• 1
  • 2
2024-01-18, 09:21
Medlem
Hej alla.

Förlåt mig för dum fråga men jag har läst på internet och känner att jag bara kollar på massa bokstäver, och egentligen inte riktigt förstår mig på hur saker och ting funkar ordentligt.

Min fråga är kring moms och skatt. Jag förstår att jag betalar bara skatt på min vinst, inte omsättning, men moms däremot?

Min momssats är 25% och skatt på säg ~30%.

Till exempel:

Kalle köper 10 cola flaskor för 10.000, säljer vidare 10 flaskor för totalt 25.000. Detta betyder = 15.000 i vinst, då skattar jag 30% av 15.000, vilket är 4500. Hur gör jag med momsen, vart drar jag av procenten? På min vinst, summan jag har nu efter skatt, eller på annat vis?

Alltså, är det 25% av 15.000, 25.000 eller på annat vis?

Hoppas ni förstår min fråga.

Tack på förhand alla och trevlig torsdag!

Mvh
Citera
2024-01-18, 09:25
Medlem
Du drar av momsen på inköp (10k) och betalar in moms på det sålda (25k).
Om du använder Vinstmarginalbeskattning, betalar du moms på vinsten (15k). (t ex vid handel med begagnade saker, bilar mm)
Citera
2024-01-18, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trampolinedude
Hej alla.

Förlåt mig för dum fråga men jag har läst på internet och känner att jag bara kollar på massa bokstäver, och egentligen inte riktigt förstår mig på hur saker och ting funkar ordentligt.

Min fråga är kring moms och skatt. Jag förstår att jag betalar bara skatt på min vinst, inte omsättning, men moms däremot?

Till exempel:

Kalle köper 10 cola flaskor för 10.000, säljer vidare 10 flaskor för totalt 25.000. Detta betyder = 15.000 i vinst, då skattar jag 30% av 15.000, vilket är 4500. Hur gör jag med momsen, vart drar jag av procenten? På min vinst, summan jag har nu efter skatt, eller på annat vis?

Mvh
Till en början är moms inte en skatt som så mycket drabbar företagare.

Köper du in något som du sedan säljer, så kvittas momsen. Ungefär.

Sedan när du räknar moms, så lägger du på 25%, men ska du ta bort moms så drar du bort 20%. Men det har inte med skatter att göra, utan med matematik.
Citera
2024-01-18, 09:32
Medlem
Eller så betalar du en revisor som sköter all bokföring åt dig, går du till en mindre firma så kostar det runt 15-20tkr per år. Så slipper man all sådan huvudvärk
redovisningskonsult, bokföringskonsult eller vad man nu kallar det. Vissa här på FB verkar störa sig på om man skriver revisor bara.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-01-18 kl. 09:34.
Citera
2024-01-18, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Till en början är moms inte en skatt som så mycket drabbar företagare.

Köper du in något som du sedan säljer, så kvittas momsen. Ungefär.

Sedan när du räknar moms, så lägger du på 25%, men ska du ta bort moms så drar du bort 20%. Men det har inte med skatter att göra, utan med matematik.

Okej, så om jag förstått dig rätt, så i exemplet jag presenterade, så ska jag bara räkna bort 30% skatt då och inte behöva tänka på moms?
Citera
2024-01-18, 10:00
Medlem
Citat:
Okej, så om jag förstått dig rätt, så i exemplet jag presenterade, så ska jag bara räkna bort 30% skatt då och inte behöva tänka på moms?

Min fråga kanske lite mer är då: jag behöver inte tänka på att betala tillbaka 25% moms till staten av min vinst/omsättning, utan det är skatten på 30% jag räknar bort och ska såklart betala tillbaka?

Om det var 30+25% så känns det ju helt hopplöst att ens öppna företag då staten tar mer än hälften på en gång, så har man ju andra kostnader också.

Hoppas du förstår och tack för hjälpen.
Citera
2024-01-18, 10:19
Medlem
Citat:
Klart du ska tänka på moms, men den moms du betalar in, dras mot den moms du får in.

Skatt betalar du på din vinst.
Citera
2024-01-18, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Klart du ska tänka på moms, men den moms du betalar in, dras mot den moms du får in.

Skatt betalar du på din vinst.

Okej, jo jag hade vad jag tror bakat in 25% moms i mitt pris redan, så kunden betalar ju det, men då ska ju jag betala tillbaka dom 25% på deklarationen, plus 30% vinst skatt?

Drar jag av 25% på hela omsättningen då, som ska betalas in? Förlåt att jag är trög, men det här är verkligen inte min starka sida.
Citera
2024-01-18, 10:25
Medlem
Citat:
Okej, jo jag hade vad jag tror bakat in 25% moms i mitt pris redan, så kunden betalar ju det, men då ska ju jag betala tillbaka dom 25% på deklarationen, plus 30% vinst skatt?

Drar jag av 25% på hela omsättningen då, som ska betalas in? Förlåt att jag är trög, men det här är verkligen inte min starka sida.
Matematiken fungerar så, att om du lägger på 25% moms på en vara som kostar 100 kronor, så kommer den att kosta 125 kronor.

Ska du sedan räkna bakåt, hur mycket moms du betalat för den varan, så drar du av 20%. Då är du åter på 100 kronor.

Vi lärde oss procenträkning på högstadiet ;-)

Hur övriga beskattningen fungerar har jag inte en aning om. Min svaga sida.
Citera
2024-01-18, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Du drar av momsen på inköp (10k) och betalar in moms på det sålda (25k).
Om du använder Vinstmarginalbeskattning, betalar du moms på vinsten (15k). (t ex vid handel med begagnade saker, bilar mm)

Förlåt, missade ditt svar.

Det här var något som jag tror förstår mig på.

Så till exempel, köper in för 10k, moms = 3250 av 10k.

Betalar jag då in 3250 + 30% skatt sen på deklarationen? Då känns det lite bättre
Citera
2024-01-18, 11:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej alla.

Till exempel:

Mvh

Det finns många bra länkar på nätet om ämnet, till exempel:

https://www.verksamt.se/starta/skatt...-avgifter/moms

https://youtu.be/vlRZ-4X2Yts?si=TrKvVkVg-UnBxLmN

https://youtu.be/idTRVCCRsSQ?feature=shared

Tänk på att påslagen moms är 25%.
Inkluderad moms är 20% av det totala priset inklusive moms, för de flesta varor och tjänster.
Det finns också andra momssatser.

När företag pratar om priser med varandra så pratar de ALLDRIG om moms, ALLT är ex (utan) moms, att momsen tillkommer är en självklarhet, detta gäller för företag som är momspliktiga, det är de allra flesta företag.
Senast redigerad av trottwell 2024-01-18 kl. 12:01.
Citera
2024-01-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det finns många bra länkar på nätet om ämnet, till exempel:

https://www.verksamt.se/starta/skatt...-avgifter/moms

https://youtu.be/vlRZ-4X2Yts?si=TrKvVkVg-UnBxLmN

https://youtu.be/idTRVCCRsSQ?feature=shared

Tänk på att påslagen moms är 25%.
Inkluderad moms är 20% av det totala priset inklusive moms, för de flesta varor och tjänster.
Det finns också andra momssatser.

När företag pratar om priser med varandra så pratar de ALLDRIG om moms, ALLT är ex (utan) moms, att momsen tillkommer är en självklarhet, detta gäller för företag som är momspliktiga, det är de allra flesta företag.

Tack för svar! Ska kolla på länkarna och försöka få grepp om detta, en gång för alla. Trög som jag är. Uppskattar det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in