2024-01-14, 22:37
Medlem
DrDoaks avatar
Jag bor i Skåne. Som frågan lyder; är det lätt att få jobb om man kommer in i detta yrke som gröning idag?

Jag är inte jättepigg på att vara resemontör och vara bortrest 5-6 dagar i veckan. Jag vill hellre ha ett jobb lokalt.
Citera
2024-01-15, 00:20
Medlem
Kycklingtasss avatar
Jag skulle säga att det givetvis beror på om du har några potentiella arbetsgivare lokalt. Exempelvis större verkstäder för jordbruks-/skogsbruks-/byggmaskiner.
Citera
2024-01-15, 07:31
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Jag bor i Skåne. Som frågan lyder; är det lätt att få jobb om man kommer in i detta yrke som gröning idag?

Jag är inte jättepigg på att vara resemontör och vara bortrest 5-6 dagar i veckan. Jag vill hellre ha ett jobb lokalt.

Är det jobb lokal så kan du exempelvis kolla efter bosch rexroth certified partners.

De som jobbat med drifttagning av hydraulik har haft en bakgrund inom el och varit servicetekniker.
Se till att utbildningen du går ger elkunskaper och programmeringskunskaper inom plc. Annars är det nog svårt att få jobb.

Service av vindkraftverk kanske är något, men det är nog något jag skulle kunna lära en servicetekniker på en vecka.

Kolla efter de som jobbar mot tung industri det är oftast där hydrauliken finns.
Men de flesta jobben innebär rätt säkert resor, men kanske kan du hitta något där du jobbar i närområdet.
Men tyvärr innebär nog de flesta jobben långa resor.
Citera
2024-01-15, 18:26
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
De som jobbat med drifttagning av hydraulik har haft en bakgrund inom el och varit servicetekniker.
Se till att utbildningen du går ger elkunskaper och programmeringskunskaper inom plc. Annars är det nog svårt att få jobb.
https://www.ith.se/yh-utbildning/hyd...kniker-distans

Det känns som ITH bara driver en scamutbildning som inte ger jobb i så fall. Ingen el eller PLC.
Citera
2024-01-15, 18:28
Medlem
Truck reparatörer sysslar mycket med sånt.
Citera
2024-01-15, 18:29
Medlem
Conams avatar
Citat:

Kolla med nån lastbilspåbyggare, där finns sug efter hydrauliker!
Citera
2024-01-15, 18:37
Medlem
tnems avatar
Citat:
https://www.ith.se/yh-utbildning/hyd...kniker-distans

Det känns som ITH bara driver en scamutbildning som inte ger jobb i så fall. Ingen el eller PLC.

De är väldigt lite hydraulik idag som styrs mekaniskt. Utan allt är kopplat med el och sedan styrs det av en dator/plc.
Steg 1 brukar vara att man har signal ut på IO när det inte funkar. Vart med vid flertalet gånger man fått höra att hydrauliken inte funkar, fast det inte finns någon signal till den.

De kunskaperna kan finnas under kurser som heter något annan också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in