2024-01-16, 21:20
Medlem
Gudrun Schyman har varit oerhörd tyst den senaste tiden. Här finns ett ypperligt tillfälle att förvärva en dröm om jämlikhet. Kvotering inom försvaret är nu möjligt och med en uppdelning om 50% vardera varje kön kan drömmen nu bli verklighet. Så tystnaden från Gudrun Schyman har inte varit särskilt väntad, då hon i många många år gått i täten för att slåss för jämlikheten. Att tjejer ska nå sin fulla potential - i försvaret. Och alla tjejer och mammor som nickat instämmande till Gudruns toner genom åren får nu chansen att uppfylla en dröm.
Citera
2024-01-16, 21:28
Medlem
Giviis avatar
Jag låg inne på K4 och hade RA180 utbildning i Boden där ett kompani hade några brudar. Alla gruppchefer och korpraler var tjejer, dvs plutonsbefäl och dylikt.
Jag har aldrig skådat så lata personer, någonsin. Totalt efterblivna. Dem lökade medan killarna fick slita med högantenn, etc.
Flera incidenter där dem stått och brölat på alla killar.
Tjejer hör inte hemma i Försvarsmakten.
Citera
2024-01-16, 22:28
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakTant
Varför mönstrar dom ens om dom inte vill göra lumpen? Än så länge är det ju frivilligt för kvinnor. Personligen så är svaret nej, det hade inte funkat. Med eller utan psykisk ohälsa, det är inte min grej. Hade inte löst att skjuta någon heller. Minns inte att jag ens har lappa till någon någonsin, så jag tror inte jag ska vara där. Men det finns säkert kvinnor som gör lika bra ifrån sig som män i försvaret. Jag tror dock dessa utgör undantagen, eftersom det behövs testosteron för vissa saker.

Dom mönstrar eftersom det är straffbart att utebli.
Varifrån har du fått att försvarsplikten är genuskopplad?
Citera
2024-01-16, 22:45
Medlem
Hej på er alla! Nu är det rätt många år sedan värnplikten (under 80-talet) F10, F14, F10H, P2. P6 , men då hade vi ett antal kvinnliga befäl. Dom var både kompetenta och duktiga i sin yrkesutövningen. Utvecklingen inom försvaret har verkligen gått framåt. Finns många befattningar som det inte spelar någon roll vilket kön man har. Man hoppas bara att man sållar bort de olämpliga under mönstringen. När det är allvar han man inte tid eller lust att fördjupa sig det här med kön/sex. Lös uppgiften man får och gör det ordentligt. Vi hade ett ordspråk eller två för vår grupp. Hellre dö än tveka och flygvapnet visar sin Profil.
Citera
2024-01-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Har du ägnat dig själv och de svenska männen en tanke i det sista? Måste vara det svagaste och gnälligaste folket som existerat i modern tid, bara ta en titt på erat samhälle.

Gnälligt och försvagat definitivt! Är bussen 3miln försenad sjukskriver man sig eller ringer expressen eller polisen.

Däremot och som en konsekvens av vårat samhälle, så importerades en halv miljon sandnegrer som inget annat gör än belastar Sverige och gör saken än värre
Citera
2024-01-16, 23:19
Medlem
flesh-flutes avatar
Vi hade ett kvinnligt KB när jag gjorde lumpen i början av nittiotalet. Liten, blond, rultig och söt. Det var kul att hon duschade med oss, inte så roligt att bära hennes packning + vapen i fält. Det undergrävde hennes auktoritet. En kvinnlig Fänrik hade vi också, som var helt OK. Förmodligen hästtjej, hon var stor och grov.

Självklart ska de göra lumpen. De kan göra mycket nytta trots att de är kvinnor. Se på Israel. Dessutom är det jämställdhet de luxe. Verkligen lika för alla.

Däremot är det viktigt att de inte får för mycket att säga till om. Då blir det hönsgård. Det militära är en hierarkisk organisation där alla är kuggar i ett maskineri, varken mer eller mindre.
Likformighet är vackert.

Förstår man inte det kan man vålla stor oreda. Det finns inte utrymme för diskussioner om manligt och kvinnligt, ”demokratiska beslut” eller Bonde söker fru. Det måste man ta ur dem illa kvickt. Armén brukade dock vara bra på att knäcka individens vilja, jag vet inte hur det är idag.

Jag kan inte nog betona hur bra det vore för Sverige om våra unga finge genomgå den eklut militärtjänstgöring är för egot. Det bygger karaktär, ger ryggrad och ståk_k. Man inser att man är så mycket starkare än man trott.
Senast redigerad av flesh-flute 2024-01-16 kl. 23:34.
Citera
2024-01-16, 23:27
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigStork
Gjorde lumpen för över 20 års sen på Amfibiebataljonen, Grk. Inga tjejer i vår pluton. Tror ej det skulle vara möjligt. Bar riktigt tungt korta sträckor. Upp till 48kg

Jag hör vad du säger. De passar inte för allt. Däremot hade de ju kunnat koka kålsoppa och sy i knappar. Don efter person så att säga. Ett riktigt grovt fruntimmer hade kanske till och med kunnat bära de 48 kilona.
Citera
2024-01-17, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Gnälligt och försvagat definitivt! Är bussen 3miln försenad sjukskriver man sig eller ringer expressen eller polisen.

Däremot och som en konsekvens av vårat samhälle, så importerades en halv miljon sandnegrer som inget annat gör än belastar Sverige och gör saken än värre
En har miljon?

Vad snackar du om!?

I Sverige finns det 3 miljoner systembelastande invandrare.
Citera
2024-01-17, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
En har miljon?

Vad snackar du om!?

I Sverige finns det 3 miljoner systembelastande invandrare.

Ännu värre i så fall!

Syftade på direktimporten av väljare, ca 500.000 stycken till sossarna, som hädanefter och istället röstar på Nyans, för ett nytt kalifat och burkhas åt alla.
Citera
2024-01-17, 10:01
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Givii
Jag låg inne på K4 och hade RA180 utbildning i Boden där ett kompani hade några brudar. Alla gruppchefer och korpraler var tjejer, dvs plutonsbefäl och dylikt.
Jag har aldrig skådat så lata personer, någonsin. Totalt efterblivna. Dem lökade medan killarna fick slita med högantenn, etc.
Flera incidenter där dem stått och brölat på alla killar.
Tjejer hör inte hemma i Försvarsmakten.

S3 i Boden var ett av de första regementen som tog in kvinnliga VPL och det stämmer säkert som du skriver eftersom att de kvinnliga VPL vid den tiden behövde kvalificera sig för befälstjänster PB/KB för att få göra VPL.
Citera
2024-01-17, 18:28
Medlem
Det jag märkte av under min tid i Försvarsmakten men även vad jag har hört sägas frekvent av folk därefter är att de tjejer som väljer värnplikt och delar logement och dusch med killar som regel också tar emot stora mängder kuk. Det är inte ovanligt med värnpliktiga tjejer som blir påsatta av ett dussin killar när de ligger inne.
Citera
2024-01-17, 21:52
Medlem
Katzespeiens avatar
Låg inne för dryga femton år sedan. Av grannplutonens tjejer hoppade väl fyra av sex av efter ca 3 månader för att de gick till psykologen och sade att de mådde dåligt. De män som ångrade sin närvaro och försökta gråta för psykologen fick inte avsluta sin värnplikt i förtid. Jag tror vår pluton hade tre en hoppade av enligt ovan. Två blev kvar till muck. Ingen av dem utom en kunde bära sitt vapen/packning/stridsväst mot slutet hårdare övningar och hon som kunde bära sitt vapen och väst hade en gammal skada som ibland gjorde att männen fick ta hennes grejer i alla fall.

Kvinnor skall göra soldater inte vara soldater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in