Citat:
Ursprungligen postat av
MisterClueless
Majorna är enligt en undersökning jag läste för några år sedan Göteborgs mest drogliberala stadsdel. Efter att ha bedrivit "deltagande observation" i området under en tid kan jag bekräfta att så är fallet. Att föräldrarna inte dyker upp på informationsmöte kanske inte så mycket beror på att dom "inte vill se" utan för att dom själva är precis lika flummiga som ungarna.
Orkar inte leta upp källor nu. Men källor finns på att Majorna har störst andel missbrukare i Göteborg. So there's that.
Stadsdelen toppar i Västsverige när det gäller egendomsbrott (vilket jag för övrigt antar att trådaktuella sprängningen klassas som).
Unga Kris har gått ut och varnat för att det är exceptionellt vanligt att ungdomar sprider misshandelsvideos just i Majorna.
Som varandes en av de mer centrala delarna av stan, har Majorna (Majorna-Linné) alltid haft relativt hög brottsstatistik. Näst högst efter Centrum i ett par kategorier. Och i paritet med övriga stan i övriga kategorier.
Så har det varit i många år, även om det eskalerat på sistone. Så jag vet inte varför majornaborna alltid envisas med att hävda att det är lugnt i stadsdelen. Kan bara anta att det beror på att de
A: Är vänstermuppar med skygglapparna på. Vänsterfolk har en otrolig förmåga att missa brottslighet som pågår under näsan på dem.
B: Är rödvinsborgare som aldrig bott i annat än centrala delar av storstäder. När de säger att Majorna är lugnt, jämför de med typ Centrum - inte yttre områden som Lundby eller Askim.
Sen är brottsligheten säkert begränsad till vissa delar av Majorna. Men så är det i
alla stadsdelar, så den gubben går inte.