Citat:
Ursprungligen postat av
Aja Baja
Jag har bott i Norge i ett antal r, s jag kan gra en lite jmfrelse mot NRK.
Nu r det mycket som r likt, men jag ska trycka p de skillnader som nd finns.
I Norge brukar man lta bda sidor komma till tal, oavsett vad man tycker om motparten.
I Sverige ska man svra sig till rtt sida, utan att komma med ngra argument som visar att man kanske bara hller med till 95%, och drmed tillhr de "dumma".
Norska debatter r sakliga och respektfulla, medan i Sverige r det viktigt med pajkastning och att frska gra ner den andre retoriskt i stllet fr att vertyga ngon om sakfrgan det handlar om.
I Sverige talar politiker till folket som en dagisfrken som ska frklara ngot fr smbarn. I Norge frutstts att folk i varje fall har en allmnbildning och kan frst enklare argument.
I Sverige hlls folk okunnigt om varfr man ska tycka p ett visst stt. Det enda viktiga r att folket fr veta vad som r de korrekta sikterna, s att man vet vilka man sen ska mobba, de med fel sikter.
Jag skulle kunna fortstta, men ni frstr skert vad jag menar. S hr har det gtt till lngt innan invandringen. Det r anledningen till att folket har varit s korkat att de gr med p vad som helst som kommer frn rtt hll.
Det r inte bara "den goda sidan" som beter sig p det hr sttet. Tyvrr verkar det som att all opposition har en liknande taktik av att frska tvinga in rtt sikter fr annars r man inte en del av gruppen. Till exempel mste man tycka illa om elbilar fr att vara en kta invandringsmotstndare, vilket borde vara 2 separata frgor att ta stllning till.
SVT har sakta men skert blivit barnjournalen till 100%
Jag tro fanemig de vrsta kommunisterna p SVT brjade med att infiltrera barnredaktionen fr att sedan ta ver totalt.
Alice Bah Kuhnke brjade som barnprogramledare och blev EU parlamatiker fr den rdgrna pesten.
r det en slump?