2024-01-13, 13:38
Medlem
Majorna är en av de trevligaste stadsdelarna i Göteborg. Jag har också befunnit mig där ganska ofta genom åren.

Pundarna och alkoholisterna är oftast harmlösa även om det förekommer att de stjäl grannars cyklar eller bryter sig in i deras källarförråd. Irriterande, men går att leva med.

På senare år har det mångkulturella inslaget ökat, precis som överallt i Göteborg. Kriminella har haft råd att köpa bostadsrätter och kommunen har flyttat in nyanlända i hyresrätter.

Men jämfört med vilken annan del som helst av Göteborg så är Majorna fortfarande bra.

Frågan är dock om de förtjänar att ha det så bra med tanke på hur många som röstar på partierna som är för massinvandring. Feministiskt Initiativ var enormt stora i Majorna, liksom V och MP fortfarande är. Men det är kanske en annan fråga.

Brottsligheten och mångkulturen finns överallt i Göteborg. Men jag skulle ändå säga att Majorna är ett av de mest förskonade områdena.
Citera
2024-01-13, 13:41
Medlem
ROLIGT att Majorna mer och mer förvandlas till katastrof.

Hoppas det sprängs på riktigt ordentligt i framtiden hemma hos alla dom vänsterfeminister som röstat för detta och som varje år springer i första Maj tåget. Dom var tidigare skonade. Men dom senaste 10 åren har man dels börjat ge nyanlända lägenheter i Majorna, dels förflyttat stökiga kriminella från Östra Göteborg och Biskopsgården till Majorna. Resultat visar sig nu.

Rätt åt er, horjävlar.
Citera
2024-01-13, 13:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Vem är det egentligen som "misstänker" att det detonerat? Ingen av länkarna nämner det. Det har helt klart smällt. Vadå "misstänkt"?
Stod så i rubriken, antar att det kommer ifrån media.
Citera
2024-01-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Brottsligheten och mångkulturen finns överallt i Göteborg. Men jag skulle ändå säga att Majorna är ett av de mest förskonade områdena.

Jag skulle säga att du har fel.

Faktum är att många kriminella och problemfamiljer, inte sällan dom absolut värsta från våra förorter, förflyttas till områden som Majorna. Det är inte dom skötsamma som arbetar som det flyttas på, utan dom flyttar du på problemmänniskor. Folk som ofta har en hotbild och som många andra kriminella vill döda. Det är en del i varför man flyttat på dom.
Citera
2024-01-13, 13:51
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanKermit1
Jag bor i Majorna. En väldigt fin och mysig stadsdel. Till viss del. Så är det ju i många stadsdelar. Bara för att man trivs så får man inte blunda för den stora mängden narkotika som forsar omkring på gatorna i Majorna. För en tid sedan kallades det till föräldramöte i någon av Majornas skolor där polisen var med för att informera om hur ungdomar rekryteras till kriminella gäng. Väldigt dålig uppslutning, nästan inga va där. Känslan är att man inte vill se det som sker.
Känslan är väl att Majorna inte är värre än andra stadsdelar, men att låtsas att det skulle va bättre är ju helt galet. Skiten finns överallt och traskar man omkring på gatorna i Majorna en kväll så går man igenom små moln av cannabisrök. Och det kan man ju välja att inte märka. Men det som röks, det som knarkas i landshövdingehusen i Majorna (och överallt givetvis) köps in av någon, säljs av någon och detta gynnar gängkriminaliteten. Baksidan av det myntet är att det sprängs och skjuts överallt.
Majorna är enligt en undersökning jag läste för några år sedan Göteborgs mest drogliberala stadsdel. Efter att ha bedrivit "deltagande observation" i området under en tid kan jag bekräfta att så är fallet. Att föräldrarna inte dyker upp på informationsmöte kanske inte så mycket beror på att dom "inte vill se" utan för att dom själva är precis lika flummiga som ungarna.
Citera
2024-01-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Du bor inte i Göteborg va? Verkar känna dåligt till Majorna…

Jag bodde där tidigare, i Göteborg. Jag känner inte till Majorna dåligt, även om jag aldrig bott där. Var har jag fel? Menar du på att en överväldigande majoritet där inte är vänsterväljare? Menar du på att majoriteten av dom som skriker "inga rasister på våra gator" inte är från Majorna?
Eller vart har jag fel?

Menar du på att Majorna traditionellt sett dom senaste 30 åren inte har varit en stadsdel beståendes av 98% svenskar eller finnar? Menar du på att Majorna varit ett ghetto med mångkultur i alla år?

Tala gärna om för mig vart jag har fel?
Citera
2024-01-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g.vorz
Jag har en lägenhet på Såggatan, kan bekräfta att det varit en sprängning. Verkar vara ganska kraftig. Boende o området har gått till en samlingslokal just nu och inväntar info

Är inte Majorna ett "bättre" område i Gbg?

Till tråden, Göteborg är ett ghetto.
Citera
2024-01-13, 16:02
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Kan ni diskutera brottet istället för politik och flyktingar?

GM kan inte ha tagit en VOI eller liknande pga att de stängs ner kl 22 fredag och lördag.
Så han måste ha flytt till fots.
Om bilen inte var stulen så har snuten honom snart.
Citera
2024-01-13, 17:49
Medlem
Är exakt samma trappuppgång som ett mord skedde i för ca 10 år sen. Dock vet jag att dessa personer flyttade in i trappen för inte mer än 4 år sen.

https://blog.zaramis.se/2014/05/13/mord-i-majorna/
Citera
2024-01-13, 18:26
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbondesson
Är exakt samma trappuppgång som ett mord skedde i för ca 10 år sen. Dock vet jag att dessa personer flyttade in i trappen för inte mer än 4 år sen.

https://blog.zaramis.se/2014/05/13/mord-i-majorna/

Det mordet var ett svartsjukedrama om inte jag missminner mig. Tror verkligen inte det har med saken att göra..
Citera
2024-01-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Det mordet var ett svartsjukedrama om inte jag missminner mig. Tror verkligen inte det har med saken att göra..

Tror absolut inte det har något med det att göra. Bara otur.
Citera
2024-01-13, 18:39
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Majorna är enligt en undersökning jag läste för några år sedan Göteborgs mest drogliberala stadsdel. Efter att ha bedrivit "deltagande observation" i området under en tid kan jag bekräfta att så är fallet. Att föräldrarna inte dyker upp på informationsmöte kanske inte så mycket beror på att dom "inte vill se" utan för att dom själva är precis lika flummiga som ungarna.

Orkar inte leta upp källor nu. Men källor finns på att Majorna har störst andel missbrukare i Göteborg. So there's that.
Stadsdelen toppar i Västsverige när det gäller egendomsbrott (vilket jag för övrigt antar att trådaktuella sprängningen klassas som).
Unga Kris har gått ut och varnat för att det är exceptionellt vanligt att ungdomar sprider misshandelsvideos just i Majorna.
Som varandes en av de mer centrala delarna av stan, har Majorna (Majorna-Linné) alltid haft relativt hög brottsstatistik. Näst högst efter Centrum i ett par kategorier. Och i paritet med övriga stan i övriga kategorier.

Så har det varit i många år, även om det eskalerat på sistone. Så jag vet inte varför majornaborna alltid envisas med att hävda att det är lugnt i stadsdelen. Kan bara anta att det beror på att de
A: Är vänstermuppar med skygglapparna på. Vänsterfolk har en otrolig förmåga att missa brottslighet som pågår under näsan på dem.
B: Är rödvinsborgare som aldrig bott i annat än centrala delar av storstäder. När de säger att Majorna är lugnt, jämför de med typ Centrum - inte yttre områden som Lundby eller Askim.

Sen är brottsligheten säkert begränsad till vissa delar av Majorna. Men så är det i alla stadsdelar, så den gubben går inte.
Senast redigerad av fluff995 2024-01-13 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in