2024-01-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipeholmskola
Undrar vorfor det er så viktig att hålla olycks-och dödsorsaken hemligt. ”Av hänsyn till familien”.

Kanske har familien särskild bett om det.
Ofta brukar dem vel oppge vad som hänte tänkte jag..

EDIT: jag menade ikke att det er nogen rättighet för utomstående att få veta, det var mer en reflektion bara av mig.

Ja,det vore ju bra och få veta hur det gick till för att förhindra att det sker en gång till med något annat barn
Citera
2024-01-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
+1 till här...

Snögrottor är vansinnigt farligt egentligen och något vi som barn lekte med också. Helt utan att våra blendkedjerökande slapphjärnade boomerföräldrar reagerade på faran...

Spot on!!! Vi radade upp leksaksbilar, mynt och småsten på lokala tågspåret och låg två meter ifrån på vallen när tåget tutande passerade. Föräldrarna (blå blend) visste om att vi drog cyklarna över spåret och lekte där. Tydligen normalt och accepterat på den tiden.
Snögrottor var vardag och vi grävde helt enkelt ut kompisarna när de kollapsade.
Citera
2024-01-18, 18:56
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hijodejuan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/sjuarig-pojke-dod-efter-olycka-i-gislaveds-kommun

Vad var det som hände? Ingen plogningsolycka, kanske kvävd i en snögrotta eller hur mycket snö är det där?
Snön i inlandet kan ligga länge. Höglandsklätttringen har pågått ett par mil när man kommer till Gislaved.
Citera
2024-01-18, 19:17
Medlem
dex1s avatar
Som barn lekte vi i snögrottor och gjorde även upp eld inne i snögrottan utan att förstå farorna.
Citera
2024-01-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Var som liten i snögrotta med stearinljus som belysning. Minns att ljuset långsamt slocknade och inte gick att tända igen. Kan ha varit syrebrist, om min hjärncell kommer ihåg rätt.
Jag har upplevt samma sak i snögrottor.

Är det bekräftat att dödsfallet har med snögrottor att göra eller är det bara prat?
Citera
2024-01-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag har upplevt samma sak i snögrottor.

Är det bekräftat att dödsfallet har med snögrottor att göra eller är det bara prat?
Snögrotta ser ut att vara 100% ren spekulation sedan första inlägget.

Det enda jag hittar är att SVT påstår "lekte i snön".
Citera
2024-01-18, 19:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Samma här, dvs lekte också i snögrottor som barn och helt utan att förstå faran.

Är väl ett ras man kan gissa har hänt här, men kan ju även vara något pulkarelaterat eller att han fastnat med jacka/hjälm i något och kvävts.
Det gjorde vi med som små, men med stagar som höll upp det låga innertaket...
Citera
2024-01-18, 19:41
Medlem
Först - Fruktansvärt tragiskt och ledsamt att läsa sånt här. Vila i frid !

Flera spekulationer i tråden om vad som hänt. Förståeligt med tanke på att det enligt polisen rör sig om en olycka utan andra inblandade. Det som ligger närmast till hands (och som är troligast) är väl som många andra spekulerar i....en lek i en snögrotta som kollapsat och blivit en dödsfälla.

Kommer inte ifrån det faktum att det också kan röra sig om en lek med pulka/snowracer som slutat in i ett träd (eller liknande fast föremål) och slutat i tragedi.

När jag var barn så åkte vi i en pulkabacke som gick genom en väg och sedan fortsatte ner till slutet av backen (ja, det var andra tider då) där vi satt ut "vakter" som varnade om det kom bilar. Det konstiga var att inga föräldrar såg någon som helst fara med detta, mer kommentarer som att "bra att ni har vakter när ni åker över vägen" (de här "vakterna" var alltså någons sjuåriga lillasyster....eller en hund). Man får ju kalla kårar när man tänker på det i efterhand och själv är förälder.

Sedan finns det nog inte en enda unge som inte tycker det är spännande att gräva ut en igloo i snön, då får man vara en ännu tristare tjurig farsa som helt enkelt förklarar att det kan vara livsfarligt.

Tragisk olycka och jag hoppas ändå att föräldrarna släpper sekretessen om inte annat för att varna andra barn/föräldrar om att snö inte är helt ofarlig att leka i, speciellt inte att gräva tunnlar i snön och leka inuti dem (om det nu är så det gått till).
Citera
2024-01-18, 20:43
Medlem
oskar_ericsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskamanarcucks
Var var föräldrarna när detta skedde? Man bör ju ha en förälder med sig utomhus när man är 7 år överhuvudtaget, speciellt när det är så mycket snö.

Kanske föräldern missade det?

Vad heter pojken i förnamn och efternamn och vad är hans adress?

Klart som tusan barn som är sju år kan leka ute själva, det gjorde väl vi alla när
Vi var små?

Tragiska olyckor kan inträffa ändå!

Pojkens namn och adress är väl inte relevant?
Citera
2024-01-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dex1
Som barn lekte vi i snögrottor och gjorde även upp eld inne i snögrottan utan att förstå farorna.
När jag var 15 1977 gjorde vi en snögrotta .vi holkade ut en snöhög, 2 kompisar kröp in vi Hade gjort " fönster" på sidan. när dom var inne där täppte vi för " fönstren "och rullade fram en stor snöboll som dörr. Dom 2där inne satt med stearinljus och .. sen började ena där inne i panik slå sönder där vi täppt för fönstren , vi byggde på för att täppa till.. han där inne vart mer och mer intensiv och skrek vi hörde inte, men sen fattade vi . Harry som han hette hade svimmat först slocknade Stearinljuset . sen Harry. vi drog ut Harry satte han mot staketet. ingen av oss visste vad vi skulle göra så vi kastade snö i ansiktet på honom då piggnande han till.. vart syrebrist p,ga ljuset fatta man nu på äldre dagar
Citera
2024-01-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Jo men jag tänker mer på pojken och hans sista minuter/sekunder i livet.

Inget som säger att plogen vore det mer skonsamma. Som redan påtalats, så är det bra om man slipper ytterligare offer (förare) och ev skuldbeläggning.
Citera
2024-01-18, 21:30
Medlem
Herregud, kan alla nostalgistinna millennials och boomers i tråden sluta upp med sina "nära-döden-berättelser". Jaja, era halvmetersgrottor som "kollapsade" är fullt jämförbart med en lavin i alperna, ett mirakel att någon av er lever.. finns en anledning att det inte dör massa ungar i "grottolyckor", de är inte så höga och farliga som påstås, ungar orkar generellt gräva sig upp ur dem. Då är det väl mer sannolikt att det är det skallskador i samband med pulkaåkning, händer nästan varje år. Verkar skett i en liten by, Ås, kan ju kört in i något träd eller blivit påkörd om han uppehöll sig nära vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in