• 8
  • 9
2024-01-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Hur kan s mnga hamna hos Kronofogden? 415.000 personer i sverige just nu finns i fogdens register.

Jag r intresserad av ekonomi rent allmnt och sparande i synnerhet. Jag brukar lyssna p diverse ekonomiprogram p regelbunden basis. Hrde detta nyss nr jag lyssnade p Plnboken samtidigt som jag lagade fredagskket. Jag fick en smrre chock och var tvungen att pausa och spela tillbaka. 415.000 personer. Av sveriges drygt 10 miljoner invnare. Det betyder grovt rknat att var 25e person i Sverige finns hos KFM.

Hur kan folk vara s laid back med sin ekonomi? Att tillta sig att hamna hos Kronofogden mste ju vara bland det smsta man kan gra. r det invandrarna som str fr de skyhga siffrorna eller har svenskarna helt tappat greppet om sin ekonomi?

Jag vet inte hur ni r uppvxta men jag kan minnas sedan barnsben att Kronofogden var det vrsta som kunde hnda. Det har skerligen etsat sig fast och s tnker jag n i dag. Har inte ni ftt det med er? Har det pltsligt blivit OK att strunta i ekonomin och stta sig sjlv i en s pissig sits att man hamnar hos Kronofogden?

Jag vill diskutera detta utifrn ett samhllsperspektiv, men r ven intresserad av att hra personliga anekdoter hur det kom sig att Du hamnade hos Kronofogden. Vill grna lra mig mer och f kad frstelse. Fr mig r KFM ngot totalt frmmande.

r du verkligen frvnad? Om man tnker p hur mnga jag knner s verkar det vl rimligt. Jag har en nra vn som r hos kronofogden. Av nra vnner s r han kanske 1/5. Sen av halvnra s knner jag skert ngon till som jag inte vet. Sen r min frus morbror och hans fru jtteskuldsatt (trots att de haft skuldsanering en gng...).

Statistiskt s lter det vldigt rimligt.
Citera
2024-01-26, 21:12
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
r du verkligen frvnad? Om man tnker p hur mnga jag knner s verkar det vl rimligt. Jag har en nra vn som r hos kronofogden. Av nra vnner s r han kanske 1/5. Sen av halvnra s knner jag skert ngon till som jag inte vet. Sen r min frus morbror och hans fru jtteskuldsatt (trots att de haft skuldsanering en gng...).

Statistiskt s lter det vldigt rimligt.
Ja fr mig r det otroligt frvnande. Jag har inget i min bekantskapskrets som haft med Kronofogden att gra.

Fick fr mig att det bara var samhllets bottenskrap, knarkare och socfall som hamnade dr, men bevisligen mste det ju vara mnga fler.
Citera
2024-01-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ja fr mig r det otroligt frvnande. Jag har inget i min bekantskapskrets som haft med Kronofogden att gra.

Fick fr mig att det bara var samhllets bottenskrap, knarkare och socfall som hamnade dr, men bevisligen mste det ju vara mnga fler.

hmmm, n det r nog korrekt

N min kompis jobbar faktiskt en hel del, r till och med med i Mensa. Men ja, han har dliga prioriteringar. Kanske har han lrt sig nu, det var ju 10 r sedan han kom med i kronkalleklubben, men jag tror han kade p det en del under covid. HAn br var klar snart d han har lneutmtning sedan ganska lnge och tjnar helt OK frutom att kronofogden tar allt s han bara har 10k kvar sen eller ngot.
Citera
2024-01-26, 21:57
Medlem
Imnshos avatar
Jag har jvligt svrt att frst den yngre generationens frhllningsstt till skulder.

Av princip skyr jag skulder som pesten. Det r en mental grej hos mig. Jag hatar att ligga ute med pengar. Nr jag var ung fanns en tidning som hette Lyckoslanten, med seriefigurerna Slsa&Spara, dr Slsa nstan beskrevs som en horaktig omoralisk skka.

Mina frldrar satte som heder att inte vara skyldiga ngon. Dom hade varit med om depressionen och hrt talas om andra tidigare ekonomiska kriser. Det pverkade ocks mig i min uppfostran.

Sjlv gjorde jag mig av med de sista studieskulderna fr 15 r sedan. Faktum r att jag sparade och jobbade nr jag pluggade och gick plus. Nr jag gavs chansen att jobba ver s tog jag givetvis det som betald vertid.

P mitt jobb idag tar alla yngre kollegor ut sin vertid som komp. Det verkar som att man inte tror att det r ngon mening att bygga upp en ekonomisk buffert.
Citera
2024-01-26, 22:02
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
hmmm, n det r nog korrekt

N min kompis jobbar faktiskt en hel del, r till och med med i Mensa. Men ja, han har dliga prioriteringar. Kanske har han lrt sig nu, det var ju 10 r sedan han kom med i kronkalleklubben, men jag tror han kade p det en del under covid. HAn br var klar snart d han har lneutmtning sedan ganska lnge och tjnar helt OK frutom att kronofogden tar allt s han bara har 10k kvar sen eller ngot.
Men om din kompis ltit sig hamna dr s r han ju faktiskt en sopa, eller? Normala mnniskor med fungerande hjrna och basal kunskap om ekonomi begriper att man fr rtta mun efter matscken?

Sms-ln r dligt. Konsumtionsln r dligt. Ln verlag r dligt, men det finns grader i helvetet. CSN r en sak. Bostadsln r en sak. Men resten r fan inte ok.

Blir s trtt p alla curlade bortskmda sms-lnande spelmissbrukande snorungar idag. Det r ingen stake i dom. De begriper inte fundamentala basbegrepp och inte har de gjort militrtjnst. Jttebra att vi ska g med i NATO sger jag. D kanske pojkflickorna tvingas att snra p sig marschkngorna och ta vapen i sin hand. - S kanske det blir karlar av dom till slut.
Citera
2024-01-26, 23:42
Medlem
Citat:
Men om din kompis ltit sig hamna dr s r han ju faktiskt en sopa, eller? Normala mnniskor med fungerande hjrna och basal kunskap om ekonomi begriper att man fr rtta mun efter matscken?

Sms-ln r dligt. Konsumtionsln r dligt. Ln verlag r dligt, men det finns grader i helvetet. CSN r en sak. Bostadsln r en sak. Men resten r fan inte ok.

Blir s trtt p alla curlade bortskmda sms-lnande spelmissbrukande snorungar idag. Det r ingen stake i dom. De begriper inte fundamentala basbegrepp och inte har de gjort militrtjnst. Jttebra att vi ska g med i NATO sger jag. D kanske pojkflickorna tvingas att snra p sig marschkngorna och ta vapen i sin hand. - S kanske det blir karlar av dom till slut.

Ja visst r det lite sant. Men han har ingen offermentalitet i det s ditt sista stycke r inte applicerbart.

Han har alltid klarat sig sjlv sen vi gick p gymnasiet s det gr ingen nd p honom ven om jag kan tycka att det r lite tragiskt hur han lever. Det r lite destruktivt. Han drog frst p sig massa skulder delvis genom sin dvarande flickvn tror jag. Ngon semester som var extremt viktig och ngon katt som behvde vrd. Han skulle vl vara klar men sen com covid. Han jobbade i en bransch s att han typ inte fick ngra pengar ett bra tag. Men han ville vl aldrig g till soc. S han lt bara fakturor g till fogden fr mat och hyra var vl viktigare. Han hamnade p sjukhus fr ngon infektion han typ hll p att d av ocks. Han kunde vl ha lst pengar under de senaste ren genom att g till soc under covid eller byta bransch fr att f upp ln, men av ngon anledning s vill han inte det.
Citera
2024-01-27, 00:37
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ja visst r det lite sant. Men han har ingen offermentalitet i det s ditt sista stycke r inte applicerbart.

Han har alltid klarat sig sjlv sen vi gick p gymnasiet s det gr ingen nd p honom ven om jag kan tycka att det r lite tragiskt hur han lever. Det r lite destruktivt. Han drog frst p sig massa skulder delvis genom sin dvarande flickvn tror jag. Ngon semester som var extremt viktig och ngon katt som behvde vrd. Han skulle vl vara klar men sen com covid. Han jobbade i en bransch s att han typ inte fick ngra pengar ett bra tag. Men han ville vl aldrig g till soc. S han lt bara fakturor g till fogden fr mat och hyra var vl viktigare. Han hamnade p sjukhus fr ngon infektion han typ hll p att d av ocks. Han kunde vl ha lst pengar under de senaste ren genom att g till soc under covid eller byta bransch fr att f upp ln, men av ngon anledning s vill han inte det.
Vilken soppa. Tragiskt.

Du ska hjlpa din vn.
Citera
2024-01-27, 00:41
Medlem
Citat:
Vilken soppa. Tragiskt.

Du ska hjlpa din vn.

Vad menar du att jag ska gra som jag inte gr?

Jag har vl funderat p att betala av hans skulder, men jag tror inte det hjlper ngot p lng sikt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in