2024-01-13, 12:36
Medlem
Vi ska renovera vårt kök. Det finns idag fläktar som är integrerad i hällen. Luften sugs neråt istället för uppåt.

Ngn som testat dessa? Kan de verkligen vara bättre än en traditionell fläkt som suger uppåt?

De pratade om kolfilterfläkt, men det ska även gå att leda ut luften genom väggen. Det måste väl vara bättre.
Citera
2024-01-13, 12:42
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
Vi ska renovera vårt kök. Det finns idag fläktar som är integrerad i hällen. Luften sugs neråt istället för uppåt.

Ngn som testat dessa? Kan de verkligen vara bättre än en traditionell fläkt som suger uppåt?

De pratade om kolfilterfläkt, men det ska även gå att leda ut luften genom väggen. Det måste väl vara bättre.
Har ingen praktisk erfarenhet av lösningen, men skulle inte köpa en sådan häll utan att ha sett och hört från en som använt hällen under minst 6 månader dagligen att det verkligen funkar.
Så jag tycker att du gör helt rätt som tänker efter innan, då den tekniska lösningen strider mot naturlagarna.
Varm luft stiger.
Citera
2024-01-13, 13:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Bättre är de självklart inte, det har ingen påstått och det är inte det som är försäljningsargumentet heller. Varm luft och ånga stiger uppåt och en fläkt som drar oset i sidled gör bara en del av arbetet.

Argumentet är istället att slippa kåpan över spisen.

Varför ens nämna kolfilterfläkt? Har du ingen fläkt och kanal över spisen idag?
Citera
2024-01-13, 14:43
Medlem
Idag har jag vanlig fläkt över hällen. Luften går ut.

Men nu ska vi renovera och ändra i köket. Så frågan är vad jag ska ha imorgon. Hade Pusteli här och de sa att integrerad fläkt fungerar lika bra. Jag är ju skeptisk... Men på Pusteli lät det som att det var lika bra i alla fall. Därav detta innlägg.

Man är ju sugen på att höra från ngn med erfarenhet
Citera
2024-01-13, 22:06
Medlem
tnems avatar
Citat:

Har du en djupare gryta/kastrull så släpps stekos och ånga ut högre upp, skall en fläkt som suger neråt klara det så får det vara något grymt bra drag på den för att det skall fungera. (Troligen behöver man hörselskydd också. )
Jag tror inte det är någon bra lösning möjligen en nödlösning i något fall.
Citera
2024-01-13, 23:37
Moderator
rotadents avatar
Jag trodde mest man hade sånt om man har hällen i exempelvis en köksö och inte vill skärma av rummet med ett rör från taket mitt i rummet. Det finns ju såna som inte sitter i hällen också utan sticker upp ur bänken bakom hällen, däribland såna som normalt är nedfällda i bänken men som åker upp när man drar igång dem. Jag tror inte att de är att föredra om man har ett alternativ, det är nog mer ett sätt att över huvud taget ha ventilation när man inte har hällen på en plats där det går att ha en traditionell köksfläkt.
Citera
2024-01-14, 08:12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Idag har jag vanlig fläkt över hällen. Luften går ut.

Men nu ska vi renovera och ändra i köket. Så frågan är vad jag ska ha imorgon. Hade Pusteli här och de sa att integrerad fläkt fungerar lika bra. Jag är ju skeptisk... Men på Pusteli lät det som att det var lika bra i alla fall. Därav detta innlägg.

Man är ju sugen på att höra från ngn med erfarenhet

Det funkar bättre än ingen spiskåpa, men sämre än en spiskåpa monterad över hällen.

Jag hade hellre haft en nedhängande kåpa över köksön än en hällintegrerad fläkt.
Citera
2024-01-14, 08:37
Medlem
En modegrej så dum att man häpnar. Man får säkert ha fläkten på högsta hastighet för minsta kok å suget ut värmen ur huset fortare än mått.. rent ut sagt idiotiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in