• 1
  • 2
2006-08-08, 13:14
Medlem
tapirs avatar
Snubblade på denna artikeln: http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...868608,00.html

och blev lite förundrad. Det låter till stor del som Wolffie, lasermannen. Ensam person, inte i kriminella kretsar, troligtvis ensam och skjuter invandrare, mitt i butiker och dylikt. Och han har klarat sig undan ett bra tag. Samma vapen vid åtta mord. Hm, vad tror ni?

"Vid ett tillfälle har vittnen sett två män cykla från mordplatsen" - Vafan, är det helt enkelt en inspirerad person?
Citera
2006-08-08, 13:43
Medlem
david85s avatar
Det låter likt, denna man verkar dock smartare som använder pistol med ljuddämpare istället för ett lättare jaktgevär som inte dödade lika bra.

Någon som har hört något om spekulationer eller nyhetsrapportering från Tyskland?
Citera
2006-08-08, 13:50
Medlem
UrbanKids avatar
från Aftonbladet

Ljuddämpare
"Många av de avrättade befann sig högst tillfälligt i butikerna. Pistolen som använts vid alla nio tillfällen var försedd med ljuddämpare, så inte ens affärskunderna hörde något.
Polisen går nu igenom 25 miljoner mobilsamtal som gjorts i närheten av mordplatserna vid de aktuella tidpunkterna, i ett desperat försök att hitta ett mönster.
En sak tror man dock: att mördaren har sin bas i Nürnberg. "

Andra butikskunde rinte hörde. Vad jag vet så fungerar en ljudämapre så att man hör skottet men risken att bli döv är betydligt mindre. att andra butikskunder inte hörde skotten pga ljudämparen funkar bara i filmer så vitt jag vet
Citera
2006-08-08, 13:52
Medlem
pöbelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david85
Det låter likt, denna man verkar dock smartare som använder pistol med ljuddämpare istället för ett lättare jaktgevär som inte dödade lika bra.

Någon som har hört något om spekulationer eller nyhetsrapportering från Tyskland?

Tragiskt dock att han inte väljer sina offer med lite mer omsorg:

"Offren hade ingen relation till varandra, ingen av dem var kriminellt belastad. Ingen blev rånad, och i inget av fallen kan man hitta ett tydligt motiv. Ingen var politiskt aktiv eller medlem i något religiöst samfund."
Citera
2006-08-08, 14:16
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pöbeln
Tragiskt dock att han inte väljer sina offer med lite mer omsorg:

"Offren hade ingen relation till varandra, ingen av dem var kriminellt belastad. Ingen blev rånad, och i inget av fallen kan man hitta ett tydligt motiv. Ingen var politiskt aktiv eller medlem i något religiöst samfund."

Sant, ifall han nu ska hålla på så kan han väl välja några kriminella att skjuta...

Det är väl sant det om att ett ljuddämpat skott inte är så tyst som i filmerna men kanske det inte blir ett ljud som vanligt folk associerar med skottlossning?
Citera
2006-08-08, 15:47
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanKid
från Aftonbladet

Ljuddämpare
"Många av de avrättade befann sig högst tillfälligt i butikerna. Pistolen som använts vid alla nio tillfällen var försedd med ljuddämpare, så inte ens affärskunderna hörde något.
Polisen går nu igenom 25 miljoner mobilsamtal som gjorts i närheten av mordplatserna vid de aktuella tidpunkterna, i ett desperat försök att hitta ett mönster.
En sak tror man dock: att mördaren har sin bas i Nürnberg. "

Andra butikskunde rinte hörde. Vad jag vet så fungerar en ljudämapre så att man hör skottet men risken att bli döv är betydligt mindre. att andra butikskunder inte hörde skotten pga ljudämparen funkar bara i filmer så vitt jag vet

Det beror delvis på kulans utgångshastighet. En .45 colt har tex en kula som är subsonisk normalt och med ljuddämpare som suger upp det mesta av gasen blir det nästan inget ljud alls. Se exvis http://en.wikipedia.org/wiki/De_Lisle_carbine , med en sån här kan man skjuta av en hel konsumbutik utan att någon märker något.
Citera
2006-08-08, 17:23
Medlem
Det stog att polisen inte trodde att gärningsmannen rörde sig i kriminella kretsar. Undrar hur dom kan veta det?

Alltså, vilka punkter på en gärningsmannaprofil är det som säger om en mördare är en yrkeskriminell eller ensam galning?

Lasermannen var väl lite av en konstig blandning då han även rånade banker och satt på kåken...men gjorde själva "dåden" på egen hand.
Citera
2006-08-08, 19:31
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Unique
Det stog att polisen inte trodde att gärningsmannen rörde sig i kriminella kretsar. Undrar hur dom kan veta det.

Faller du inte lite på eget grepp när du först använder dåtidsform av "TRO" och sedan likställer det med "VETA".
Citera
2006-08-08, 20:48
Medlem
Fånigt skrivfel, visst. men vadå, jag visste inte att detta var en svenska lektion...
Du förstår väl vad jag menar, eller?
Citera
2006-08-08, 21:09
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david85
Sant, ifall han nu ska hålla på så kan han väl välja några kriminella att skjuta...
Varför det? Ausonius sköt inte kriminella, utan personer som kan ses som samhällsbärande. Att han överhuvudtaget började med mordförsöken var för att leda polisen på avvägar från de bankrån han höll på med. Han kunde lika gärna ha skjutit folk i rutiga kepsar eller mörkblå överrockar.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-08-08, 22:44
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Unique
Fånigt skrivfel, visst. men vadå, jag visste inte att detta var en svenska lektion...
Du förstår väl vad jag menar, eller?

Jag tror faktiskt polisen vet vad de sysslar med och det troligaste om gärningsmannen kom från kriminella kretsar hade varit ett motiv så som pengar. Men då detta inte finns så brukar det faktiskt vara ensama män som är seriemördare. Comprende?
Citera
2006-08-09, 06:08
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Varför det? Ausonius sköt inte kriminella, utan personer som kan ses som samhällsbärande. Att han överhuvudtaget började med mordförsöken var för att leda polisen på avvägar från de bankrån han höll på med. Han kunde lika gärna ha skjutit folk i rutiga kepsar eller mörkblå överrockar.

MVH
/Herr Lindholm

På vilket sätt gör detta att han inte kan skjuta kriminella, ifall han nu ska skjuta folk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in