• 1
  • 2
2024-01-15, 17:35
Medlem
Hej! Jag har för några år sedan blivit avstängd från Swedbank pgr av att dem inte tyckte min information jag gav om en Swish var tillräcklig. Tror det handlade om någon tusenlapp. Efter det så blev jag less så jag skaffade en utländsk bank. Jag har inte haft något ”jobb” direkt, utan gjort lite diverse webbtjänster från utomlands så jag kunnat gå runt. Inte betalt skatt på det.

Nu till problemet. Jag vill verkligen skaffa ett ”vanligt” arbete. Jag vill kunna få struktur på min vardag och komma ut i arbetslivet. Dock så har jag varit till 5 olika banker och alla har nekat mig konto. Har skulder sedan tidigare och vill gärna betala av dem men det är ju helt omöjligt om jag inte har en bank eller inkomst. De frågar vem min arbetsgivare är och jag har sagt att jag levt på sparade pengar men att jag nu vill börja jobba. De har bett mig ge utdrag på senaste 4 månaders ”lönespec” och om jag inte kan uppge det så får jag inte öppna ett konto hos dem. Men jag har ju inget? Alla har sagt tvär nej åt mig.

Jag har inte haft ett mobilt BankID heller. Jag känner mig verkligen utanför samhället och vet inte vad jag ska ta mig till. Har inte Swish heller.

Jag vill verkligen börja jobba och betala av mina skulder och komma ut i arbetslivet.

Det är en mänsklig rättighet att få öppna ett svenskt bankkonto men läste att om man inte ”skött” sig så kan dem neka. Tycker det säger emot sig självt.

Hittade en internetbank Lunar, men dem kräves verifiering via bank id så det gick inte.

Har ni tips på hur jag kan lösa detta? Vet inte vem jag ska vända mig till.

Tack
Citera
2024-01-15, 17:44
Medlem
webDings avatar
Möjligtvis kan Freja var ett alternativ, kolla...

https://frejaeid.com/vad-ar-skillnad...ja-och-bankid/
Citera
2024-01-15, 17:54
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Du får skaffa ett jobb som kan betala ut din lön på svi, så får du få den så de första 4 månaderna.

Som det är nu ser du ju ut som en målvakt för penningtvätt i bankens ögon
Citera
2024-01-15, 18:06
Bannlyst
Du har uppenbarligen bara skrapat på utan, en snabb sökning ger följande information:

https://www.swedishbankers.se/fakta-...rna-i-sverige/

Totalt 123 banker i Sverige

Testa att vara ärlig och testa att mörka, men kriga på, du har en jävla massa banker kvar att snacka med!
Citera
2024-01-15, 18:50
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RikoTobo
Nu till problemet. Jag vill verkligen skaffa ett ”vanligt” arbete. Jag vill kunna få struktur på min vardag och komma ut i arbetslivet. Dock så har jag varit till 5 olika banker och alla har nekat mig konto.
Om du inte lyckas få konto hos någon av storbankerna genom att hänvisa till kontraheringsplikt (banker får skita i sådana lagar utan konsekvens numera tydligen) så kan du ju bara be arbetsgivaren betala till ditt utländska konto, om ditt konto har BIC/IBAN (kontonummer vid internationell överföring) så kan du bara uppge det för arbetsgivaren, borde inte vara något problem för dem att betala lön till ett sådant.
Citera
2024-01-15, 19:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej! Jag har för några år sedan blivit avstängd från Swedbank pgr av att dem inte tyckte min information jag gav om en Swish var tillräcklig. Tror det handlade om någon tusenlapp. Efter det så blev jag less så jag skaffade en utländsk bank. Jag har inte haft något ”jobb” direkt, utan gjort lite diverse webbtjänster från utomlands så jag kunnat gå runt. Inte betalt skatt på det.

Nu till problemet. Jag vill verkligen skaffa ett ”vanligt” arbete. Jag vill kunna få struktur på min vardag och komma ut i arbetslivet. Dock så har jag varit till 5 olika banker och alla har nekat mig konto. Har skulder sedan tidigare och vill gärna betala av dem men det är ju helt omöjligt om jag inte har en bank eller inkomst. De frågar vem min arbetsgivare är och jag har sagt att jag levt på sparade pengar men att jag nu vill börja jobba. De har bett mig ge utdrag på senaste 4 månaders ”lönespec” och om jag inte kan uppge det så får jag inte öppna ett konto hos dem. Men jag har ju inget? Alla har sagt tvär nej åt mig.

Jag har inte haft ett mobilt BankID heller. Jag känner mig verkligen utanför samhället och vet inte vad jag ska ta mig till. Har inte Swish heller.

Jag vill verkligen börja jobba och betala av mina skulder och komma ut i arbetslivet.

Det är en mänsklig rättighet att få öppna ett svenskt bankkonto men läste att om man inte ”skött” sig så kan dem neka. Tycker det säger emot sig självt.

Hittade en internetbank Lunar, men dem kräves verifiering via bank id så det gick inte.

Tack

Du kan läsa på här och se om det är tillämpbart för dig.

"Rätt till betalkonto med grundläggande funktioner"

"Alla konsumenter som kan visa att de är bosatta inom EES har rätt att få öppna ett så kallat betalkonto med grundläggande funktioner i svenska banker."

https://www.konsumenternas.se/konsum...ll-betalkonto/
Citera
2024-01-15, 19:12
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Hade varit bra om du berättade vilka du redan har testat men hos Skandiabanken ringer man till kundtjänsten om man saknar bankid så skickar de dig en personlig kod där du är folkbokförd i ett rekommenderat brev så kan du sedan aktivera bankid via internetbanken.
Citera
2024-01-15, 20:32
Medlem
öppna ett konto på skandiabanken? Jag flyttade över dit från swedbank för ettpar år sedan, bästa jag gjort.
dem kan hjälpa dig med bankid också, så länge du är folkbokförd i Sverige och har svenskt personnummer.
Citera
2024-01-15, 20:36
Medlem
Airstrykemans avatar
Varit i en liknande situation. Blev avstängd från banken, och var utan bank-id, swish och ett bank konto i över ett år.

När jag sen skulle öppna ett nytt konto tog jag med mig ett anställningsavtal, och då fick jag öppna ett konto. Det var det som krävdes för mig. Hade dock inga skulder som du beskriver, osäker om det påverkar.

Satsa på att fixa fram något typ av anställningsavtal.
Citera
2024-01-15, 21:05
Medlem
Sonny00s avatar
Det låter märkligt att bankerna kräver att man visar upp ett anställningsavtal. Även arbetslösa har ju en lagstadgad rätt att öppna ett vanligt konto med grundläggande funktioner.
Citera
2024-01-15, 21:59
Medlem
ElakTants avatar
Det här är en fruktansvärd utveckling. Hur fick bankerna denna makten? Det är ju kunderna som är vad som ger bankerna sina pengar. Att behöva ansöka och få nej var verkligen ingenting jag hade förväntat mig skulle ske. Jobb eller inte, den som behöver ett konto har väl förmodligen tänkt att några pengar ska komma in. Förr lockade bankerna med bättre räntor för att ta över varandras kunder. Och om någon inte uppfyller kraven för att få lån är det ju bara att inte bevilja det. Bankerna har för mycket pengar idag helt klart. Kryptovaluta kanske snart inte går att undvika att sätta sig in i, om man vill ta makten tillbaka från bankerna och deras maktgalna beteende mot vanligt folk. Äckligt rent ut sagt.
Citera
2024-01-15, 22:36
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det låter märkligt att bankerna kräver att man visar upp ett anställningsavtal. Även arbetslösa har ju en lagstadgad rätt att öppna ett vanligt konto med grundläggande funktioner.
Ja hur fan ska man annars få in arbetslöshetsersättningen? Samtidigt tar färre och färre emot kontanter. Ska man ha ett kontantfritt samhälle kan man ju inte neka folk ett konto i en bank. Det säger ju sig själv. Hur ska dessa betala sin mat? Sitt boende?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in