2024-01-14, 16:04
Medlem
Tanken slog mig bara om det fanns möjlighet att lägga in x antal pengar i ett skalbolag och sedan använda sig av dessa för att trada crypto valutor för att sedan komma in i bolaget.

Tänkte mest på aktie utdelning då man får ner skattesatsen.
Annars skulle jag trada privat kan swebank etc slå larm till skatteverket och be mig beskatta alla mina köp.

Är det någon som har hört att detta går? eller är det en dröm bara?

MVH M
Citera
2024-01-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marioparty
Tanken slog mig bara om det fanns möjlighet att lägga in x antal pengar i ett skalbolag och sedan använda sig av dessa för att trada crypto valutor för att sedan komma in i bolaget.

Annars skulle jag trada privat kan swebank etc slå larm till skatteverket och be mig beskatta alla mina köp.

MVH M

Ja, det går väl, men det låter lite korkat att göra så. Istället för att betala skatt på inkomst av kapital så får du betala bolags skatt och på det (reducerad) skatt för utdelning. Och detta är om utdelningen stannar under gränsen för lågskattad utdelning, annars blir det istället arbetsgivaravgift och inkomstskatt.

Kanske finns något fall där det lönar sig, men inte sådär per automatik iaf.
Citera
2024-01-14, 16:22
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:

MVH M

Det finns väl en gräns för hur mycket du får ta utdelning. Typ max 2-3 basbelopp på hela aktiekapitalet och max 5% av löneunderlaget.
Betalar du inte ut någon lön (som är jättemycket skatt på) så kan du inte heller ta utdelning.
Och ligger det kvar i bolaget så måste du skatta på vinsten

Att komma undan skatt på lagligt vis i Sverige är nog en dröm.
Sveriges hela system är uppbyggt på att beskatta privatpersoner / konsumtion
Citera
2024-01-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Det finns väl en gräns för hur mycket du får ta utdelning. Typ max 2-3 basbelopp på hela aktiekapitalet och max 5% av löneunderlaget.
Betalar du inte ut någon lön (som är jättemycket skatt på) så kan du inte heller ta utdelning.

Tack för svaren.
Är det någon av er som har koll på vad estland har för skattesatser/regler? För där bör skatten på bolag vara annolunda.
För mig att ett ab inte kostar mer än ett par tusen
Citera
2024-01-14, 22:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Lite missvisande kommentar.
AB betalar bolagsskatt på årets vinst..
Om man tar ut lön under året så minskar vinsten (och därmed bolagskatten) men det blir ännu högre skatter på uttaget genom sociala avgifter och privat inkomstskatt.
Utdelning påverkar inte vinsten i bolaget. Utdelning kan endast göras efter bolaget haft vinst och denna fastställts i årsredovisningen. På utdelning är det också privat skatt för den som får utdelningen, denna skatt kan variera kraftigt beroende på vilket slags bolag det är bl.a. mellan 20 och 50 % kan den vara, men om man sköter det optimalt ligger denna skatt på 20 eller 25 % (beroende på om det är ett fåmansbolag eller inte). Naturligtvis finns det en gräns för hur mycket utdelning man kan ta ut. Det finns också en (ofta lägre) gräns för hur mycket som är optimalt att ta ut för att betala så låg skatt som möjligt.
Citera
2024-01-14, 22:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tack för svaren.
Är det någon av er som har koll på vad estland har för skattesatser/regler? För där bör skatten på bolag vara annolunda.
För mig att ett ab inte kostar mer än ett par tusen
Lätt att googla men jag har för mig att det är ”flat rate” på typ 20 %. Se upp för Svenska skatter när du har Estniskt bolag!
Citera
2024-01-15, 03:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:

MVH M

"för att sedan komma in i bolaget"

Vad menar du med det?

För övrigt är det som du beskriver en dålig affär.
Citera
2024-01-15, 21:54
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Lite missvisande kommentar.
AB betalar bolagsskatt på årets vinst..
Om man tar ut lön under året så minskar vinsten (och därmed bolagskatten) men det blir ännu högre skatter på uttaget genom sociala avgifter och privat inkomstskatt.
Utdelning påverkar inte vinsten i bolaget. Utdelning kan endast göras efter bolaget haft vinst och denna fastställts i årsredovisningen. På utdelning är det också privat skatt för den som får utdelningen, denna skatt kan variera kraftigt beroende på vilket slags bolag det är bl.a. mellan 20 och 50 % kan den vara, men om man sköter det optimalt ligger denna skatt på 20 eller 25 % (beroende på om det är ett fåmansbolag eller inte). Naturligtvis finns det en gräns för hur mycket utdelning man kan ta ut. Det finns också en (ofta lägre) gräns för hur mycket som är optimalt att ta ut för att betala så låg skatt som möjligt.

Varför rättar du mig , Vad var det som var missvisande?
Citera
2024-01-15, 22:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Varför rättar du mig , Vad var det som var missvisande?
Allt detta var lite fel (även om jag förstår vad du menar - du menar från ett skatteoptimalt perspektiv).

Citat:
Citera
2024-01-16, 19:41
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Allt detta var lite fel (även om jag förstår vad du menar - du menar från ett skatteoptimalt perspektiv).

Förenklingsregeln:
"Förenklingsregeln innebär att du kommer att beskattas som inkomst av kapital motsvarande din andel av aktierna i företaget av en total utdelning på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året före utdelningen"

Löneuttagskravet:
Det lönebaserade utrymmet kan användas av fåmansföretagare som äger aktier som motsvarar minst 4 procent av kapitalet i företaget. Dessutom ska fåmansföretagaren, eller någon närstående, ha tagit emot en viss lägsta lön från fåmansföretaget eller dess dotterföretag året före utdelningen, det s.k. löneuttagskravet.
Lönen år 2021 måste ha varit det lägsta av 409 200 kronor plus 5 % av samtliga löner i företaget och dess dotterföretag eller 654 720 kr. Detta för att få använda hälften av de kontant utbetalade lönerna som lönebaserat utrymme vid beräkning av kapitalbeskattad utdelning för utdelningar som görs år 2022. Tänk på att det bara är kontanta ersättningar som räknas och andra skatterättsliga förmåner som t.ex. bilförmån eller bostadsförmån inte räknas in varken vid beräkning av löneuttagskravet eller löneunderlaget.

5% blir kanske fel om man räknar på det. Men eftersom han är själv i sitt bolag så blir ju det lönebaserade utrymmet litet. All hans vinst kommer ju från cryptovaluta.
Han måste plocka ut vinst i företaget som lön för att få utdelningsutrymme året efter.
Och om han väljer att istället behålla pengarna i företaget för att ackumulera utdelningsutrymmet så
måste han ju betala skatt på överskjutande kapital i bolaget.
Citera
2024-01-17, 10:59
Medlem
Citat:
Förenklingsregeln:
"Förenklingsregeln innebär att du kommer att beskattas som inkomst av kapital motsvarande din andel av aktierna i företaget av en total utdelning på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året före utdelningen"

Löneuttagskravet:
Det lönebaserade utrymmet kan användas av fåmansföretagare som äger aktier som motsvarar minst 4 procent av kapitalet i företaget. Dessutom ska fåmansföretagaren, eller någon närstående, ha tagit emot en viss lägsta lön från fåmansföretaget eller dess dotterföretag året före utdelningen, det s.k. löneuttagskravet.
Lönen år 2021 måste ha varit det lägsta av 409 200 kronor plus 5 % av samtliga löner i företaget och dess dotterföretag eller 654 720 kr. Detta för att få använda hälften av de kontant utbetalade lönerna som lönebaserat utrymme vid beräkning av kapitalbeskattad utdelning för utdelningar som görs år 2022. Tänk på att det bara är kontanta ersättningar som räknas och andra skatterättsliga förmåner som t.ex. bilförmån eller bostadsförmån inte räknas in varken vid beräkning av löneuttagskravet eller löneunderlaget.

5% blir kanske fel om man räknar på det. Men eftersom han är själv i sitt bolag så blir ju det lönebaserade utrymmet litet. All hans vinst kommer ju från cryptovaluta.
Han måste plocka ut vinst i företaget som lön för att få utdelningsutrymme året efter.
Och om han väljer att istället behålla pengarna i företaget för att ackumulera utdelningsutrymmet så

Vad menar du med sista meningen?
Citera
2024-01-17, 17:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Förenklingsregeln:

Löneuttagskravet:

Du har fortfarande lite fel på begreppen. Man plockar inte ut vinst som lön. Man kan ta ut lön, vilket minskar resultatet - vilket minskar bolagsskatten. Kapitalet i bolaget har ingen betydelse för skatten (annat än i extremfall, Lex Uggla - som numera bör vara överspelat), enbart vinsten har betydelse för bolagsskatten.

Lönebaserad lågbeskattad utdelning baseras på 50 % av kontanta löner i bolaget. 5 % som du nämner har att göra med minimiuttag av lön, inte maxuttag (detta framgår också av den text som du hänvisar till). Om man inte når upp till denna nivå kan man inte använda lönebaserad lågbeskattad utdelning alls, utan då är det förenklingsregeln (schablon) som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in