögrottor.
Dom sprang inte runt med pistoler och knivar och mördade varandra, dom kunde fortfarande leka och behövde inte spela tuffa och mörda på beställning för pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Du är inte så gammal antar jag. Antingen är du eller är en blivande curlingförälder som är/blir överbeskyddade mot dina barn och dom blir bleka mesar som sitter inne framför datorn hela dagarna.
7 åringar kan och ska leka ute ensamma och man tittar till dom lite då och då.

Hur vet du att det var lång tid?
Bygga en snögrotta tar inte lång stund och är oturen framme rasar den direkt när ungen kryper in i den första gången. Alternativt kan den ha rasat redan när han grävde ut den och hela kroppen var inne i hålet när han grävde och inget av honom kunde ses när det hade rasat.
Citat:
Ursprungligen postat av jagejaget
Har det kommit fram mer i detta fall? Händelsen och vem?
Nej och jag hoppas att det aldrig kommer fram vem så idioterna här kan lägga skulden på föräldrarna.
Barn leker och det händer olyckor och man kan inte förhindra allt som förälder.
Det var en tragisk olycka.
Senast redigerad av Timeout 2024-01-20 kl. 16:38.
Citera
2024-01-20, 18:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Hehehhehe snögrotta som rasat in? Var pojken så vek att han inte kunde knuffa bort lite snö och ta sig ut?

Kanske dags för ett snögrotteförbud framöver.

Vi kan ju testa om du kan göra det när snöplogen dumpat ett par ton över din snögrotta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in