2024-02-29, 01:49
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Dune 2 har fått väldigt höga betyg nästan rakt i genom överallt. Vare sig man tycker om Dune 1 eller 2 så är det solklart att Denis Villeneuve har bevisat sig genom några av hans tidigare filmer vara en av de mest intressanta regissörerna just nu.

Men Dagens Nyheters Sebastian Lindvall, är superkränkt av någon oklar och outgrundlig anledning. Han ger filmen betyget 2/5 i en dåligt skriven och skitnödig recension som förmodligen huvudsakligen skrivits av ChatGPT där Lindvall sen färgat texten med sin egen psykiskt sjuka och olämpliga prägling med en sjukt opassande ton ovärdig en recension.

1) Lindvall säger sig t.ex. numera "ta avstånd från Villeneuvekulten".
- Va?! Okej? Att ta avstånd från Hamas är sunt, men va? Lindvall är alldeles för onödigt grov i sitt ordval. Villeneuve kunde inte bry sig mindre om en obetydlig nolla vars recensioner har en kvalitet av hundavföring.

2) Lindvall är en rasist. Han verkar ha problem med att huvudrollsinnehavaren råkar vara vit och i en obehaglig underton kallar han Chalamets karaktär för en ”vit frälsare”.
- Va?! Varför så mycket fokus kring ras och hudfärg Lindvall. Om du nu tänker så mycket på ras och hudfärg så är du en rasist. Punkt.

3) Lindvall hatar att filmen har "noll erotik".
- Va?! Nästan alla filmer har onödigt mycket naket och sexscener som är väldigt cringe och tillför absolut ingenting till handlingen, tvärtom agerar de som fillers. Själv kan jag tycka att det är uppfriskande med filmer som inte har erotik eller sexscener så man kan se dom med familjen, barnen utan att känna obehag och cringe-känslor. Men Lindvall är ju säkerligen vänster och där är man ju besatt av sex, könsdysfori, och LGBTQ samt att man ska prata om sånt med barn. Så en rasist i punkten ovanför och en sexist här. Det bara fortsätter.

4) Lindvall avslutar med en jävligt obehaglig kommentar där han öppet fantiserar om Villeneuve i en grovt sexuell situation: "Jag tycker nästan synd om Villeneuve. Vad plågsamt det måste vara att ta sig an en så lång ökenvandring med en pinne i röven".
- VA?! Var fan kom den här sjuka bilden och tanken ifrån Sebastian Lindvall? Varför så jävla hatisk? Sebastian Lindvall sänker sig själv ytterligare till en nivå jag inte trodde att han kunde sjunka till med tanke på hur lågt han sjönk redan i de tre punkterna ovan. Nu är han även en simpel pervers hatspridare på nätet. Extremt oseriös och oprofessionell.

5) Sebastian Lindvall är slutligtvis en talanglös liten fjant som ingen bryr sig om, utanför möjligtvis hans påtagligt lilla sfär av bekanta, är dom endast två personer? Han och två bögpolare? Ingen vet. En muppjävel som fuskar fram sina recensioner genom ChatGPT och ändå gör bort sig totalt på nätet med sin kränkta tokvänsterhatretorik kring regissören och dennes verk. Ett sjukt och betydelselöst troll vars recensioner man normalt aldrig ens skulle läsa om man inte råkade missklicka i Google-flödet i mobilen. Jag reagerar på hur jävla hatisk en vänsterbliven kan vara på nätet utan att kallas för hatspridare av sina egna eller samhället i övrigt, och samtidigt vara avlönad för det.

Varför blir du så kränkt av en negativ recension? Jag är övertygad att Dune 2 är smörja på samma sätt som den första var det. Otroligt trist och ful film som mest var sand. Rena öken.
Citera
2024-02-29, 06:52
Medlem
Den är lång utan tvekan så jag förväntade mig att många av de mer positiva skulle ta med det i början eller slutet men bara en sådan av sex texter jag läst.

Arbetets skribent ger högt betyg men kan i början inte hålla sig från...."Verkligheten har känts för politiskt hopplös".
Sedan blir det en liten genomgång av mer modern ibland afrikansk inriktad science fiction.

Det blir många svängar runt jämlikhet, kolonialism men även beröm till greppet med ett mycket annorlunda solsystem kan se ut.
Min syniska tolkning är att det inte finns många filmer före sommaren som kan locka en blandad publik, så det gäller att ta i från tårna som recensent angående Dune part 2.
Citera
2024-02-29, 07:56
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Varför blir du så kränkt av en negativ recension? Jag är övertygad att Dune 2 är smörja på samma sätt som den första var det. Otroligt trist och ful film som mest var sand. Rena öken.

Jag avslutade texten med en förklaring. Men den förstod du alltså inte, även att jag skrev det på enkel svenska så även invandrare ska förstå.

"Jag reagerar på hur jävla hatisk en vänsterbliven kan vara på nätet utan att kallas för hatspridare av sina egna eller samhället i övrigt, och samtidigt vara avlönad för det."

Säger en del om dig och ditt värdelösa ifrågasättande.

Och för att ta det vidare i riktningen du vill ta. Det är snarare recensenten som är superkränkt. Som en jävla snöflinga rantar han om sex och rasism och annat mentalsjukt perverseri som bara han och andra vänsterblivna kan framkalla i sina sjuka hjärnor från en film som saknar allt det han pratar om.

Dessutom ska ju Lindvall "ta avstånd" från Villeneuve. Herregud vilket fjanteri av maximal grad.
Senast redigerad av Muslimfitta 2024-02-29 kl. 08:10.
Citera
2024-02-29, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .WhoAmI.
Dels för att i krontast till dig tycker jag uppföljare nästan alltid blir sämre, men också från det jag sett och läst om produktionen så misstänker jag tvåan kommer vara mer påverkad av allt det negativa med hollywood; woke och feminism tex.
Fast Dune2 är ju ingen uppföljare som sådan utan en fortsättning av historien. Ettan innehöll ju bara halva historien från boken.

Jag är mest orolig för att tvåan skall ha ett stort fokus på stridsscener, sådana tycker jag gärna kan klippas ner i längd. Jag skall absolut se tvåan, den första var en helt OK filmatisering av en berättelse som är klart svår att filmatisera.
Citera
2024-02-29, 16:08
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Jag är mest orolig för att tvåan skall ha ett stort fokus på stridsscener, sådana tycker jag gärna kan klippas ner...
Jag har inte sett denna film så jag vet inte vad som visas i samband med krigande och politiskt maktspel. Men angående din kommentar så har du rätt om stridsscener i filmer. Det är mer intressant med politiskt maktspel och intriger eftersom de ofta kan göra mer nytta eller skada än att ha ihjäl varandra.
Citera
2024-02-29, 18:58
Medlem
Citat:

Du borde gå och se Avengers igen. Den är ”kul” och gud vad fin!
Citera
2024-03-01, 12:30
Medlem
fellowvessels avatar
Recensioner från nåt förlag/publikation är bland det dummaste & poänglösaste som finns, om man har en positiv stund med en film beror på massor med faktorer, bland annat dagsform & hur hög IQ man har.

Och 100% av "recensent"er är helt borta i huvudet. Jag har läst 5 Dune böcker av ca 25 & dyrkar det universat men att villeneuvs del 2 fått bra kritik säger mig absolut ingenting men jag gillar både nya del 1 och 1984 versionen väldigt mycket.

Precis som med dator/tv spel kan jag sätta tusen kr på att om 1 miljon börjar äta bajs direkt ur toaletten så skulle 450 miljoner till "människor" göra samma sak.

Sen är det ju trist att man redan sett halva del 2 eftersom det är en trend att visa för mycket i trailers.
Citera
2024-03-01, 19:57
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Du borde gå och se Avengers igen. Den är ”kul” och gud vad fin!

Det här är väl ungefär samma smörja men mer pretentiöst. Jag undviker, is stort, amerikansk film.
Citera
2024-03-01, 19:58
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Jag avslutade texten med en förklaring. Men den förstod du alltså inte, även att jag skrev det på enkel svenska så även invandrare ska förstå.

"Jag reagerar på hur jävla hatisk en vänsterbliven kan vara på nätet utan att kallas för hatspridare av sina egna eller samhället i övrigt, och samtidigt vara avlönad för det."

Säger en del om dig och ditt värdelösa ifrågasättande.

Och för att ta det vidare i riktningen du vill ta. Det är snarare recensenten som är superkränkt. Som en jävla snöflinga rantar han om sex och rasism och annat mentalsjukt perverseri som bara han och andra vänsterblivna kan framkalla i sina sjuka hjärnor från en film som saknar allt det han pratar om.

Dessutom ska ju Lindvall "ta avstånd" från Villeneuve. Herregud vilket fjanteri av maximal grad.

Du verkar inte läskunnig. I alla fall inte när det gäller Sebastians recension.
Citera
2024-03-02, 00:04
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Du verkar inte läskunnig. I alla fall inte när det gäller Sebastians recension.

Vilken fånig jävla kommentar. En betydelselös one-liner från en tvättäkta idiot med två hjärnceller. Du kan inte ens bemöta mitt inlägg med ord, utan kommer bara med störda förolämpningar, som om de dessutom vore från en 9-åring.

Du har redan förlorat.

DN:s recension är så dålig och oprofessionell. Ovärdig att kallas för en recension, till och med.
Senast redigerad av Muslimfitta 2024-03-02 kl. 00:13.
Citera
2024-03-02, 06:22
Medlem
Ornithopter är verklig.

Citat:
Ursprungligen postat av .WhoAmI.
Min magkänsla säger att tvåan kommer suga och inte alls leva upp till ettans standard. Nån mer som känner likadant eller annorlunda?
Kommersiellt sett verkar Part 2 gå tillräckligt bra med runt 50 föreställningar på olika ställen runt Stockholm.

IMAX vore det optimala men dagens tre föreställ ingår är nere på enstaka kvar. Söndagens sista nära Jordgubbsarenan har 54 biljetter kvar för en salong med 423 stolar, men då är du i säng runt midnatt.

Edit: En sak som finns med i bägge filmerna är flygfarkoster som flaxar som en fågel eller fladdermus.
Så stora ornithocopter är inte vettiga att bygga i vår atmosfär utan de fungerande är ..fågelstora men vem vet hur det är i Arrakis atmosfär ?
Senast redigerad av OnlyHans 2024-03-02 kl. 06:53.
Citera
2024-03-02, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Den första filmen var verkligen sövande tråkig och överpretentiös, precis som all annan skit som Villeneuve har regisserat. Jag kommer inte ens att se uppföljaren.

Håller helt med. Ett stort problem med ettan var dess brist på modalitet. Alla karaktärer har samma släpiga och mumlande personlighet. Skillnaden på dem är för liten, så det blir ingen dynamik, bara en seg monoton sås. Man tar sig också tid för att berätta den komplexa historien, men mycket av tiden slösas bort på noggrant gjord datorgrafik, som säkert kommer att se ut som billig plast innan vi når år 2030.

Jag blev förvånad när jag såg den oftast mycket negativt inställda amatör-recensenten The Critical Drinker på youtube tala gott om tvåan (https://youtu.be/yOtTsNnDnI8?si=yjTX1TVvpjFDT-cd). Men det kan vara så att han är Dune-entusiast, kanske?

Med Dune-entusiaster verkar det vara lite som med Star Trek och Star Wars-entusiaster: Det kvittar liksom, det är bra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in