2024-01-09, 23:24
Medlem
Slår du ner luft i grädden genom hand-vispning och lite teknik så får du en större volym och luftigare grädde. Använder du dig av en elvisp så börja på låg fart och öka sedan hastigheten eller kör på medelfart. Du kan också ha i en knivsudd bakpulver för att få en stabilare grädde.
Citera
2024-01-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Portionerna kanske blivit lite mindre de senaste åren med inflationen, men fortfarande är de groteskt mycket större än förr.

Min mormor var något som hette hemkonsulent, och visste hur man skulle portionsberäkna. En portion kött, till en vuxen man, motsvarade en kortlek i storlek. Det är kanske 125 gram. Detta på 50-60talen. Idag lär du få klagomål på restaurang om man får mindre än 200 gram kött...
Det är nog mycket möjligt, jämför med 90 talet och början av 2000 talet.

Ingen överraskning att man åt mindre på 50-60 talet.
Citera
2024-01-09, 23:35
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Portionerna kanske blivit lite mindre de senaste åren med inflationen, men fortfarande är de groteskt mycket större än förr.

Min mormor var något som hette hemkonsulent, och visste hur man skulle portionsberäkna. En portion kött, till en vuxen man, motsvarade en kortlek i storlek. Det är kanske 125 gram. Detta på 50-60talen. Idag lär du få klagomål på restaurang om man får mindre än 200 gram kött...

Men mängden potatis man skulle tvinga i sig var enorm när jag växte upp till den där köttbiten. Sedan skulle man få ner en massa smörgåsar mellan målen också. Jag mår i alla fall bättre av högre mängder protein och frukt/grönsaker än av högre mängder kolhydrater.
Citera
2024-01-09, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ärtsoppa med pannkakor till efterrätt är en svensk klassiker. Serverades alltid på Torsdagar i militären.
Visst är det mest för barnens skull man gör det. Jag skulle inte laga det till bara mig själv. Det är för mycket jobb. Men jag äter det när det finns och jag tycker det är gott som efterrätt

Där har du poängen i det hela, lägger du på grädde dessutom så är det smått galet att som vuxen äta det här, det är till för barn.

Lika sjukt som när vuxna dricker mjölk som måltidsdryck, helt sinnesjukt och antagligen därför varannan ”man” i det här landet flyr om ryssen kommer och tycker det är något man stolt kan säga, dom dricker garanterat mjölk och äter pannkakor med grädde!

Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Bönder, arbetare, militärer åt pannkakor och ärtsoppa på torsdagar genom 1900 talet..

Hur många av dom var feta och var de mjäkliga?

Lägg ner snacket om att det skulle vara för barn.
Rent historiskt så har det ju inte varit som så.

Att idag som en vuxen människa sätta sig ner och äta pannkakor med grädde till middag, det är sinnesjukt och det är det jag belyser.

Att i det militära äta extremt mycket kalorier är antagligen nödvändigt och bra med tanke på den fysiska ansträngningen.

Hur människor var förut och vad dom hade för BMI motiverar inte att en fullvuxen människa sätter sig ner som ett jävla barn med ett glas mjölk och äter pannkakor & grädde, svagt, för jävla svagt!
Citera
2024-01-09, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Där har du poängen i det hela, lägger du på grädde dessutom så är det smått galet att som vuxen äta det här, det är till för barn.

Lika sjukt som när vuxna dricker mjölk som måltidsdryck, helt sinnesjukt och antagligen därför varannan ”man” i det här landet flyr om ryssen kommer och tycker det är något man stolt kan säga, dom dricker garanterat mjölk och äter pannkakor med grädde!

Att idag som en vuxen människa sätta sig ner och äta pannkakor med grädde till middag, det är sinnesjukt och det är det jag belyser.

Att i det militära äta extremt mycket kalorier är antagligen nödvändigt och bra med tanke på den fysiska ansträngningen.

Hur människor var förut och vad dom hade för BMI motiverar inte att en fullvuxen människa sätter sig ner som ett jävla barn med ett glas mjölk och äter pannkakor & grädde, svagt, för jävla svagt!
Haha varför?
I så fall är det ju ännu sjukare att äta godis och äta chips.

Det beror väl på hur mycket man äter?
De flesta kanske äter 2 pannkakor lite sylt och grädde.

Kan äta en hel sats med pannkakor 6 dl mjölk, 4 ägg, vaniljsocker, 3 dl mjöl, steksmör sen tillbehör på det
Dagen efter nyår tryckte jag en familjepizza själv
Är dock vältränad/låg fettprocent och starkare än de flesta som styrketränar. Konditionstränar på det med.
Fattar inte varför man blir något barn om man äter tårta, pannkakor, hamburgare, pizza, godis mm

Vad man äter är ju irrelevant, är väl självkontroll som har betydelse för hur mycket man äter över tid.
Citera
2024-01-09, 23:54
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Vispgrädden var tidigare på 40%. Numera verkar 36% blivit standard när jag tittar i butikshyllorna. Fettet ersatt med förtjockningsmedel (karragenan).

https://www.livsmedelsverket.se/livs...7---karragenan
En av de sakerna jag skäller mest på närstående för när de slarvar med i mina inköpslistor! Ingen gummigrädde i min kyl. Det är inte fettet som är ersatt, det är grädden som är utspädd. 9/9 grädde har blivit 9/10 grädde och 1/10 vatten med lite förtjockande gummi.
Citera
2024-01-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar

Vad fan vet du om respektive användare som svarar i denna trådens fysik och träningsvanor?

Jag, t.ex. tränar just nu dagligen på gym. Är det då fel att kasta i sig en kaloribomb här o där under veckan, när man äter grönsaker och kyckling/fisk/kött varvat med ris/potatis eller kombinationen av de tre till lunch och middag varje dag?

Vem fan tror du att du är?

Stick din patetiska nolla.

Ta din lönnfeta mage till nån tråd där dina åsikter delas.
Citera
2024-01-10, 00:01
Medlem
Jag håller med TS.
Vi bakar en tårta i familjen, som har bakats enligt samma recept under många år.
Under 60-talet räckte en trea vispad grädde till att täcka hela tårtan och dessutom till lite garnering ovanpå.
Nu räcker det inte ens till att täcka tårtan helt, utan bottnarna skiner igenom här och där.
Jag har provat med olika vispar och l i t e. mer volym får jag ut med handvisp, men fortfarande inte samma volym som då.
Citera
2024-01-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
En av de sakerna jag skäller mest på närstående för när de slarvar med i mina inköpslistor! Ingen gummigrädde i min kyl. Det är inte fettet som är ersatt, det är grädden som är utspädd. 9/9 grädde har blivit 9/10 grädde och 1/10 vatten med lite förtjockande gummi.

Vidrigt, och så blir man lurad hela tiden.

Allt för ökad lönsamhet.

Skandalöst...
Citera
2024-01-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Jag håller med TS.
Vi bakar en tårta i familjen, som har bakats enligt samma recept under många år.
Under 60-talet räckte en trea vispad grädde till att täcka hela tårtan och dessutom till lite garnering ovanpå.
Nu räcker det inte ens till att täcka tårtan helt, utan bottnarna skiner igenom här och där.
Jag har provat med olika vispar och l i t e. mer volym får jag ut med handvisp, men fortfarande inte samma volym som då.

Ja, nånting är helt klart förändrat.

... Någon har större marginal.
Citera
2024-01-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris

Nej, sådan fuskgrädde har inhandlats för sista gången.

Tack FB.
Citera
2024-01-10, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Haha varför?
I så fall är det ju ännu sjukare att äta godis och äta chips.

Det beror väl på hur mycket man äter?
De flesta kanske äter 2 pannkakor lite sylt och grädde.

Kan äta en hel sats med pannkakor 6 dl mjölk, 4 ägg, vaniljsocker, 3 dl mjöl, steksmör sen tillbehör på det
Dagen efter nyår tryckte jag en familjepizza själv
Är dock vältränad/låg fettprocent och starkare än de flesta som styrketränar. Konditionstränar på det med.
Fattar inte varför man blir något barn om man äter tårta, pannkakor, hamburgare, pizza, godis mm

Vad man äter är ju irrelevant, är väl självkontroll som har betydelse för hur mycket man äter över tid.

I slutändan gör såklart folk som dom vill, och det är klart det kan uppstå situationer där pannkakor erbjuds, men jag tycker det är märkligt att som vuxen människa Sätra sig och käka pannkakor och grädde, det är min åsikt, det är något som hör barndomen till och man lämnar bakom sig när man kliver in i vuxenlivet
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Vad fan vet du om respektive användare som svarar i denna trådens fysik och träningsvanor?

Jag, t.ex. tränar just nu dagligen på gym. Är det då fel att kasta i sig en kaloribomb här o där under veckan, när man äter grönsaker och kyckling/fisk/kött varvat med ris/potatis eller kombinationen av de tre till lunch och middag varje dag?

Vem fan tror du att du är?

Stick din patetiska nolla.

Ta din lönnfeta mage till nån tråd där dina åsikter delas.

Lilla barnrumpan blir stött!

Då är du en liten pojke, pojkar äter pannkakor och grädde, vuxna män gör det inte, det är barnsligt och tramsigt och det spelar ingen roll hur mycket du ljuger om ditt hummande, dina barnsligheter o icke torra öron lyser igenom din frustration över att jag inte delar ditt barnsliga beteende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in