Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-01-12, 01:58
Medlem
Vilken olivolja är nyttig(are) än de andra? Det har väl gjorts tester som visar att vissa inte är något särskilt medans vissa är riktigt bra. Menar inte då om jag skall köpa "virgin" eller ej, utan vilket märke.

Tackar och bockar.
Citera
2024-01-12, 02:03
Bannlyst
Det som är nyttigt är väl det man har brist på, men jag skulls nog meat köpt olivolja för smakens skull
Citera
2024-01-12, 02:15
Medlem
Magnums avatar
Du bör köpa en oblandad.
Många producenter blandar ut den finaste oljan med skräpolja nu för att lägga sig precis på gränsen till att få kallas virgin. Fin oblandad olja är svindyr numera.
Monini är en bra olja bland de vanliga massproducerade och säljs i många butiker.
Citera
2024-01-12, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Vad ska du ha den till?
En svensk kallpressad rapsolja är det bästa man kan välja och så lite kryddor till.

Varför skulle någon människa köpa kallpressad rapsolja?
Rykpunkt på 107°C, det är bara som att be om att få hälsoproblem, utöver de andra mängder av problem vi redan ser med vegetabiliska oljor.

Rapsolja är billig skit och en industriell restprodukt, och ingen förutom de allra fattigaste bör köpa detta skräp.
Citera
2024-01-12, 03:39
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Varför skulle någon människa köpa kallpressad rapsolja?
Rykpunkt på 107°C, det är bara som att be om att få hälsoproblem, utöver de andra mängder av problem vi redan ser med vegetabiliska oljor.

Rapsolja är billig skit och en industriell restprodukt, och ingen förutom de allra fattigaste bör köpa detta skräp.

Förutom att raps är en växt som är naturligt förekommande i Sverige till skillnad från olivträdet.
Vad köper ni som går i vuxensäris?
Citera
2024-01-12, 03:51
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Samtliga proponenter ur samtliga läger hävdar att just den olja de tilltalas av alltid har de nyttigaste egenskaperna.

I mitt tycke är extra virgin olivolja direkt från odlaren godast till maträtter och såser, rapsolja är bättre vid stekning och kokosfett använder jag när jag friterar. Palmolja är förkastligt.
Citera
2024-01-12, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opriviligierad
Vilken olivolja är nyttig(are) än de andra? Det har väl gjorts tester som visar att vissa inte är något särskilt medans vissa är riktigt bra. Menar inte då om jag skall köpa "virgin" eller ej, utan vilket märke.

Tackar och bockar.
Skulle gissa att de onyttiga effekterna av oljor övergår dom nyttiga aspekterna. Olivolja har högre energivärde än rent bordssocker.

Vilken olja du ska använda beror nog på tillämpning. För bröd och vissa tilltugg är det italiensk olja som gäller, för generell matlagning är det oftast spansk, och för sallad&grönt är det tveklöst grekisk för mig. Ska du fritera kan du ta avokado-olja eller raps, eventuellt jordnötsolja.

Vilket märke är mycket efter smak och tycke. Märket Zeta tycker jag är skit i största allmänhet (inte bara gällande oljor). En annan sak som kan nämnas är att våra buteljerade oljor skulle aldrig en genuin spanjor, italienare eller grek använda. Man åker istället till närmsta tillförlitliga lanthandel eller köper direkt ifrån jordbrukarna. Inte kommersiella produkter.

Kan rekommendera följande:
Italienska oljor: Fonte Di Fiano Extra Virgin Olive Oil
https://cdn.shopify.com/s/files/1/04...g?v=1619621797

Itigo intenso: https://media.delitea.se/product-ima...v-500-ml-1.jpg

Grekisk olja:
https://www.fontana.se/wp-content/up...-1536x1229.jpg
Citera
2024-01-12, 04:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opriviligierad

Tackar och bockar.
Köp en kallpressad olja och håll dig ifrån Italienska billigare olivoljor.
Citera
2024-01-12, 05:04
Medlem
Monini eller De Cecco som standard.
Citera
2024-01-12, 05:23
Bannlyst
Paolos.
Citera
2024-01-12, 08:31
Medlem
Ingen märkesrekomendation men undvik de flesta billigare oljor om du vill ha ett uns av kvalitet. Generellt håller jag Italiensk högst.
Men finns såklart bra Spansk och Grekisk också.
Någonstans runt 200:- minst för en halvliter är väl vettigt, om du ska ha det i kryddsyfte.
Ska du ha det att steka i kan du gå ner några kronor, eller steka i något helt annat. Typ Svensk rapsolja.

Förra veckans avsnitt av Meny i P1 handlade om olivolja. Väldigt intressant faktiskt.
Kanske på en mer nördig nivå, men finns lite tips om hur man hittar rätt och vettig kvalitet.

https://sverigesradio.se/avsnitt/sa-...asta-olivoljan
Senast redigerad av M.J.A 2024-01-12 kl. 08:33.
Citera
2024-01-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Förutom att raps är en växt som är naturligt förekommande i Sverige till skillnad från olivträdet.
Vad köper ni som går i vuxensäris?

Vad spelar det för någon roll vart den odlas? Tror du din kropp är genetiskt modifierad för att äta extremt onaturlig restprodukter från industrin?

De som gåt på vuxensäris äter kallpressad rapsolja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in