• 1
  • 2
2024-01-15, 18:40
Medlem
Med tanke på tråden om att 70% av tjejerna har psykiska problem i mönstringen, hur funkar det med de kvinnor som är i den svenska försvarsmakten? Pallar de med stressen, jargongen, kylan, utskällning av befäl osv.

Har de egna logement, sover på andra våningar osv ?

Apropå kyla. På en övning vi hade så var det faktiskt -30 C. Ville man gå på muggen så var det en sittning på en papplåda som gällde. jag kan lova man lusläste inte DN när man satt på den.. undrar hur dagens ömtåliga snöflingor skulle hantera det.. det var någon stackare som fick äran att ta hand om papplådan när övningen var slut.
Citera
2024-01-15, 19:07
Medlem
ElakTants avatar
Varför mönstrar dom ens om dom inte vill göra lumpen? Än så länge är det ju frivilligt för kvinnor. Personligen så är svaret nej, det hade inte funkat. Med eller utan psykisk ohälsa, det är inte min grej. Hade inte löst att skjuta någon heller. Minns inte att jag ens har lappa till någon någonsin, så jag tror inte jag ska vara där. Men det finns säkert kvinnor som gör lika bra ifrån sig som män i försvaret. Jag tror dock dessa utgör undantagen, eftersom det behövs testosteron för vissa saker.
Citera
2024-01-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Med tanke på tråden om att 70% av tjejerna har psykiska problem i mönstringen, hur funkar det med de kvinnor som är i den svenska försvarsmakten? Pallar de med stressen, jargongen, kylan, utskällning av befäl osv.

Apropå kyla. På en övning vi hade så var det faktiskt -30 C. Ville man gå på muggen så var det en sittning på en papplåda som gällde. jag kan lova man lusläste inte DN när man satt på den.. undrar hur dagens ömtåliga snöflingor skulle hantera det.. det var någon stackare som fick äran att ta hand om papplådan när övningen var slut.

Syftet med mönstring är väl att undersöka kandidaternas egenskaper och utifrån det välja ut de som uppfyller kraven? Då borde man ju rimligen ha sågat dina farhågor med fotknölarna. Eller?
Citera
2024-01-15, 19:16
Citat:
Ursprungligen postat av ElakTant
Varför mönstrar dom ens om dom inte vill göra lumpen? Än så länge är det ju frivilligt för kvinnor.

Enligt vilken lag då?
Citera
2024-01-15, 19:45
Medlem
Då jag gjorde lumpen hade vi några tjejer i plutonen och de klarade sig betydligt bättre än den genomsnittlige 08:an. Deras närvaro ledde oftast till en sundare jargon, de hade eget logement med eget duschutrymme. I fält klarade de sig lika bra som andra.
Citera
2024-01-15, 19:52
Medlem
ElakTants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Enligt vilken lag då?

Är det lag på det?
Citera
2024-01-15, 20:00
Citat:
Är det lag på det?

Ja, sedan 2010 gör lagen inte längre skillnad på kön:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-1994-1809/

Tillägg: Det framgår alltså av paragraferna 2 – 3, första kapitlet.
Senast redigerad av WP52 2024-01-15 kl. 20:03.
Citera
2024-01-15, 20:23
Medlem
Nicholassarkozys avatar
De brudar som har vapentjänst i hemvärnet idag är iaf inga syltryggar. Oftast dock ännu mer tävlingsinriktade eller ska pusha sig.. När jag gjorde lumpen för 30 år sen fanns där inget kjoltyg.

När vi har övningar följer vi hemvärnets råd kring hur man sover osv.. men eftersom vi är ett sammansvetsat gäng sover vi lite hur som helst, tar turer i duschen och skitlådan eldar vi upp med lite tändvätska.
Citera
2024-01-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bv202

Har du ägnat dig själv och de svenska männen en tanke i det sista? Måste vara det svagaste och gnälligaste folket som existerat i modern tid, bara ta en titt på erat samhälle.
Citera
2024-01-15, 20:30
Medlem
ElakTants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Ja, sedan 2010 gör lagen inte längre skillnad på kön:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-1994-1809/

Tillägg: Det framgår alltså av paragraferna 2 – 3, första kapitlet.

Jaha. Är det bara jag som tänker att det kan bli fel fokus med en massa honor i samma kompani som er män? För att inte snacka om alla intriger som kan uppstå istället för att fokusera på krig? Och dessutom alla förhållanden där den ena går all in för att skydda den andra som en man blivit tillsammans med?

Det är anledningen till att man inte ska blanda könen på tex ett behandlingshem iallafall. Ingen tänker på behandlingen, utan bara på sex och romantiska fantasier som skapas därinne. 😉
Citera
2024-01-15, 20:49
Medlem
Citat:
Jaha. Är det bara jag som tänker att det kan bli fel fokus med en massa honor i samma kompani som er män? För att inte snacka om alla intriger som kan uppstå istället för att fokusera på krig? Och dessutom alla förhållanden där den ena går all in för att skydda den andra som en man blivit tillsammans med?

Det är anledningen till att man inte ska blanda könen på tex ett behandlingshem iallafall. Ingen tänker på behandlingen, utan bara på sex och romantiska fantasier som skapas därinne. 😉
För några år sedan var det radiotrafik mellan ett fartyg från marinen och folk på basen i karlskrona, eller mellan två fartyg, som spelades in, skämtades om och släpptes av ryssarna. Det var rena fjortisdiskot där man flörtade eller snackade om killar eller liknande. Klart det blir så när unga killar och tjejer arbetar tillsammans så intensivt. Gissar att när killar och tjejer är placerade tillsammans sänks stridsvärdet med minst 1/3.
Citera
2024-01-15, 20:54
Citat:

Det har inte varit några större problem tidigare i varken värnplikt eller internationella insatser.

Erfarenheterna från kriget i Ukraina visar inte heller på några problem. Tvärt om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in