2024-01-15, 11:45
Medlem
Snart ska jag bli basse, fick Basskyddssoldat och har inte hört så mycket om det tidigare, lyckats få fram lite info där de påstår att de är lite "fräsigare" än vanlig amfbasse men mer än så vet jag inte. Tänkte kolla om någon har koll på inriktningen
Citera
2024-01-15, 12:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Låter coolt.

Citat:
Din främsta uppgift som basskyddssoldat är att tillsammans med din grupp upptäcka, analysera och hantera hot mot fasta och tillfälliga marinbaser.

Som basskyddssoldat är du en viktig länk i skyddet och bevakningen av marinens basområden och örlogsfartyg. Du ingår i grupp om 6-8 soldater.

En typisk arbetsuppgift är rörlig bevakning, då du och din pluton bevakar ett visst område och rör er inom det. Ni kan också försvara platser eller objekt som exempelvis en förråd, tillfälliga baser eller fartyg. Du arbetar med transportskydd genom att eskortera fordon eller fartyg.

Fräsigare vet jag inte. Men klart du jobbar med skydd. Litet som special operations group. När det krisar så ringer man ju upp dessa som har skydd som uppgift.
Citera
2024-01-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Låter coolt.

Fräsigare vet jag inte. Men klart du jobbar med skydd. Litet som special operations group. När det krisar så ringer man ju upp dessa som har skydd som uppgift.

Det låter väldigt häftigt. En liten grupp med en rörlig spaning är ju ändå rätt fräsigt, iaf enligt mig. tack för svaret!
Citera
2024-01-15, 13:38
Medlem
Bevakningssoldat hette det på min tid.
Väktare med AK4
Citera
2024-01-15, 14:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronsbil
Det låter väldigt häftigt. En liten grupp med en rörlig spaning är ju ändå rätt fräsigt, iaf enligt mig. tack för svaret!

Jo men ändå tänk. Det är coolt men om Gud förlåte krig. Sä är det ni och flygplatsjägare som åker dit först. Om krig med Ryssland så kommer de liksom skicka Spetsnaz mot just er. Ta ut våra flyg och marinbaser innan vår statsminister ens kunde säga det var krig. Stor ansvar för er. Ni är vår lands första barriär av försvar.
Citera
2024-01-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Bevakningssoldat hette det på min tid.
Väktare med AK4

Fanns väl något som hette "Närskydd" på min tid, men de var fältsoldater.
Citera
2024-01-15, 14:56
Medlem
Citat:
Jo men ändå tänk. Det är coolt men om Gud förlåte krig. Sä är det ni och flygplatsjägare som åker dit först. Om krig med Ryssland så kommer de liksom skicka Spetsnaz mot just er. Ta ut våra flyg och marinbaser innan vår statsminister ens kunde säga det var krig. Stor ansvar för er. Ni är vår lands första barriär av försvar.

Kriget i Ukraina har lärt oss ett och annat. Bla att det du beskriver ovan inte har hänt i Ukraina och
kommer förmodligen inte hända i sverige heller.

Enligt doktrinen skulle ju Russarna ha listor på alla piloter som dom skulle avrätta med spetznas
styrkor. Hur många spetznas attacker har inträffat i ukraina på 1.5 år. Noll vad vi vet.
Citera
2024-01-15, 15:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Kriget i Ukraina har lärt oss ett och annat. Bla att det du beskriver ovan inte har hänt i Ukraina och
kommer förmodligen inte hända i sverige heller.

Enligt doktrinen skulle ju Russarna ha listor på alla piloter som dom skulle avrätta med spetznas
styrkor. Hur många spetznas attacker har inträffat i ukraina på 1.5 år. Noll vad vi vet.

Nej vem vet. Spetznas ska ju ha försökt i inledningen av kriget. Slå till i Kiev. Problemet var då att Ukraina hade egna Spetznas. Kunde slå tillbaka. Men ja vem vet? Det ska alltså finnas listor på varenda svensk JAS-pilot. Dödar du en av dessa så kommer ju det kvitta att vi har plan värda miljarder. Ingen i liv kan flyga dom. Men alla dessa scenarior är ju svenska försvaret beredda på. Om man ens anar att Spetznas kommer sätter man in svenska egna Spetznas.
Citera
2024-01-15, 15:12
Medlem
Citat:
Nej vem vet. Spetznas ska ju ha försökt i inledningen av kriget. Slå till i Kiev. Problemet var då att Ukraina hade egna Spetznas. Kunde slå tillbaka. Men ja vem vet? Det ska alltså finnas listor på varenda svensk JAS-pilot. Dödar du en av dessa så kommer ju det kvitta att vi har plan värda miljarder. Ingen i liv kan flyga dom. Men alla dessa scenarior är ju svenska försvaret beredda på. Om man ens anar att Spetznas kommer sätter man in svenska egna Spetznas.

Ja ! Du skickar ju en basskyddsoldatsgrupp som kan slå ut spetznas gruppen...
Citera
2024-01-15, 15:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ja ! Du skickar ju en basskyddsoldatsgrupp som kan slå ut spetznas gruppen...

Japp precis. Sedan fan tänk inte på att dessa Spetznas ska vara några extra. De blöder och går att döda som vem som. När det kommer till kritan brukar ju svenska soldater sopa gatan när det ens kommer till övningskriga mot andra.
Citera
2024-01-15, 15:32
Medlem
Citat:
Japp precis. Sedan fan tänk inte på att dessa Spetznas ska vara några extra. De blöder och går att döda som vem som. När det kommer till kritan brukar ju svenska soldater sopa gatan när det ens kommer till övningskriga mot andra.

Dessutom: Glöm inte att Ryska soldater super 24/7.
Tre glada ryska soldater kommer vandrande på skogsväg, fulla som as och sjunger för full hals:
Kalinka, Kalinka, Kalinka min vän

men man skall aldrig underskatta ryssen, han kan fler trix än vi tror

https://www.youtube.com/watch?v=Hzk5Ir37wjM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in