• 8
  • 9
2024-01-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Hur kan så många hamna hos Kronofogden? 415.000 personer i sverige just nu finns i fogdens register.

Jag är intresserad av ekonomi rent allmänt och sparande i synnerhet. Jag brukar lyssna på diverse ekonomiprogram på regelbunden basis. Hörde detta nyss när jag lyssnade på Plånboken samtidigt som jag lagade fredagskäket. Jag fick en smärre chock och var tvungen att pausa och spela tillbaka. 415.000 personer. Av sveriges drygt 10 miljoner invånare. Det betyder grovt räknat att var 25e person i Sverige finns hos KFM.

Hur kan folk vara så laid back med sin ekonomi? Att tillåta sig att hamna hos Kronofogden måste ju vara bland det sämsta man kan göra. Är det invandrarna som står för de skyhöga siffrorna eller har svenskarna helt tappat greppet om sin ekonomi?

Jag vet inte hur ni är uppväxta men jag kan minnas sedan barnsben att Kronofogden var det värsta som kunde hända. Det har säkerligen etsat sig fast och så tänker jag än i dag. Har inte ni fått det med er? Har det plötsligt blivit OK att strunta i ekonomin och sätta sig själv i en så pissig sits att man hamnar hos Kronofogden?

Jag vill diskutera detta utifrån ett samhällsperspektiv, men är även intresserad av att höra personliga anekdoter hur det kom sig att Du hamnade hos Kronofogden. Vill gärna lära mig mer och få ökad förståelse. För mig är KFM något totalt främmande.

Är du verkligen förvånad? Om man tänker på hur många jag känner så verkar det väl rimligt. Jag har en nära vän som är hos kronofogden. Av nära vänner så är han kanske 1/5. Sen av halvnära så känner jag säkert någon till som jag inte vet. Sen är min frus morbror och hans fru jätteskuldsatt (trots att de haft skuldsanering en gång...).

Statistiskt så låter det väldigt rimligt.
Citera
2024-01-26, 21:12
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Är du verkligen förvånad? Om man tänker på hur många jag känner så verkar det väl rimligt. Jag har en nära vän som är hos kronofogden. Av nära vänner så är han kanske 1/5. Sen av halvnära så känner jag säkert någon till som jag inte vet. Sen är min frus morbror och hans fru jätteskuldsatt (trots att de haft skuldsanering en gång...).

Statistiskt så låter det väldigt rimligt.
Ja för mig är det otroligt förvånande. Jag har inget i min bekantskapskrets som haft med Kronofogden att göra.

Fick för mig att det bara var samhällets bottenskrap, knarkare och socfall som hamnade där, men bevisligen måste det ju vara många fler.
Citera
2024-01-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ja för mig är det otroligt förvånande. Jag har inget i min bekantskapskrets som haft med Kronofogden att göra.

Fick för mig att det bara var samhällets bottenskrap, knarkare och socfall som hamnade där, men bevisligen måste det ju vara många fler.

hmmm, nä det är nog korrekt

Nä min kompis jobbar faktiskt en hel del, är till och med med i Mensa. Men ja, han har dåliga prioriteringar. Kanske har han lärt sig nu, det var ju 10 år sedan han kom med i kronkalleklubben, men jag tror han ökade på det en del under covid. HAn bör var klar snart då han har löneutmätning sedan ganska länge och tjänar helt OK förutom att kronofogden tar allt så han bara har 10k kvar sen eller något.
Citera
2024-01-26, 21:57
Medlem
Imnshos avatar
Jag har jävligt svårt att förstå den yngre generationens förhållningssätt till skulder.

Av princip skyr jag skulder som pesten. Det är en mental grej hos mig. Jag hatar att ligga ute med pengar. När jag var ung fanns en tidning som hette Lyckoslanten, med seriefigurerna Slösa&Spara, där Slösa nästan beskrevs som en horaktig omoralisk sköka.

Mina föräldrar satte som heder att inte vara skyldiga någon. Dom hade varit med om depressionen och hört talas om andra tidigare ekonomiska kriser. Det påverkade också mig i min uppfostran.

Själv gjorde jag mig av med de sista studieskulderna för 15 år sedan. Faktum är att jag sparade och jobbade när jag pluggade och gick plus. När jag gavs chansen att jobba över så tog jag givetvis det som betald övertid.

På mitt jobb idag tar alla yngre kollegor ut sin övertid som komp. Det verkar som att man inte tror att det är någon mening att bygga upp en ekonomisk buffert.
Citera
2024-01-26, 22:02
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
hmmm, nä det är nog korrekt

Nä min kompis jobbar faktiskt en hel del, är till och med med i Mensa. Men ja, han har dåliga prioriteringar. Kanske har han lärt sig nu, det var ju 10 år sedan han kom med i kronkalleklubben, men jag tror han ökade på det en del under covid. HAn bör var klar snart då han har löneutmätning sedan ganska länge och tjänar helt OK förutom att kronofogden tar allt så han bara har 10k kvar sen eller något.
Men om din kompis låtit sig hamna där så är han ju faktiskt en sopa, eller? Normala människor med fungerande hjärna och basal kunskap om ekonomi begriper att man får rätta mun efter matsäcken?

Sms-lån är dåligt. Konsumtionslån är dåligt. Lån överlag är dåligt, men det finns grader i helvetet. CSN är en sak. Bostadslån är en sak. Men resten är fan inte ok.

Blir så trött på alla curlade bortskämda sms-lånande spelmissbrukande snorungar idag. Det är ingen stake i dom. De begriper inte fundamentala basbegrepp och inte har de gjort militärtjänst. Jättebra att vi ska gå med i NATO säger jag. Då kanske pojkflickorna tvingas att snöra på sig marschkängorna och ta vapen i sin hand. - Så kanske det blir karlar av dom till slut.
Citera
2024-01-26, 23:42
Medlem
Citat:
Men om din kompis låtit sig hamna där så är han ju faktiskt en sopa, eller? Normala människor med fungerande hjärna och basal kunskap om ekonomi begriper att man får rätta mun efter matsäcken?

Sms-lån är dåligt. Konsumtionslån är dåligt. Lån överlag är dåligt, men det finns grader i helvetet. CSN är en sak. Bostadslån är en sak. Men resten är fan inte ok.

Blir så trött på alla curlade bortskämda sms-lånande spelmissbrukande snorungar idag. Det är ingen stake i dom. De begriper inte fundamentala basbegrepp och inte har de gjort militärtjänst. Jättebra att vi ska gå med i NATO säger jag. Då kanske pojkflickorna tvingas att snöra på sig marschkängorna och ta vapen i sin hand. - Så kanske det blir karlar av dom till slut.

Ja visst är det lite sant. Men han har ingen offermentalitet i det så ditt sista stycke är inte applicerbart.

Han har alltid klarat sig själv sen vi gick på gymnasiet så det går ingen nöd på honom även om jag kan tycka att det är lite tragiskt hur han lever. Det är lite destruktivt. Han drog först på sig massa skulder delvis genom sin dåvarande flickvän tror jag. Någon semester som var extremt viktig och någon katt som behövde vård. Han skulle väl vara klar men sen com covid. Han jobbade i en bransch så att han typ inte fick några pengar ett bra tag. Men han ville väl aldrig gå till soc. Så han lät bara fakturor gå till fogden för mat och hyra var väl viktigare. Han hamnade på sjukhus för någon infektion han typ höll på att dö av också. Han kunde väl ha löst pengar under de senaste åren genom att gå till soc under covid eller byta bransch för att få upp lön, men av någon anledning så vill han inte det.
Citera
2024-01-27, 00:37
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Ja visst är det lite sant. Men han har ingen offermentalitet i det så ditt sista stycke är inte applicerbart.

Han har alltid klarat sig själv sen vi gick på gymnasiet så det går ingen nöd på honom även om jag kan tycka att det är lite tragiskt hur han lever. Det är lite destruktivt. Han drog först på sig massa skulder delvis genom sin dåvarande flickvän tror jag. Någon semester som var extremt viktig och någon katt som behövde vård. Han skulle väl vara klar men sen com covid. Han jobbade i en bransch så att han typ inte fick några pengar ett bra tag. Men han ville väl aldrig gå till soc. Så han lät bara fakturor gå till fogden för mat och hyra var väl viktigare. Han hamnade på sjukhus för någon infektion han typ höll på att dö av också. Han kunde väl ha löst pengar under de senaste åren genom att gå till soc under covid eller byta bransch för att få upp lön, men av någon anledning så vill han inte det.
Vilken soppa. Tragiskt.

Du ska hjälpa din vän.
Citera
2024-01-27, 00:41
Medlem
Citat:
Vilken soppa. Tragiskt.

Du ska hjälpa din vän.

Vad menar du att jag ska göra som jag inte gör?

Jag har väl funderat på att betala av hans skulder, men jag tror inte det hjälper något på lång sikt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in