2024-01-15, 00:06
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyra
Är knappast gänglangare. Drogerna kommer antagligen från gängen, men vi har inga dunjackor som står och trycker på skolgårdarna och på torgen. Klart dom är involverade, men inte på samma sätt som i förorten.
Ja. Du säger ju det själv.
Att gäng är involverade.
Att det inte är någon som är klädd sterotypiskt förort som becknar betyder väl inte att gäng inte kontrollerar handeln med cannabis.
De säljer åt gängen. Hur svårt är det att fatta?
Det har alltid varit gäng som hållt i detta.
Innan var det andra "gäng" som jag inte tänker nämna.
Men bara för att de inte gled omkring på sina Harleys i väst och sålde femmor så betyder det inte att de inte höll i bisnissen.
Citera
2024-01-15, 00:32
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Majorna är enligt en undersökning jag läste för några år sedan Göteborgs mest drogliberala stadsdel. Efter att ha bedrivit "deltagande observation" i området under en tid kan jag bekräfta att så är fallet. Att föräldrarna inte dyker upp på informationsmöte kanske inte så mycket beror på att dom "inte vill se" utan för att dom själva är precis lika flummiga som ungarna.

Det där informationsmötet pratade jag med ett par kollegor om som bor i Majorna och har barn när det var aktuellt. Ingen utav dem hade inte fått någon information om att det skulle hållas ett möte. Har hört att det var väldigt få överlag som inte hade fått någon inbjudan. Att polisen sen går ut i GP och gnäller på att ingen dykt upp blir bara pinsamt.
Citera
2024-01-15, 01:12
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Orkar inte leta upp källor nu. Men källor finns på att Majorna har störst andel missbrukare i Göteborg. So there's that.
Stadsdelen toppar i Västsverige när det gäller egendomsbrott (vilket jag för övrigt antar att trådaktuella sprängningen klassas som).
Unga Kris har gått ut och varnat för att det är exceptionellt vanligt att ungdomar sprider misshandelsvideos just i Majorna.
Som varandes en av de mer centrala delarna av stan, har Majorna (Majorna-Linné) alltid haft relativt hög brottsstatistik. Näst högst efter Centrum i ett par kategorier. Och i paritet med övriga stan i övriga kategorier.

Så har det varit i många år, även om det eskalerat på sistone. Så jag vet inte varför majornaborna alltid envisas med att hävda att det är lugnt i stadsdelen. Kan bara anta att det beror på att de
A: Är vänstermuppar med skygglapparna på. Vänsterfolk har en otrolig förmåga att missa brottslighet som pågår under näsan på dem.
B: Är rödvinsborgare som aldrig bott i annat än centrala delar av storstäder. När de säger att Majorna är lugnt, jämför de med typ Centrum - inte yttre områden som Lundby eller Askim.

Sen är brottsligheten säkert begränsad till vissa delar av Majorna. Men så är det i alla stadsdelar, så den gubben går inte.

Majorna var notoriskt stökigt och otryggt på 80-talet. Det städades senare upp och ansågs länge vara en väldigt trygg stadsdel, det är först nu på senare år som det börjat på nytt. Skulle ändå föredra majorna framför gamlestan eller brunnsparken eller brunparken som den kanske bör döpas om till.
Citera
2024-01-15, 05:23
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Ja. Du säger ju det själv.
Att gäng är involverade.
Att det inte är någon som är klädd sterotypiskt förort som becknar betyder väl inte att gäng inte kontrollerar handeln med cannabis.
De säljer åt gängen. Hur svårt är det att fatta?
Det har alltid varit gäng som hållt i detta.
Innan var det andra "gäng" som jag inte tänker nämna.
Men bara för att de inte gled omkring på sina Harleys i väst och sålde femmor så betyder det inte att de inte höll i bisnissen.

Gå tillbaka och läs va jag skrev.
Citera
2024-01-15, 05:33
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Stadsdelen toppar i Västsverige när det gäller egendomsbrott (vilket jag för övrigt antar att trådaktuella sprängningen klassas som).

Nej. Egendomsbrott är typ cykelstölder och sånt. En sprängning är allmänfarlig ödeläggelse.
Citera
2024-01-15, 06:33
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Nej. Egendomsbrott är typ cykelstölder och sånt. En sprängning är allmänfarlig ödeläggelse.

Så kanske det är. Tror egendomsbrott är en ganska bred kategori som innefattar allt från stöld till skadegörelse, och då mot både lös och fast egendom (det senare tror jag alltså bla är fastigheter).
Allmänfarlig ödeläggelse verkar kräva att gärningen inneburit fara för allmänheten. Vilket det garanterat inneburit i just det här fallet. Men eventuellt är en sprängning inte per definition allmänfarlig ödeläggelse, utan bara om den sker på ett sätt som innebär fara*.
Hur man sedan redovisar brottsstatistik för stadsdelar vet jag ej. Kanske faller även brottet allmänfarlig ödeläggelse under kategorin egendomsbrott i statistiken? Eller inte - jag vet som sagt var ej.

*Bara så det inte blir några missförstånd: Jag har naturligtvis ingen aning.
Citera
2024-01-15, 14:35
Medlem
Citat:
Är knappast gänglangare. Drogerna kommer antagligen från gängen, men vi har inga dunjackor som står och trycker på skolgårdarna och på torgen. Klart dom är involverade, men inte på samma sätt som i förorten.
Skitsnack, de cirkulerar runt Mariaplan och kiosken vid Gröna vallen varje dag när polisvagnen inte står parkerad på torget.
Citera
2024-01-15, 16:27
Medlem
GrodanKermit1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgNO3
Skitsnack, de cirkulerar runt Mariaplan och kiosken vid Gröna vallen varje dag när polisvagnen inte står parkerad på torget.
Det stämmer precis det du säger. Ser man inte detta så blundar man.
Citera
2024-01-15, 19:25
Medlem
Bajskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgNO3
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanKermit1
Det stämmer precis det du säger. Ser man inte detta så blundar man.

Stämmer in. Jag har köpt gräs av utrikiska springisar i majorna ett gäng gånger. Vill också minnas att privata värdar + allmännyttan släppte en rapport på temat för ett par år sedan.
Citera
2024-01-16, 07:39
Medlem
Statsminister2030s avatar
Vid 23.45-tiden under måndagskvällen skulle polisen stoppa ett fordon på Djurgårdsgatan i Majorna och behövde inleda ett förföljande då föraren försökte köra ifrån polispatrullen.

– De såg två bilar som stack iväg när polisbilen kom och tog rygg på den ena, säger polisens presstalesperson Hans-Jörgen Ostler.

En biljakt inleds och längs vägen kastar personerna i bilen ut droger, som senare kunde säkras av polisen.
Gp.se

Det knarkas inte särskilt mycket i Majorna om man får tro vissa i tråden
Citera
2024-01-16, 14:30
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
3 personer häktade.
https://www.gp.se/krim/begars-haktad...c-b4a59e0a0f74

Låst artikel.

Om någon vill och kan får den gärna dela med sig av innehållet i artikeln.
Observera regel 1.02. Upphovsrättsskyddat material
Citera
2024-01-16, 16:42
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
3 personer häktade.
https://www.gp.se/krim/begars-haktad...c-b4a59e0a0f74

Låst artikel.

Om någon vill och kan får den gärna dela med sig av innehållet i artikeln.
Observera regel 1.02. Upphovsrättsskyddat material

För att undvika missförstånd:
Två män anhölls natten mellan lördag och söndag. De är begärda häktade, dvs de är inte häktade ännu.
En tredje man har anhållits. Står inte när, men artikeln är publicerad idag 16/1.

Sammanfattning från artikeln:
*MGM 1: 45-årsåldern. Misstänkt för grov allmänfarlig ödeläggelse, grovt vapenbrott grovt narkotikabrott. Anhållen natten 13-14/1. Begärd häktad 16/1. Förnekar brott. Tidigare brottslighet: narkotika- och tillgreppsbrott, förberedelse till stöld mm.

*MGM 2: 35-årsåldern. Misstänkt för grov allmänfarlig ödeläggelse och grovt narkotikabrott. Anhållen natten 13-14/1. Begärd häktad 16/1. Tidigare brottslighet: våldtäkt, misshandel, bedrägeri mm.

*MGM 3: 55-årsåldern. Misstänkt för grovt narkotikabrott. Anhållen (oklart när), kommer begäras häktad.

Om jag tolkar artikeln rätt så handlar narkotikabrotten för samtliga om att polisen hittat narkotika i samband med gripandet av männen. Detta ska ha skett i MGM1:s bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in