2024-02-12, 19:22
Medlem
Eg0x3s avatar
Curry, kanel och chiliflakes… det handlar jag frekvent
Citera
2024-02-13, 17:39
Medlem
Ingefära till de tjocka revbenen. Paprikapulver och Mejram till Gulasch. Timjan till köttbiten och Dragon till Bean.
Citera
2024-02-14, 00:20
Medlem
Paprikapulver! Det är magiskt till allt!!
Citera
2024-02-14, 02:21
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag lägger många timmar på matlagning på en månad. Kanske oproportionerligt mycket, men det är något jag får mycket glädje och njutning av.

Hemma hos oss är det skriande åtgång på dillfrö, har jag insett. Tomma dillfröburkar har jag så att jag kan gödsla med. Detta för att jag använder mycket dillfrö när jag gör fond ett några gånger i månaden, men även som en fin touch i örtsalter jag tillverkar. I bägge dessa fall är det även trevligt med vanlig, färsk dill men dillfrö har lite starkare smak och ger en viss skjuts.

Mitt myckna bruk av dillfrö har kommit sig av att jag testade det en gång och var sedan dess såld. Nu har jag insett hur mycket saker man kan piffa till med denna underbara ingrediens.

Nog om mig.. Vilka kryddor går åt mest hemma hos dig, och varför just dessa? Vad använder du dem till?

Glad hasch.

Alltså dillfrö! Älskar. Luh dat.
Hade ingen aning förrän jag i något slags drag av genialitet en dag drog ner en glasburk i korgen på lilla Coop i en svensk kuststad. Väl hemma - efter en sjöfärd till familjens sommarhus - mortlade jag dillfrö och blandade ner i en mix av panko, rågmjöl och kokos, vitpeppar och salt. Sedan panerade jag abborrfiléer med ägg och denna concoction...och stekte i smör. OMG. OMG.

Därefter såld. Strykande och stökig åtgång: Fisk- och skaldjursrätter, ostmackor, falukorv, köttfärsröror, fläskrätter, örtiga kalla såser, vinägretter...

Så mitt svar på TS blir:

Dillfrö <3
Rosmarin
Vitlök
Smoked paprika
Oregano
KP, kryddispepparis
Senast redigerad av ArtificialElegance 2024-02-14 kl. 02:26.
Citera
2024-05-03, 11:59
Medlem
Amors avatar
Blivit beroende av gochugaru. Nästan irriterad att jag inte upptäckte det tidigare. Tänk mild söt chili, passar nästan till allt.

Aldrig mer vanliga chiliflakes
Citera
2024-05-03, 17:02
Medlem
Sladdarens avatar
Superkryddan ;-) som heter superkrydda med kanel, ingefära och lite muskot
till.. nä nä inte risgrynsgröt utan fiberhavregrynsgröt med lingonsylt å mjölk ;-)

Vågar ni testa ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in