2024-01-18, 11:28
Medlem
Vore kul att se hur ni tänker inför risken att bli arbetslösa?

Vad gör ni då. Chillar? Utbildar er vidare? Byter bransch?

Ge era exempel på hur ni ser på det här!
Citera
2024-01-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne

Risken att bli arbetslös? Jag planerar detta varje dag just nu - och ser fram emot det.
Jag har en förmögenhet på ca. en halv miljard kronor. Håller just nu att diskutera med en M&A byrå för att sälja av det absolut sista i företaget, så jag är 100% fri. Vad jag kommer göra? Fortsätta det jag gjort senaste tiden. Resa, njuta, och hitta olika hobbies, träffa likasinnade, m.m.
Citera
2024-01-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Risken att bli arbetslös? Jag planerar detta varje dag just nu - och ser fram emot det.
Jag har en förmögenhet på ca. en halv miljard kronor. Håller just nu att diskutera med en M&A byrå för att sälja av det absolut sista i företaget, så jag är 100% fri. Vad jag kommer göra? Fortsätta det jag gjort senaste tiden. Resa, njuta, och hitta olika hobbies, träffa likasinnade, m.m.
Ja men du är ju en av få som är ekonomiskt oberoende. Jag är mer intresserad av arbetarklass och lägre medelklass, ekonomiskt.
Citera
2024-01-18, 12:19
Jobbar inom omsorgsbranschen så väldigt lätt att få jobb. Skulle av jag någon anledning får sparken från mitt nuvarande jobb. Så skulle jag bara ringa upp en gammal chef och ha ett nytt jobb samma dag.

Även om jag inte hade min gamla chef skulle jag gissa att det skulle max ta 1-3 veckor innan jag hade en ny fasttjänst. Omsorgsbranschen är ju i ständigt behov av kompetent och erfaren personal.

Även snart klar med min utbildning som är väldigt eftertraktad inom omsorgsbranschen , så skulle inte heller ha några problem att få en tjänst inom det.
Citera
2024-01-18, 12:23
Medlem
Citat:
Ja men du är ju en av få som är ekonomiskt oberoende. Jag är mer intresserad av arbetarklass och lägre medelklass, ekonomiskt.

Är du arbetslös?

Du kan isåfall hänga med på resor om du vill. Vi är ett flertal stycken svenskar som åker runt, träffat några här på Flashback. Det är gratis
Citera
2024-01-18, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Är du arbetslös?

Du kan isåfall hänga med på resor om du vill. Vi är ett flertal stycken svenskar som åker runt, träffat några här på Flashback. Det är gratis
Nej jag är inte arbetslös. Jag är pensionär.

Jag gillar däremot inte att resa.
Citera
2024-01-18, 12:37
Medlem
Citat:
Nej jag är inte arbetslös. Jag är pensionär.

Jag gillar däremot inte att resa.

Vad tycker du om att göra då?
Äh fan, jag har två sportbilar i Sverige (bor utomlands). Du kan få en av dem, om det är något du vill ha. Har ingen användning av de och de står bara i garage hela året. Livet är till för att njuta.
Citera
2024-01-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Jobbar inom omsorgsbranschen så väldigt lätt att få jobb. Skulle av jag någon anledning får sparken från mitt nuvarande jobb. Så skulle jag bara ringa upp en gammal chef och ha ett nytt jobb samma dag.

Även om jag inte hade min gamla chef skulle jag gissa att det skulle max ta 1-3 veckor innan jag hade en ny fasttjänst. Omsorgsbranschen är ju i ständigt behov av kompetent och erfaren personal.

Även snart klar med min utbildning som är väldigt eftertraktad inom omsorgsbranschen , så skulle inte heller ha några problem att få en tjänst inom det.
Det låter toppen!

Jag gillar er som jobbar med den delen av arbetslivet!

(Min syster jobbar som ssk.)
Citera
2024-01-18, 12:47
Medlem
Citat:

Har riskerat att bli arbetslös några gånger.
Då det skakat runt de företag jag varit anställd av.
Det jag gjort då är att se över mitt CV och sökt jobb.
Har funkat så här långt, blir 42år i sommar.
Har oftast lyckats hitta ett nytt jobb innan man blivit uppsaggd. Men 1 gång blev jag uppsaggd men hade nytt jobb innan uppsägningstiden gått ut.

Funderat ibland på om man skulle tagit det lungkt chillat och låtit uppsägningstiden löpa ut, men då jag inte vet hur det känns att vara arbetslös, så har jag sökt så fort det gått.
Var sysslolös under en period i min ungdom, strax efter lumpen.
Fick vara med och avveckla en avdelning innan jag började på nästa, det var faktiskt jobbigt att Rulla tummarna i 6månader. Hade väl arbetsuppgifter som räckte till ca 0.5 timme om dan. Men var tvungen att vara på plats 8timmar. Men fick extra betalt för det blev lite tid över att plugga lite på arbetstid. Bl.a. läste jag lite data kunskap, men tyvärr OS2 så har inte haft så mycket nytta av det i arbetslivet.
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-01-18 kl. 12:49.
Citera
2024-01-18, 12:54
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:

Spelar tv-spel och gymmar...jobbar sen flera år tillbaka, men inser mer o mer hur jävla meningslöst det egentligen är...
Citera
2024-01-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har riskerat att bli arbetslös några gånger.
Då det skakat runt de företag jag varit anställd av.
Det jag gjort då är att se över mitt CV och sökt jobb.
Har funkat så här långt, blir 42år i sommar.
Har oftast lyckats hitta ett nytt jobb innan man blivit uppsaggd. Men 1 gång blev jag uppsaggd men hade nytt jobb innan uppsägningstiden gått ut.

Funderat ibland på om man skulle tagit det lungkt chillat och låtit uppsägningstiden löpa ut, men då jag inte vet hur det känns att vara arbetslös, så har jag sökt så fort det gått.
Var sysslolös under en period i min ungdom, strax efter lumpen.
Fick vara med och avveckla en avdelning innan jag började på nästa, det var faktiskt jobbigt att Rulla tummarna i 6månader. Hade väl arbetsuppgifter som räckte till ca 0.5 timme om dan. Men var tvungen att vara på plats 8timmar. Men fick extra betalt för det blev lite tid över att plugga lite på arbetstid. Bl.a. läste jag lite data kunskap, men tyvärr OS2 så har inte haft så mycket nytta av det i arbetslivet.
OK. Intressant att läsa. Tack för att du delar med dig.

Nej det är inte roligt att vara arbetslös. Jag var arbetslös under lågkonjunkturen under slutet på 1970-talet.

Det var skönt första månaden, som en semester ungefär, men sedan blev jag rastlös.
Citera
2024-01-18, 13:04
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Har kompis som blev arbetslös under pandemin, bolaget i KK.
Har var 59 år då. 63 nu och 2 år kvar till pension. Inga planer på att börja jobba, han är
inskriven på något program på Försäkringskassan där han går på något möte eller jobbmässa
och söker jobb för sakens skull inte för att han vill ha jobbet.
Han får 20.000 kr i mån av FK, han går runt på det utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in