• 1
  • 2
2024-01-13, 11:18
Avstängd
Som rubriken. Hur svårt är det att få jobb inom IT i Stockholm nu?

Har intervjuerna blivit krångligare?

Hur mycket försöker dom pressa ned lönerna?

Hur många har blivit uppsagda i branschen?
Citera
2024-01-13, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Som rubriken. Hur svårt är det att få jobb inom IT i Stockholm nu?

Har intervjuerna blivit krångligare?

Hur mycket försöker dom pressa ned lönerna?

Hur många har blivit uppsagda i branschen?

Är du ung kvinna som det ser bra ut att ha anställd så verkar arbetsmarknaden vara fantastisk.
Citera
2024-01-13, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Är du ung kvinna som det ser bra ut att ha anställd så verkar arbetsmarknaden vara fantastisk.
Utveckla det här tack. Vilka fördelar får företagen av det? En anledning till att jag "ruttnat" på den svenska IT-branschen är f.ö. för att det nästan bara är män som knattrar på tangentbord (dagarna i ända) i den. Inte sällan med unken elitistkultur och mycket dåligt med kreativa ideér. Det blir lite tjatigt.
Citera
2024-01-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Utveckla det här tack. Vilka fördelar får företagen av det? En anledning till att jag "ruttnat" på den svenska IT-branschen är f.ö. för att det nästan bara är män som knattrar på tangentbord (dagarna i ända) i den. Inte sällan med unken elitistkultur och mycket dåligt med kreativa ideér. Det blir lite tjatigt.

Svenska företag verkar ha fått för sig att "mångfald" är otroligt viktigt. Mångfald betyder då fler unga vita kvinnor. Att däremot ifrågasätta varför det knappt finns någonting annat än unga vita kvinnor på HR-avdelningarna, det är däremot förbjudet.
Citera
2024-01-13, 11:48
Bannlyst
Citat:
Svenska företag verkar ha fått för sig att "mångfald" är otroligt viktigt. Mångfald betyder då fler unga vita kvinnor. Att däremot ifrågasätta varför det knappt finns någonting annat än unga vita kvinnor på HR-avdelningarna, det är däremot förbjudet.
Jag förstår. "Tvåfald" då? Det är en märklig och omogen bransch det där. Tror det är bättre utomlands, fast jag har aldrig varit anställd hos någon utomlands längre tid. Inom IT. Har IT-jobb utomlands nu (Berlin, "remote") som jag ska börja på "inom sinom tid" tänkte jag. Det är inte så bråttom. Betydligt mycket öppnare klimat där. Jag har jobbat lite med dom här tidigare.

Förstår faktiskt inte heller varför någon som har möjlighet att få sk. "remote"-arbete utomlands (med mycket högre lön, ofta) skulle vilja jobba i Stockholm, som trådstarten handlar om. Det är väl det sociala då kanske, eller? Mindre krångel? Säkrare anställning? "Rätt tidszon"? Mer?
Citera
2024-01-13, 17:19
Medlem
Citat:

Tyvärr verkar det fungera i andra branscher också.
Citera
2025-05-14, 13:56
Avstängd
hur ser det ut på stockholms IT-jobbmarknad nu?
Citera
2025-05-14, 14:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
hur ser det ut på stockholms IT-jobbmarknad nu?

Torrt.
Citera
2025-05-14, 14:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Torrt.

hur många har tappat jobbet och är på gränsen att tvingas sälja sin BR?
Citera
2025-05-14, 14:05
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
hur många har tappat jobbet och är på gränsen att tvingas sälja sin BR?

Har du seriöst inget bättre än att hänga på Flashback och vara avundsjuk på folk med bostadsrätter?
Primitiv livsstil.

För att svara på din fråga, så ingen - folk har generösa inkomstförsäkringar som varar rätt länge utöver det facken erbjuder.
Citera
2025-05-14, 17:00
Medlem
Folk i IT tjänar generellt betydligt högre än snittet och den som har några år på nacken lär inte ha några problem med att hitta jobb. Undantaget är möjligen konsulterna som har det lite tuffare nu, färre vill anställa svindyra konsulter i rådande "sämre" tider.

Annars är arbetsmarknaden bra.

IT är inte för alla heller, vissar har bara inte det som krävs och jag antar att det är främst dom som klagar och gnäller.
Senast redigerad av DaddyCool64 2025-05-14 kl. 17:05.
Citera
2025-05-15, 01:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Har du seriöst inget bättre än att hänga på Flashback och vara avundsjuk på folk med bostadsrätter?
Primitiv livsstil.

För att svara på din fråga, så ingen - folk har generösa inkomstförsäkringar som varar rätt länge utöver det facken erbjuder.

ett av livets största nöjen. är du själv arbetslös?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in